معرفی شهر گیومری

معرفی شهر گیومری

شهر زیبای گیومری در شمال غربی ارمنستان و با فاصله ی ۱۲۶ کیلومتری از ایروان واقع شده است. این شهر همچنین دومین شهر بزرگ ارمنستان است. در سال ۱۹۸۸ زلزله ی بزرگی این قسمت را فرا گرفت وآثار تاریخی گیومری را تحت تاثیر قرار دارد، اما در طول زمان بازسازی انجام شد وخیلی از این آثار احیا شدند. در ادامه با معرفی شهر گیومری همراه تاریخ ما باشید.

مردم گیومری به تعریف کردن قصه و داستان های خنده دار در ارمنستان معروف هستند.

جغرافیا و آب و هوا

گیومری در ۱۲۶ کیلومتری شمال پایتخت ایروان در بخشی مرکز فلات شیراک قرار گرفته‌است. این منطقه حدود ۱۵۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. رود آخوریان از حومه‌های غربی شهر عبور می‌کند. فلات شیراک به همراه کوهستان‌های پامباک از شرق و رشته کوه آتشفشانی آراگاتس از جنوب احاطه شده‌است. شهر گیومری ۱۹۶ کیلومتر از دریای سیاه دور است. سرزمین‌های اطراف گیومری دارای منابع غنی توف، بازالت و رس هستند.

گیومری اقلیمی نیمه‌خشک و قاره‌ای دارد که مشخصه آن داشتن زمستان‌های سرد و برفی است که در آن‌ها دمای کمینه می‌تواند تا منفی ۴۱ درجه سلسیوس پایین بیاید. از سوی دیگر، تابستان در گیومری نسبتاً گرم است و دمای هوا می‌تواند تا ۳۶ درجه سلسیوس نیز برسد. میانگین بارش سالیانه آن ۵۰۰ میلی‌لیتر است. از دیدگاه همانندی، آب و هوای گیومری عموماً شبیه به مینه‌سوتا و داکوتای شمالی است.

معرفی شهر گیومری

صومعه مارماشن

صومعه مارماشن مربوط به قرن ده میلادی، به سبک معماری ارمنی بنا شده است. این صومعه شامل پنج کلیسا است که نزدیک روستای مارماشن واقع شده اند.

دیدنی های ارمنستان

دژ سیاه

دژ سیاه قلعه ای نظامی در نزدیکی گیومری و مرز ارمنستان و ترکیه است واز آن برای فعالیت های نظامی استفاده می شده. دژ سیاه در بالای یک تپه در سال ۱۸۳۴ بنا شد، اما استحکامات مربوط به بنا یک دهه به طول انجامید. این دژ یک بنای مدور ۳۶۰ درجه ای است که سطح آن با سنگ های سیاه پوشانده شده. دژ سیاه مربوط به زمان جنگ های عثمانی ها و روس ها بوده است.

موزه معماری ملی ژیتوغتسیان

موزه ملی ژیتوغتسیان در سال ۱۸۷۲ توسط چهار برادر که از روستای ژیتوغ در شمال غربی ارمنستان به گیومری مهاجرت کرده بودند ساخته شد. این بنا در سال ۱۹۸۴ تبدیل به موزه شد و به خوبی زندگی مردم اشرافی گذشته و حال ارمنستان را نشان می دهد.

این موزه از سنگ آتشفشانی توف قرمز رنگ که در گیومری معروف است ساخته شده است. موزه ژیتوغتسیان به خوبی جنبه های مذهبی، فرهنگی و معماری مردم گیومری را به نمایش می گذارد.

موزه معماری ملی ژیتوغتسیان

میدان استقلال گیومری

میدان استقلال که دومین میدان بزرگ گیومری است با شکلی مربعی، در دهه ۱۹۴۰ میلادی و بعد از جنگ جهانی دوم تکمیل شد. در سال هایی که شوروی بر این منطقه حاکم بود به آن «میدان لنین» می گفتند.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها