پناهگاه حیات وحش دو دانگه و چهار دانگه

پناهگاه حیات وحش دو دانگه و چهار دانگه

پناهگاه حیات وحش دو دانگه و چهار دانگه منطقه‌ای کوهستانی محسوب می‌شود که دارای مساحت ۱۶۹۰۴ هکتار است. این منطقه در ۹۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر ساری در استان مازندران قرار دارد. این منطقه طی مصوبه شماره ۶۳ شورای عالی حفاظت از محیط زیست منطقه دودانگه شهر ساری در تاریخ ۱۳۵۴/۵/۲۱ تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان پناهگاه حیات وحش قرار گرفت.

ویژگی‌های منطقه

پناهگاه در ۹۵ کیلومتری جنوب ساری واقع شده‌است. در گذشته کل پناهگاه در محدودهٔ بخش دودانگه بوده ولی پس از پیوست شدن دهستان نرماب به بخش چهاردانگه، قسمت‌هایی از پناهگاه در این بخش قرار گرفته‌است. ارتفاع پناهگاه از ۸۰۰ تا ۲۸۶۰ متغیر است.

اقلیم منطقه، مطابق اقلیم‌نمای آمبرژه برای ارتفاع ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ مرطوب سرد و برای ارتفاع بالاتر از ۲۰۰۰ متر، نیمه‌خشک و سرد است. در مجموع پنج ریختار گیاهی برای پناهگاه تشخیص داده شده‌است: جنگل، درختزار، درختچه‌زار، بالشتکی خاردار، خزان‌شوندهٔ سردسیری

  • جنگل انبوه از نوع جنگل کوهستانی خزری
  • درختزار از انواع درختزار پهن برگ خزان شونده سردسیری و درختزار سوزنی برگ همیشه سبز مقاوم به سرما
  • درختچه‌زار از انواع درختچه‌زار پهن‌برگ خزان‌شوندهٔ سردسیری بدون همیشه سبز، درختچه‌زار خزان‌شونده سردسیری، تنک خشکی‌پسند و درختچه‌زار سوزنی‌برگ همیشه سبز
  • تشکیلات بالشتکی خاردار تنک و علف‌زار

پوشش گیاهی پناهگاه حیات وحش دودانگه وچهاردانگه

پنج ریخت گیاهی در منطقه دودانگه و چهاردانگه به شکل‌های جنگل، درخت‌زار، خزان شونده سردسیری، بالشتکی خاردار و درختچه‌زار وجود دارد.

پناهگاه حیات وحش دو دانگه و چهار دانگه

گونه‌های شاخص جانوری موجود در پناهگاه حیات وحش دودانگه

از جمله مهم‌ترین گونه‌های جانوری در این منطقه می‌توان به شوکا، پلنگ، مرال، خرس قهوه‌ای، گرگ، شغال، کل و بز، قوچ و میش، تشی، گربه جنگلی و انواع مختلف پرندگان اشاره کرد.

پناهگاه حیات وحش دو دانگه و چهار دانگه

آشنایی با مکان های ناشناخته در مازندران

ویژگی‌های بوم شناختی

منطقه دودانگه و چهاردانگه دارای تنوع در توپوگرافی خاک و زمین شناسی و آب و هوا است. ارتفاع در نواحی مختلف این پناهگاه متغیر بوده که حداقل ۸۰۰ متر بوده و در مرتفع‌ترین مناطق میزان ارتفاع به ۲۸۶۰ متر می‌رسد. اقلیم این منطقه در ارتفاع ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ متری مرطوب و سرد بوده و در ارتفاع بیشتر از ۲۰۰۰ متر حالت نیمه خشک و سرد دارد.

پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه به دلیل دارا بودن آبشار، جنگل و روستاهایی با چشم‌اندازهایی زیبا و روح‌نواز، همراه با مراتع در کنار گونه‌های حیوانی مختلف، از فضایی خاص و دلنشین برخوردار است. از نکات جالب دیگر این پناهگاه هم مرز بودن آن با مناطق حفاظت شده بولا و پرور و پارک ملی کیاسر است.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
A.N.A

خانم سهیلی فرد فقط صرفاً جهت اطلاع، اون عکسی که در ابتدای مقاله‌تون گذاشتین عکس گوزن زرد ایرانیه که نه در دودانگه وجود داره؛ و نه
در چهاردانگه! بلکه در پارک ملی دز در شهر دزفوله. فقط گفتم که دیگه اشتباه نشه

حمید

گوزن زرد در دشت ناز ساری و منطقه دو دانگه وجود دارد و تحت حفاظت سازمان محیط زیست است