آشنایی با باغ گیاه شناسی مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد

این روزها که آلودگی هوا گریبان‌گیر شهرهای بزرگ از جمله مشهد شده است، ایجاد فضاهایی همچون بوستان‌ها و باغ‌های گیاه‌شناسی الزام یافته است تا مردم بتوانند برای گذراندن اوقات فراغت خود به این مکان‌ها رفته و علاوه بر استفاده از هوای خوب و تمیز آنجا، روحیه‌شان نیز تازه شود. باغ گیاه شناسی مشهد واقع در بلوار جمهوری شهر مشهد در سال ۱۳۹۲ در مساحت ۲۵ هکتار شروع به کار کرد. این باغ از ۱۱ مجموعه تشکیل شده است که ترکیبی از علم گیاه شناسی، هنر معماری و معماری منظر می‌باشند. در ادامه به طور کامل به معرفی باغ گیاه شناسی مشهد می‌پردازیم.

باغ گیاه شناسی مشهد

قسمت های گوناگون باغ گیاه شناسی مشهد

مجموعه گیاهان دارویی

در ۱/۵ هکتار از فضای این باغ گیاهان دارویی کاشته شده است. هم‌اکنون تعداد ۴۰۰ نمونه گیاه دارویی معطر در این بخش وجود دارند که از ۶۰ نوع گونه‌ی گیاهی می‌باشند.

هدف از ایجاد مجموعه گیاهان دارویی عبارتند از:

  • برای کارهای آموزشی و تحقیقاتی ویژه رشته‌های کشاورزی، علوم پزشکی و نیز در حوزه آموزش و ارتقاء فرهنگِ به‌کارگیری درمان گیاهی؛
  • جمع‌آوری نمودن ژرم پلاسم گونه‌های گیاهان دارویی و بررسی آن‌ها برای کشت و تولید انبوه؛
  • بُعد کاربردی آن‌ها در فضای سبز شهری.

مجموعه باغ صخره‌ای

از دیگر مجموعه‌های باغ گیاه شناسی مشهد می‌توان به باغ صخره‌ای اشاره کرد. در قسمت باغ صخره‌ای می‌توان  انواع مختلفی از گیاهان صخره‌ای، پیازی و فصلی را مشاهده نمود.

مجموعه باغ رز

از دیگر مجموعه‌های موجود در باغ گیاه شناسی مشهد، مجموعه باغ رز می‌باشد. مجموعه باغ رز، یک هکتار از مساحت کل باغ گیاه شناسی مشهد را به خود اختصاص داده است. در این مجموعه ۱۲۰ گل رز از ۳۰ گونه مختلف وجود دارد که برای بازدید عموم قرار داده شده است.

باغ گیاه شناسی مشهد

مجموعه گلخانه‌ها و نهالستان‌ها

در ادامه معرفی باغ گیاه شناسی مشهد، می‌خواهیم به یکی از مهم‌ترین بخش‌های این باغ گیاه شناسی اشاره کنیم. مجموعه گلخانه‌ها و نهالستان‌ها برای کاشت و ذخیره‌ عناصر گیاهی وارد شده به این باغ، به عنوان بستری ابتدایی و اولیه می‌باشد. در این مجموعه، در حدود ۴۰ گونه گیاه برای تحقیقات و یا گیاه زینتی در حال پرورش و تکثیر است.

مجموعه باغ میوه

یکی دیگر از کلکسیون ها باغ میوه است که شبیه‌سازی شده از کوچه باغ‌های قدیمی ایران است. باغ میوه با ۱۴۰ رقم درخت میوه و ۳۰ گونه درخت غیر مثمر همانند نارون کاشته شده است.

آشنایی با باغ ملی مشهد

جشنواره دائمی گلهای داوودی

جشنواره دائمی گلهای داوودی در باغ گیاه شناسی مشهد هر سال در پائیز برگزار می‌شود. که با مساحت یک هکتار ایجاد گردیده و ۷۰۰ نمونه ژنتیکی از گل داوودی از سراسر ایران جمع آوری شده است.

گیاه داوودی

گیاه داوودی با نام علمیChrysanthemum spp  به خانواده Asteraceae  تعلق دارد و زیستگاه این گیاه شرق آسیا و البته چین است.تنوع بالای در رنگ و شکل و ارتفاع گیاه باعث شده تا گیاه داوودی از مهمترین گلهای زینتی محسوب شود. یکی از مهم‌ترین گل‌های دنیاست که دارای بیش از ۲۰۰ گونه و به صورت شاخه بریده و گلدانی عرضه می‌شود.گونه گیاه داوودی دارای ارقام یک ساله و چند ساله، کم پر و پُر پَر را شامل می‌شود، اوج گلدهی این گونه در پائیز و زمستان بوده و در شرایط روز کوتاه گل می‌دهد. البته گل داوودی به عنوان گیاه دارویی محسوب شده که از گل‌های خشک آن در درمان سرماخوردگی، تقویت قوه بینایی و افزایش تمرکز استفاده می‌شود.

نشانی 

آدرس باغ گیاه شناسی مشهد: مشهد، بلوار جمهوری، حد فاصل چهار راه مقدم و پل غدیر

تلفن تماس : ۳۳۴۴۸۸۸۵-۰۵۱ و ۳۳۴۴۸۸۲۸-۰۵۱.

ساعات بازدید: همه روزه ۷ صبح الی ۷ شب.

منبع سیری در ایران
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها