معرفی شهر گارنی

معرفی شهر گارنی

گارنی شهر بسیار کوچکی در استان کاتویاک ارمنستان است که نزدیک به ایروان است. در ادامه مطلب با معرفی شهر گارنی همراه تاریخ ما باشید.

معبد گارنی

در ۲۷کیلومتری شهر ایروان ارمنستان، معبدی قرار دارد که شباهت زیادی به سازه های یونان باستان دارد. قدمت این معبد به سده سوم قبل از میلاد مسیح بر می گردد. معبد گارنی به دلیل معماری بینظیر آن از اهمیت زیادی در ارمنستان برخوردار است.

معبد گارنی در ابتدا معبدی برای مهرپرستان بوده است. این معبد در زمان اشکانیان به دستور مهرداد سوم برای پرستش خدای مهر ساخته شد. بعد از به رسمیت شمرده شدن دین مسیحیت برای مردم ارمنستان بسیاری از معابد تخریب شد و روی آن ها کلیساها بنا شدند، اما معبد گارنی به دلیل زیبایی بسیار به همان صورت باقی ماند.

معرفی شهر گارنی

معبد گارنی در یک منطقه ی بسیار خوش آب و هوا در استان کوتایک قرار گرفته است. این معبد در کنار دره ی رود آزات و میان رشته کوه گقام و ویولن واقع شده و در گذشته شکارگاه خوبی برای شاهان ارمنی محسوب می شد.

دیدنی های ارمنستان

کلیسای گغارت

کلیسای زیبا و بی نظیر گغارت ۹ کیلومتر با معبد گارنی فاصله دارد و در سمت شرقی رود آزات واقع شده است. گغارت به معنای نیزه است که پایه ی چوبی دارد. زیرا نیزه ای که بعد از به صلیب کشیدن حضرت عیسی در بدن او فرو کردند تا مطمئن شوند جان سپرده است در این کلیسا قرار دارد. در اواسط قرن سیزدهم تاتوس اراکیال این نیزه را به این کلیسا آورد و از آن پس این کلیسا گغارت نامیده شد. قبل از این ماجرا نام گغارت «ایری وانک» بود.

معرفی شهر گارنی

افسانه های زیادی در رابطه با این کلیسا وجود دارد. یکی اینکه در داخل کلیسا چشمه ای وجود دارند که مردم محلی معتقدند اگر کسی صورت خود را با آن آب بشوید جوان می ماند. هم چنین ورودی کلیسا دارای یک تورفتگی است،که مردم محلی معتقدند اگر۷سنگ پرتاب شود به سمت آن و سه سنگ به داخل فرورفتگی برود ونیفتد آن شخص به آرزوی خود می رسد.

صومعه گغارد

کلیسای گغارد در ۳۵ کیلومتری ایروان واقع شده‌است. کلیسای گغارد (به معنی سرنیزه) با معماری منحصر به فرد خود در استان کوتایک، واقع شده‌است. این کلیسا در واقع بخشی از کوه مجاور است که تراشیده شده و در میان صخره‌ها و دره‌ای زیبا احاطه شده‌است (دو بخش درونی و بیرونی کوه). گغارد درون دره‌ای خوش منظره در فاصله ۹ کیلومتری از معبد گارنی نهفته است، این کلیسا نام خود را از نیزه مقدسی که مسیح در زمان مصلوب شدن به وسیله آن مجروح شده گرفته‌است. نیزه در کلیسای گغارد نگهداری می‌شده اما هم‌اکنون در خزانه مقدس در کلیسای جامع اچمیادزین قرار دارد.

ساختمان این کلیسای جذاب، از گرانیت سخت کنده کاری شده و جزو چهارکلیسای نایابی می‌باشد که در صخره و دره‌ها بنا شده‌اند. صومعه گغارد در سده ۴ میلادی توسط گریگور روشنگر در محل چشمه مقدس داخل یک غار بنا گذاشته شد. قدمت این کهن‌ترین کلیسای غاری شکل، به سده ۷ میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان به [Ayrivank-آیری وانک] (غار و صومعه) نام داشته که بخشی از آن توسط حمله اعراب در سال ۹۲۳ میلادی سوزانده شد. در جوار کلیسا در سمت چپ بر روی تپه، سلول‌های رهبانی غار مانندی که توسط راهبان ساخته شده‌اند قابل رویت است. درخت‌ها با پراکندگی نقطه وار تا طرف دیگر کلیسا در نزدیکی رودخانه امتداد دارند.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها