معرفی شهر سنت پترزبورگ  

معرفی شهر سنت پترزبورگ ( Saint Petersburg )

شهر شش میلیون نفری روسیه و دومین شهر بزرگ روسیه است. این شهر در شمال غربی روسیه قرار دارد و قلب تپنده این کشور می‌باشد. جالب است بدانید این شهر بیشتر از ده نام مختلف دارد. این تعدد نام به دلیل شاه‌راه بودن و قرار داشتن در کنار دریای بالتیک می‌باشد. این شهر با توجه به طول و اندازه کوچکی که دارد خاستگاه بزرگ‌ترین جنبش‌های فرهنگی هنری در کشور می‌باشد. این شهر در حول و ولا این جنبش‌ها توانست شخصیت‌های بزرگی را در خود پرورش داد. در ادامه با معرفی شهر سنت پترزبورگ   همراه تاریخ ما باشید.

تاریخچه

این شهر در سال ۱۷۰۳ به دستور و با نظارت پتر کبیر ساخته شد و از آن زمان تا ۱۹۱۸ پایتخت روسیه بود. مدتی پتروگراد نام داشت. پس از سرنگونی فرمانروایی تزارها به نام لنین، لنینگراد خوانده شد و با فروپاشی شوروی در این کشور به نام پیشینش بازخوانده شد. این شهر در فارسی دوره قاجار به صورت سن پطرزبورغ نامیده و نوشته می‌شد.

این شهر به عنوان صحنه وقوع انقلاب ۱۹۱۷ روسیه و پایگاه دفاع سرسختانه در برابر آلمان نازی در زمان جنگ جهانی دوم، از جایگاهی مهم و نقشی حیاتی در تاریخ روس‌ها برخوردار است. این شهر در زمان جنگ جهانی دوم، ماه‌ها در محاصره بود و مردمانش با جانفشانی و فداکاری‌های بسیار آن را حفظ کردند. سن پترزبورگ پایتخت فرهنگی روسیه نام گرفته‌است.

این شهر که به مدت دو سده پایتخت روسیه بوده‌است، بین سال‌های ۱۹۱۴ تا ۱۹۲۴ میلادی پتروگراد نام داشته و در زمان حکومت اتحاد جماهیر شوروی به مدت ۶۷ سال (از سال ۱۹۲۴ تا ۱۹۹۱) لنینگراد خوانده می‌شده‌است.

معرفی شهر سنت پترزبورگ  

جغرافیا

سن پترزبورگ در کناره‌های رود نِوا، در شرق خلیج فنلاند در دریای بالتیک قرار گرفته‌است. زمستان در این شهر طولانی و همراه با بادهایی ست که از سمت رود نوا می‌وزد. تابستان نیز معتدل است و طولانی‌ترین روز را در ۲۲ ژوئن تجربه می‌کند. طول روز در این تاریخ، ۱۸ ساعت و ۵۰ دقیقه و برعکس در زمستان کوتاه‌ترین روز با ۵ ساعت و ۵۱ دقیقه در ۲۲ دسامبر است. پدیده معروف به شبهای سفید در طولانی‌ترین روزهای تابستان این شهر رخ می‌دهد.

۱۰ شهر برتر دنیا برای زندگی

موزه

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌هایی که قدمت یک شهر را نشان می‌دهند؛ موزه‌ها هستند. در سنت پترزبورگ روسیه هم موزه‌های بسیاری وجود دارد. از موزه‌های معروف این شهر می‌توان به موزه هرمیتاژ (Hermitage Museum) اشاره کرد. این موزه قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین موزه فرهنگ و هنر جهان است. بهتر است زمانی که به این شهر سفر کردید در روز پنجشنبه به دیدن این موزه بروید. زیرا بلیت این موزه در روزهای پنجشنبه رایگان است. روزهای دوشنبه نیز این موزه تعطیل است.

کلیسای ارتودکس

بزرگ‌ترین کلیسای ارتودکس روسیه و چهارمین کلیسای بزرگ جهان در این شهر واقع‌شده است. این کلیسا سنت ایزاک یا ایزاکیوفسکی نام دارد. این کلیسا از نظر طراحی و معماری بسیار رده‌بالا و زیبا می‌باشد.

معرفی شهر سنت پترزبورگ  

قصر کنستانتین

قصر کنستانتین یکی از موزه‌های شهر سنت پترزبورگ است. این قصر محل اقامت بسیاری از افراد تأثیر گذار روسیه بوده است. یکی از این گروه افراد دوک‌های اعظم کاخ رومانوف بوده‌اند. این موزه به‌نوعی شاهکار معماری روسیه در قرن ۱۸ می‌باشد. این موزه هرروز از ساعت ۱۰ تا ۴ بعدازظهر درب‌های خود را به روی بازدیدکنندگان باز می‌کند.

روسیه کشوری سفید است. اما در عین برف و سرمای زیاد یکی از کشورهای دیدنی است. سنت پترزبورگ یکی از شهرهایی است که لیاقت قرار گرفتن در لیست جاذبه های تاریخی تفریحی شهر های روسیه را دارد.

 

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها