جاذبه های تاریخی و گردشگری هرات

جاذبه های تاریخی و گردشگری هرات، افغانستان

شهر هرات

شهر هرات یکی از بزرگترین شهرهای افغانستان است، این شهر از لحاظ سیاسی، فرهنگی، اقتصادی در افغانستان بسیار حائز اهمیت است. شهرهرات  در مجاورت ترکمنستان و ایران واقع شده است. در این مقاله به معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر هرات میپردازیم.

پر جاذبه ترین اماکن تاریخی و گردشگری هرات

ارگ هرات: یکی از بزرگترین اماکن تاریخی در شهر هرات است، این ارگ به قلعه ی اختیارالدین و قلعه ی اسکندر مقدونی هم شناخته می شود. قدمت این قلعه ی تاریخی به ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد باز می گردد.

هرات

پل مالان

تاریخی ترین پل هرات(پل مالان ) به طول ۲۴۰ متر بر روی رودخانه ی هیرود چشم نوازی میکند. قدمت این پل تاریخی به پیش از اسلام باز می گردد. پل مالان دارای ۲۲ زیر گذر است. این پل در قدیم پل ارتباطی بین شهر هرات و قندهار بوده است.

مقبره ی خاتم الشعرا (جامی )

آرامگاه نورالدین عبدالرحمن بن احمد معروف به جامی، در قسمت شمال شرقی شهر هرات قرار دارد. جامی  شاعر و موسیقی دان و عارف ایرانی بود.

هریرود

یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری در افغانستان رودخانه ی هریرود است. این رودخانه از شهر هرات عبور می کند. قدمت این رودخانه به ۹۰۰ سال پیش باز می گردد.

همیشه وجود رودخانه ها و چشمه ها در یک منطقه نشانه ای از سر زندگی و زیبایی و سر سبزی در آن خطه است. گذشتن رودخانه پر آب “هریرود” در “افغانستان” از میان شهر “هرات” جاذبه ها و مناظر و مناطق بکر و زیبایی را بوجود آورده است. در امتداد این رودخانه زیبا همواره سبزه زارها و مناطق گردشگری طبیعی دیده می شود. این رودخانه از کوه های “هندوکش” افغانستان سرچشمه گرفته و با گذشتن از مرز “ایران” و “افغانستان” به کشور “ترکمنستان” می رسد.

هریرود

مدرسه  و آرامگاه گوهرشاد

گوهرشاد همسر سلطان شاهرخ تیموری، از زنان قدرتمند و نیکوکار روزگار خود بود. گوهرشاد از مروجین زبان فارسی بود، وی  در سال (۸۶۱ ه ق )  در سن ۸۰ سالگی کشته شد و مقبره ی این بزرگ زن در مدرسه و مسجد گوهرشاد در کنار همسر و فرزند خود در شهر هرات به خاک سپرده شد.

آرامگاه خواجه غلتان در هرات

“گوهر شاد بیگم” از سیاست مداران و زنان خیر و با نفوذ و همسر سلطان “شاهرخ تیموری” از شاهان سلسله تیموری بود. “گوهر شاد بیگم” از زنان قدرتمند که توانست بسیاری از شاعران و دانشمندان را به دربار دعوت کند و همچنین زبان فارسی را کاملا رواج داد. این بزرگ زن نیکوکار در سال ۸۶۱ هجری قمری توسط امرای سلطان “ابوسعید” کشته شد. مقبره این بزرگ زن در کنار قبر فرزند و همسرش در مدرسه و مسجد گوهرشاد “هرات” قرار دارد. کاشی کاری ها و سنگ کاری های این مقبره زیبا چشم هر بیننده ای را به خود جذب می کند.

منبع ایران هتل آنلاین
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها