بهترین مناطق جنوب تهران

بهترین مناطق جنوب تهران

شهر تهران یکی از قدیمی­‌ترین مناطق برای زندگی از چند صد سال پیش تا به امروز بوده است. در گذشته نام دیگر منطقه ای که اکنون به تهران معروف است ری بوده. ری در منطقه شهرری امروزیی در استان تهران واقع بوده است و به دلیل قدمت بالای این منطقه اماکن گردشگری بسیاری در این منطقه بوجود آمده است که برای یک سفر کوتاه و یک روزه میتوانند محلی مناسب باشند. در این مقاله قصد داریم تا تهدادی از بهترین مناطق جنوب تهران را به شما عزیزان معرفی نماییم.

آرامگاه بی بی شهربانو

در جنوب تهران آرامگاهی وجود دارد که برای بسیاری از افرادی که جنوب استان تهران زندگی می­کند  آشنا است و نام آن بی بی شهربانو می­باشد. این آرامگاه در جنوب استان تهران و در منطقه شهرری واقع شده است. آرامگاه بی بی شهربانو با معماری سنگی و در دوره ساسانیان ساخته شده است. این گفته بر اساس نتیجه گیری باستان شناس معروف یعنی مری بویس بدسا آمده است. این آرامگاه سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی می­باشد.

اگرچه در این محل کتیبه‌ای وجود دارد و باور اکثر مردم بر این است که این زیارتگاه مربوط به همسر امام سوم شیعیان است، اما بررسی‌های نویسنده و محقق معروف تاریخ، یعنی مری بویس چیز دیگری را نشان می‌دهد. نتیجه تحقیقات مری بویس روی این آرامگاه در مجله بررسی‌های تاریخی منتشر شد و ایشان در این تحقیقات خود، چنین نتیجه گرفتند که معماری سنگی این زیارتگاه بسیار قدیمی‌تر از قرون اولیه اسلامی است و ساخت آن به دوره باستان و عهد ساسانیان می‌رسد. معماری این زیارتگاه از نظر خانم بویس کاملا شبیه به نیایش‌گاه‌های اناهید بوده است. از این‌رو وی نتیجه گرفته است که عنوان «شهربانو» برای ایزدبانو اناهید به کار رفته و در مفهوم این بوده که اناهید بانوی این شهر است. قرار گرفتن این زیارتگاه در کنار چشمه آب و ذکر آن در برخی منابع باستانی را مری بویس دلیل دیگری بر این دانسته که اصل بنا مربوط به ایزدبانو اناهید الهه آب‌ها و باروری بوده است.

آرامگاه بی بی شهربانو

دیدنی های تهران

چشمه علی

در جنوب استان تهران چشمه بسیار معروفی قرار دارد که یکی از اولین محل­های زندگی انسان در منطقه­ای که امروزه آن را با نام استان تهران میشناسیم بوده است. این چشمه بسیار قدیمی امروزه با نام چشمه علی و یا به زبان اهالی چشملی خوانده میشود. چشمه علی در گذشته با نام چشمه سورنا یا سورین بوده است که پس از گذشت مدت­ها به نام چشمعلی تغییر کرده است. به جرعت می­توان گفت چشمعلی یکی از بهترین مناطق جنوب تهران برای گذراندن یک روز تعطیل میباشد.

چشمه علی

برج طغرل

برج طغرل در جنوب تهران واقه شده است و یکی از بناهای بسیار قدیمی می­باشد که مربوط به دوره سلجوقیان است. برج طغرل در شرق آرامگاه ابن بابویه واقه شده است و هر ساله خیلی زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی برای دیدن این بنای زیبا و قدیمی عازم شهرری می­شوند. طول این برج در حدود ۲۰ متر است و با تارش نور خورشید بر روی کنگره­های این برج می­توان زمان را تا حد دقیقی تشخیص داد.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها