کاروانسرای مرنجاب

کاروانسرای مرنجاب

کاروانسرای مرنجاب در شهرستان آران و بید گل، در استان اصفهان واقع شده است. این کاروانسرای قدیمی با قدمتی بیش از ۱۰۰ سال در دل کویر مرنجاب در جاده تجاری ابریشم واقع شده است.قدمت این کاروانسرا مربوط به دوره ی صفوی است، که در سال ۱۰۱۲ به فرمان شاه عباس احداث شد.

کاروانسرای عباسی

این کاروانسرا با مساحت ۳۵۰۰ مترمربع در منطقه ی کویری احداث شده، که دارای ۲۹ اتاق (کوچک ۱۰ نفره، و بزرگ ۱۵ نفره) و ۶ برج است.

وجود این کاروانسرا با معماری بینظیر در دل کویر، خودنمایی خاصی دارد که امروزه سوژه ی بسیاری از عکاسان و طبیعتگردان شده، و گردشگران زیادی را به سمت خود فرا میخواند.

این کاروانسرا در لیست آثار ملی قرار دارد و دارای شماره ثبت ۱۲۱۲۶ است.کاروانسرای مرنجاب در سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

کاروانسرای مرنجاب

۱۰ مکان دیدنی اصفهان

امکانات

از امکانات موجود در این کاروانسرا میتوان به: سرویس های بهداشتی(حمام، توالت) به صورت اختصاصی و عمومی، وجود سفره خانه ی سنتی در داخل کارونسرا و سرو انواع غذا های محلی و سنتی، رصد ستارگان و اجرام آسمانی اشاره کرد.

تفریحات

تفریحاتی مانند؛ شتر سواری، پیاده روی بر روی رمل های شنی در کویر مرنجاب، موتور سواری (چهار چرخ)، اجرای موزیک و موسیقی زنده در فضای کویر، رصد ستارگان و اجرام آسمانی و…که میتوانند چاشنی اقامت در کاروانسرای مرنجاب باشند.

کاروانسرای مرنجاب

جاذبه ها

از جاذبه های گردشگری که در نزدیکی این کاروانسرا واقع شده میتوان به؛ چاه دست کند که دارای آب شیرین است و دریاچه ی نمک اشاره کرد.

مسیر دسترسی

برای دسترسی به منطقه سه مسیر اصلی وجود دارد: نخست مسیر شهر آران و بیدگل به جاده‌ی خاکی مرنجاب است. کنار امامزاده هلال بن علی در واقع سرآغاز جاده‌ی کویر مرنجاب است. مسافت ۵۰ کیلومتر است اما نمی‌شود سواری‌ها خیلی سرعت گرفت از این رو روی دو-سه ساعت حساب کنید تا مسیر را بپیمایید. ورودی کویر از پنج هزار تا پانزده هزار تومان متغیر است. از آران و بیدگل تا کاروانسرای مرنجاب هیچ روستایی نیست، فقط چند کشتزار کوچک آن هم در آغاز راه هست. در طول مسیر تنها یک چاه آب قرار دارد که در نزدیکی جاده خاکی کاروانسرا است.

مسیر دیگر پارک ملی کویر به قصر بهرام و کاروانسرای سفیدآب و مرنجاب منتهی می‌شود. مسیر سوم هم از کاشان به ابوزید و از آنجا به مرنجاب ختم می‌شود.

آب و هوای منطقه

اقلیم منطقه گرم و خشک است و میانگین دمای روزانه روی ۱۹ درجه می‌چرخد. متوسط گرم‌ترین ماه سال ۳۲ درجه و میانگین سردترین ماه سال ۵ درجه است. از اواسط مهر تا اوایل بهار شب‌ها سرد و از اواسط خرداد تا اوایل شهریور گرم است. شب‌های اواخر فروردین تا اوایل خرداد مطبوع است. در روزها هم از اواسط آبان تا اوایل اردیبهشت سرد و از دهه‌ی اول خرداد تا دهه‌ی اول مهر گرم و در سایر ماه‌ها عالی است.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها