معرفی خانه شیخ سعید آل مکتوم

خانه شیخ سعید آل مکتوم

شیخ آل مکتوم یکی از بزرگان شهر دبی می باشد، که در گذشته حاکم دبی نیز بوده است. به دلیل موروثی بودن سلطنت در دبی، نوه‌ی او اکنون حاکم دبی است. خانه شیخ سعید آل مکتوم به عنوان محل تاریخی و یادواره از  نگهداری می‌شود و چندین سال است که تبدیل به موزه شده است. خانه‌ی ساخته شده توسط پدر شیخ سعید، بنای اصلی به حساب می‌آید. خانه‌ی شیخ سعید در کنار این عمارت بنا شده است. این موزه شامل عکس‌ها، اسناد حکومتی و تاریخی دبی و دیگر مدارک قدیمی است. از دیگر اقلام موجود در این موزه، سکه‌های ضبط شده در طول تاریخ حکومتی دبی می‌باشد.

گذران تاریخ

در این خانه‌ی پدری اتفاقات حکومتی و غیرحکومتی بسیاری رخ داده است، برای مثال شیخ شاهد به دنیا آمدن پسران خود و همچنین نوه‌های خود بوده است که اهمیت این خانه را اضافه می‌کند. امروزه گردشگران بسیاری برای مشاهده و آشنایی با سبک زندگی حاکم شهر خود، به خانه شیخ سعید آل مکتوم مراجعه می‌کنند.

خانه شیخ سعید آل مکتوم

شیوه معماری خانه‌ی شیخ آل مکتوم

نوع معماری استفاده شده در خانه شیخ سعید آل مکتوم ، شیوه معماری دوران قدیم ایران و به خصوص مناطق جنوبی کشور عزیزمان بوده است. مواد تشکیل دهنده و استفاده شده در ساخت این کاخ بزرگ، آهک و مواد و مصالحی است که در گذشته مورد استفاده بسیاری از معماران بوده است، می‌باشد. البته این بنا بازسازی شده و برای مشاهده و گشت و گذار توریست‌ها آماده‌سازی شده است.
از ویژگی‌های این ساختمان، حیاط بزرگی است که شامل پنج بخش می‌باشد، این بخش‌ها باعث استقلال ساکنان این کاخ سلطنتی بوده است.

معرفی هتل جودپالاس دبی

با توجه به شیوه معماری به کار برده شده در بنای این ساختمان، وجود بادگیرها و درها و پنجره‌های مشابه به معماری ایران نیز در این کاخ به چشم می‌خورد. قدمت و تاریخ ساخت این بنا به سال‌های ۱۸۹۶ میلادی برمی‌گردد. خانه شیخ سعید آل مکتوم به عنوان مقصد نوروزی یکی از مفرح‌ترین نقطه‌ها می‌باشد.

نکاتی اضافه

این نمایش ها در ۹ محوطه تقسیم بندی شده است که به شرح زیر است : تاریخچه ی خانه شیخ سعید آل مکتوم ، خاندان آل مکتوم ، دبی زمان قدیم ، زندگی دریایی ، مناظر دبی ، زندگی اجتماعی در دبی ، سکه ها و تمبرها ، اسناد تاریخی و نقشه ها که دیدن آن خالی از لطف نیست . گردشگران و مسافران عزیز همچنین می توانند در این خانه ایده آل و سنتی بسیاری از ارزش ها و طرح های معماری که ریشه در میراث فرهنگی دبی دارد را کشف کنند .

این کار با توجه به این که تمام پنجره های بیرونی خانه کوچک و در قسمت فوقانی هستند ، در حالی که ورودی خانه هم شکسته شده است شروع می شود به عنوان مثال شما گردشگران زمانی که وارد خانه شوید با دیواری روبه رو می شوید که باعث می شود آنها دور دیوار بچرخید و از راه غیر مستقیمی وارد سرسرای بزرگ خانه شوید ، جایی که عناصر مختلف عمومی و خصوصی خانه در آن پخش شده است .

منبع معراج گشت اسمان
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها