جاذبه های گردشگری بیرجند

بیرجند شهر کاج و سرو های بلند

بیرجند، شهری که در مرکز استان خراسان جنوبی واقع شده است، و با مساحت ۶۸۸۸ کیلومتر مربع در ارتفاع ۱۴۷۰ متری از سطح دریا قرار دارد.بیرجند دارای آب و هوای بیابانی و نیمه بیابانی است.برکن، برجن، برجند، بیرگند، از نام های قدیم بیرجند هستند.بیرجند اولین شهری  است که دارای سازمان آبرسانی بوده (حتی پیش تر از تهران).بیرجند آثار تاریخی و فرهنگی بسیاری را در دل خود نهفته است.

جاذبه های گردشگری بیرجند

جاذبه های گردشگری

از جاذبه های تاریخی و گردشگری در شهر بیرجند میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

باغ اکبریه:این باغ در انتهای خیابان معلم واقع شده و دارای قدمتی تاریخی است، این باغ یکی از ۹ باغ مشهور جهان است که مربوط به دوره ی قاجار میباشد.نام باغ اکبریه در لیست میراث فرهنگی یونسکو قرار گرفته است.در حال حاضر از عمارت مرکزی این باغ، بعنوان موزه مردم شناسی و موزه ی باستان شناسی بهره برداری میشود.

بند دره:این بند بزرگترین  سد در خراسان جنوبی است که به دستور شوکت الملک در کوه های باقران احداث شد. و تفرجگاهی برای گردشگران و طبیعت دوستان است.

جاذبه های گردشگری بیرجند

در بیرجند کجا برویم؟

خانه ی تاریخی اعتمادی:عمارتی دو طبقه با نمای آجری، که واقع شده در خیابان حکیم نزاری است.این عمارت تاریخی  مربوط به دوران قاجارمیباشد.اکنون این عمارت به موزه مردم شناسی مبدل شده که سبک زندگی مردم و نوع لباس، شغل، وسایل، و امکانات زندگی را در قدیم به نمایش بازدید کنندگان میگذارد.

مدرسه ی شوکتیه:یک جاذبه ی تاریخی و فرهنگی، که با معماری منحصربفرد، در یک باغ عظیم واقع شده است.

قلعه ی بیرجند:قلعه ی بزرگ و تاریخی که بر روی تپه ای واقع شده، و جزو قدیمی ترین بناهای بیرجند است.

از دیگر جاذبه های تاریخی و گردشگری در بیرجند میتوان به:ارگ کلاه فرنگی، مسجد جامع چهار درخت، موزه ی حیات وحش، بنای تاریخی خواجه خضر، دریاچه یخوسف، روستای حصار سنگی، ارگ بهارستان، باغ بهلگرد، عمارت رحیم آباد و… اشاره کرد.

سوغات بیرجند

برای خرید سوغاتی پیشنهاد میکنیم راهی بازار سرپوشیده و قدیمی این شهرشوید که از تنوع بسیاری برخوردار است.

از سوغاتی های بیرجند میتوان:گردو، زعفران، نبات، آبنبات، خشکبار، و صنایع دستی(گلیم،گیوه،قالیچه های حصیری)، کلوچه های بیرجندی، و… را نام برد.

جاذبه های گردشگری بیرجند

بازار بیرجند

بازار بیرجند دارای کوچه‌هایی تنگ و در پاره‌ای از اماکن آن معماری سنتی قدیمی است که این معماری نشان از اصالت و قدمت دیرینه این بازار دارد.

همچنین این بازار دارای کاروانسراهای قدیمی است. به‌طوری که سابقه این کاروانسراها به بیش از ۳۰۰ سال پیش می‌رسد. هم‌جواری این بازار با مرزهای کشورهای پاکستان، افغانستان و حتی هندوستان آن دوران باعث تبدیل شدن این بازار به بازار شاخص منطقه و شرق کشور شده است. در آن دوران بازرگانان هندی به بیرجند می‌آمدند و ادویه هندی را وارد بازار بیرجند می‌کردند.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها