معرفی پناهگاه حیات وحش کیامکی

معرفی پناهگاه حیات وحش کیامکی

در این نوشته قصد داریم به معرفی پناهگاه حیات وحش کیامکی بپردازیم. پناهگاه حیات وحش کیامکی در سال ۱۳۵۲ منطقه محافظت شده خوانده شد و در سال ۱۳۵۴ به عنوان پناهگاه توسعه پیدا کرد. این پناهگاه دارای مساحتی در حدود ۹۵ هزار هکتار می­باشد.

پناهگاه حیات وحش کیامکی گونه­‌های گیاهی و جانوری بسیار متنوعی است. در پناهگاه حیات وحش کیامکی ۳۶۱ گونه از انواع گیاهان، ۲۵۷ گونه از انواع جانوران شناسایی شده است. پناهگاه حیات وحش کیامکی در قسمت جنوبی رودخانه ارس و در نزدیکی شهرستان جلفا واقع شده است. پناهگاه حیات وحش کیامکی در نزدیکی جاذبه­‌های گردشگری همچون آبشار آسیاب خرابه، آبشار ماهاران و دره داراندیش واقه شده است. میانگین دمای پناهگاه حیات وحش کیامکی در سال ۱۱ درجه سانتیگراد میباشد. متاسفانه به دلیل آنکه این منطقه در نزدیکی مرز ایران و ارمنستان واقع شده است و در این مناطق اسلحه به راحتی در اختیار افراد محلی قرار می­گیرد، منجر شده است تا تعداد شکارچیان غیر مجاز در این منطقه افزایش یابد.

قله کوه کیامکی

قله کوه کیامکی به ارتفاع ۳۳۴۷ متر از سطح دریا یکی از قلل زیبا و سرسبز کنار رودخانه مرزی ارس می‌باشد و در گویش محلی به کمکی داغ یا کمچی داغ شهرت دارد. کیامکی داغ در منطقه ارسباران و روی سلسله کوه قره داغ واقع شده و ۲۲۰ کیلومتر طول و بین ۳۰ تا ۶۵ کیلومتر عرض دارد. این سلسله جبال از کوههای آرارات در غرب شروع و تا کوه‌های طالش در شرق منطقه آذربایجان ادامه دارد. دامنه‌های شمالی این ناحیه پوشیده از جنگل و مراتع سرسبز بوده و دامنه‌های جنوبی آن را مراتع و چمنزارها تشکیل می‌دهند که ییلاق ایلات و عشایر جلگه مغان می‌باشد. در شمال آن رود ارس که پر آب‌ترین رودخانه در آذربایجان محسوب می‌شود از کوه‌های مین گول داغ (هزار برکه) کشور ترکیه سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی حدود ۴۶۰ کیلومتر مرز بین ایران و ارمنستان و جمهوری آذربایجان به دریای خزر می‌ریزد.

پناهگاه حیات وحش خارک

انواع گونه‌­های گیاهی و جانوری پناهگاه حیات وحش کیامکی

انواع گونه‌­های گیاهی

پناهگاه حیات وحش کیامکی دارای گونه‌­های گیاهی بسیار متنوعی است، به طوری که در این پناهگاه بیش از ۳۶۱ گونه گیاهی وجود دارد. برخی از گونه­‌های گیاهی موجود در پناهگاه حیات وحش کیامکی عبارتند از؛ درمنه، آویشن، بنه، داغداغان، چوبک، گلابی وحشی، سنجد، زرشک، نسترن دز و بسیاری دیگر از انواع گونه­‌های گیاهی در این پناهگاه خوش آب و هوا رشد می­کنند.

معرفی پناهگاه حیات وحش کیامکی

انواع گونه‌­های جانوری

پناهگاه حیات وحش کیامکی به دلیل داشتن مراتعی سرسبز و پوشیده از انواع گیاهان مختلف، محلی بسیار مناسب برای زندگی انواه مختلف گونه‌­های جانوری می­باشد. در این پناهگاه بیش از ۲۵۷ گونه جانوری به زندگی می­پردازند که ۳۹ گونه آنها پستاندار، ۱۵۴ گونه پرنده، ۴۳ گونه خزنده، ۴ گونه دوزیست و ۱۷ گونه از انواع آبزیان در این منطقه زیست می­کنند. برخی از پستاندارانی که در این پناهگاه وجود دارند عبارتند از؛ کل و بز، قوچ و میش ارمنی، پلنگ، سیاه گوش، خرس قهوه­ای، شغال، گرگ و گراز.

معرفی پناهگاه حیات وحش کیامکی

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
ر-ا- س

تصویر مارال ها مربوط به منطقه حفاظت شده ارسباران است نه کیامکی.