پناهگاه حیات وحش لوندویل

پناهگاه حیات وحش لوندویل

در اینجا قصد داریم تا به معرفی پناهگاه حیات وحش لوندویل بپردازیم. این پناهگاه  یکی از چند پناهگاه حیات وحش استان گیلان می‌باشد که در شهرستان آستارا واقع شده است. وسعت پناهگاه لوندویل در حدود یک هزار هکتار می­باشد.

این پناهگاه در میانه منطقه‌­ای واقع شده است که در شرق آن دریای کاسپین، در جنوب آن بخش لوندویل، از غرب جاده لوندویل به آستارا و در شمال آن شهرستان آستارا قرار دارد. این پناهگاه در سال ۱۳۵۲ به عنوان منطقه محافظت شده معرفی شد و پس از دو سال این مجموعه زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت. همچنین این پناهگاه جزئی از جنگل­‌های هیرکانی به شمار میرود.

آب و هوای پناهگاه حیات وحش لوندویل

لوندویل در منطقه­‌ای بسیار مرطوب و معتدل قرار گرفته است. این حیات وحش با میانگین بارش ۱۱۰۰ میلی­متر در سال و متوسط دمای ۱۵ درجه سانتیگراد در سال می­باشد.

پناهگاه حیات وحش لوندویل

معرفی تالاب استیل آستارا

انواع گونه های گیاهی و جانوری پناهگاه حیات وحش لوندویل

پناهگاه لوندویل گونه‌­های متنوعی از گیاهان و جانوران را در خود جای داده است. این پناهگاه دارای پوشش­های گیاهی همچون نی، لیلکی، تمشک، لرگ، توسکای قشلاقی، لویی و انار وحشی می­باشد.

حدود ۳۵ درصد مساحت این پناهگاه را تالاب­ها و برکه‌­ها تشکیل داده‌­اند و بر همین اساس این پناهگاه محل زندگی بسیار مناسبی برای پرندگانی همچون اردک سیاه کاکل، اردک چشم طلایی، قوی گنگ، باکلان کوچک، قو فریادکش، باکلان بزرگ فیلوش می‌­باشد. از جمله پرندگان دیگری که در این حیات وحش  وجود دارند عبارتنداز؛ انواع عقاب­ها، انواع مختلفی از کاکائیها، انواع پرستوهای دریایی، انواع آبچلیک­ها، انوع حواصیل­ها، درنا، قرقاول­ها و چرخ ریسک­ها.

پناهگاه حیات وحش لوندویل

همچنین در این پناهگاه جانوران زیادی به زندگی می­پردازند. جانورانی مانند گورکن، سمورآبی، فوک دریای خزر و شغال اشاره کرد. در  لوندویل محدوده­ای ۶۰ هکتاری وجود دارد که در آن چند راس مرال و چندین راس گوزن زرد ایرانی نگهداری می­شود.

ویژگی‌های زیستگاهی

این منطقه نمونه‌ای منحصر به فرد از باقیماندهٔ جنگل‌های جلگه‌ای هیرکانی است. حدود ۱/۳ منطقه از برکه، آب‌بندان و تالاب‌های مشجر تشکیل شده‌است. از گونه‌های مهم گیاهی می‌توان از نی، لویی، انار وحشی، توسکای قشلاقی، ازگیل، لرگ، لیلکی، تمشک و غیره نام برد. این پناهگاه شامل زیستگاه‌های متنوع آبی و خشکی برای جانوران است. ۱۲۵ گونهٔ جانوری در منطقه شناسایی شده‌است که مهمترین آن‌ها عبارتند از روباه معمولی، گراز، سمور آبی، سیاه کاکل، پری شاه رخ، درن فک، قوی فریاد کش، انواع اردک، حواصیل، گیلانشاه خالدار و درنا.

پستانداران: سمور آبی، گورکن، فوک دریای خزر و شغال.

پرندگان: قوی گنگ, ‌قوی فریادکش, ‌فیلوش, ‌اردک سیاه کاکل,‌ اردک چشم طلایی، باکلان کوچک و بزرگ، عقاب‌ها، کاکائی‌ها، پرستوهای دریایی، آبچلیک‌ها، حواصیل‌ها، سهره‌ها، چرخ‌ریسک‌ها، گیلانشاه خالدار, ‌پری شاهرخ، درنا و قرقاول.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها