معرفی شهر گوریس

معرفی شهر گوریس

گوریس یکی از شهرهای زیبای ارمنستان است که در قسمت جنوبی این کشور و در کنار یک رود طویل واقع شده است. سرتاسر این شهر را کوه های سرسبز پوشانده است. در ادامه با معرفی شهر گوریس همراه تاریخ ما باشید.

آب و هوای شهر گوریس

همانطور که تابستان این شهر بسیار گرم است، زمستان آن نیز با برف و سرمای شدیدی همراه است. متوسط دمای این شهر بین -۱ تا -۲ درجه سانتیگراد می باشد. میزان متوسط بارندگی در این شهر حدود ۷۰۰میلیمتر گزارش شده است.

شرایط فرهنگی – مذهبی – اجتماعی شهر گوریس

گوریس یکی از مراکز مهم آموزشی در استان سیونیک می باشد؛ دانشگاه دولتی گوریس، در این شهر ۲ کالج، ۷ مدرسه، ۷ مهد کودک، ۲آ موزشگاه موسیقی ، ۲مدرسه ورزشی و یک مدرسه مخصوص هنرها نیز دایر شده است.
کلیسای جامع سنت گریگور هم در گوریس وابسته به کلیسای ارامنه می باشد.
شهر گوریس با دو شهر نویش از بلاروس و شهر وینه ایسره از فرانسه  همخوانی بسیار دارد. همچنین فرود گاه شهر گوریس در سال ۲۰۱۶ افتتاح شد.

شرایط اقتصادی شهر گوریس

در شهر گوریس بیشتر صنایع کوچک فعال می باشد، واحد های صنایع غذایی کوچک این شهر دارای ودکاهای دست ساز از جمله انواع میوه جات مثل توت، زرد آلو و غیره می باشد. همچنین این شهر یکی از شهر های تولید کننده برق در ارمنستان می باشد.

صومعه تاتو

صومعه تاتو صومعه ای متشکل از سه کلیسا (کلیسای بوغوس پطرس مقدس، کلیسای مریم مقدس و کلیسای گریگور مقدس) در فاصله ی ۲۵۰ کیلومتری از ایروان، پایتخت ارمنستان است. این صومعه در قرن نهم میلادی ساخته شده است. قسمت هایی از این بنا نیز به قرن ششم میلادی بازمی گردد. این بنا که در میان کوهستان های مرتفع قرار گرفته، چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.

برای رفتن به این صومعه ی صخره ای تله کابینی قرار دارد، که این تله کابین به عنوان طولانی ترین تله کابین دنیا در گینس ثبت شده است. مردم محلی به این تله کابین «بال های تاتو» می گویند.

در قرن ۱۴ و ۱۵ میلادی این کلیسا به عنوان یک مرکز آموزشی برای ارامنه بود که در آن علم، مذهب، فلسفه و… آموزش داده می شد.

صومعه تاتو

دیدنی های ارمنستان

گاوازان (ستون جنبان)

گاوازان متعلق به قرن ۱۰ میلادی می باشد و در قسمت جنوبی صومعه واقع شده است. گاوازان یک ستون هشت متری با یک صلیب خاچکاریست که هدف از ساخت این ستون آگاه شدن از وقوع زلزله بوده است.

کلیسای باغنونوراوانک

در شانزده کیلومتری شهر گوریس کلیسایی واقع شده که کمی به علت دور بودن کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

کلیسای باغنونوراوانک

پل شیطان (ساناتا)

درارمنستان به مکان هایی لقب شیطان داده می شود که دارای زیبایی خارق العاده باشند. پل ساتانا که به پل شیطان معروف است،در روستای تاتو قرار دارد.این پل ۶۰متر طول دارد و بر روی رودخانه ۱۷۰ متری وروتان و دره ی باریکی که ۷۰۰مترعمق دارد قرار گرفته است. آب چشمه های ک.هستانی این منطقه سبز، زرد و صورتی است و زیبایی بسیار چشمگیری دارد.

منبع گشت سفیر ایران
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها