معرفی بیابان آتاکاما

بیابان آتاکاما

قاره آمریکا دومین قاره پهناور دنیا بعد از آسیا، دارای طبیعتی عالی و شگفت‌انگیز است. از آبشار نیاگارا در آمریکای شمالی تا جنگل های سرسبز آمازون در آمریکای جنوبی، و امروز می‌خواهیم خشک ترین منطقه دنیا را به شما معرفی کنیم. بیابان آتاکاما که مرز مشترکی با سه کشور بولیوی، شیلی و پرو دارد، کم بارش ترین منطقه دنیا است، باحدود ۳میلی متر بارندگی در سال که خشک بودن این منطقه را تایید می‌کند. این بیابان قدیمی ترین بیابان دنیا به شمار می‌رود.

تاثیر جغرافیا بر آب و هوای بیابان آتاکاما

شمال کشور ما، ایران به سرسبزی مشهور است، اما مرکز کشور ما که فاصله آن ها با شمال کشور تنها رشته کوه‌های البرز می باشد، فضای سرسبز که ندارد هیچ حتی دچار خشکسالی هم می شوند. این کوه‌ها با ارتفاع بلند خود مانع از رسیدن ابر‌های باران‌زا به مرکز کشور می‌شوند. در آمریکای جنوبی، بیابان آتاکاما را می‌توان مرکز کشور ایران دانست و شمال را هم جنگل‌های آمازون فرض کرد. کوه‌هایی که اجازه نفس کشیدن به این بیابان را نمی‌دهند، رشته کوه‌های آند هستند. در این بیابان کوه‌هایی به ارتفاع بیش از پنج هزار متر وجود دارد، اما حتی در بالای آن‌ها هم برفی وجود ندارد.

بیابان آتاکاما

گردش‌گری و تاثیر اقتصادی بیابان آتاکاما

اکثر ثروتمندان و سلبریتی های دنیا در کشور‌های اروپایی و شمال قاره آمریکا زندگی می‌کنند، که معمولا کشور‌هایی سبز و با دمایی پایین هستند. بیابان ها امروزه دیگر فقط بیابان نیستند و همه روزه شاهد مسافرانی از جای جای دنیا هستند و به یکی از مکان‌های گردش‌گری دنیا تبدیل شده اند. بیابان آتاکاما سومین مقصد گردش‌گری شیلی است که تاثیر زیادی بر اقتصاد شیلی دارد. یکی دیگر از ویژگی های اقتصادی این بیابان، وجود نیترات سدیم است. از مناطق جالب این بیابان می‌توان به گورستان نهنگ‌ها اشاره کرد که قدمت برخی از این فسیل‌ها به میلیون ها سال پیش برمی‌گردد.

جغرافیا

بیابان آتاکاما بین سه کشور شیلی ، پرو و بولیوی قرار گرفته است. وسعت این بیابان به اندازه ۲/۳ خاک ایتالیا است. آتاکاما بیشتر پوشیده از شن زار و نمک زار است و از سمت رشته کوههای آند به طرف اقیانوس آرام امتداد دارد. ارتفاعات کوههای آند مانع رسیدن ابرهای باران زا به این منطقه می شوند و مانند دیواری این بیابان را از منطقه بارانی و جنگلی آمازون جدا می کنند. همین موجب شده میانگین بارندگی در برخی از نقاط این بیابان ، بخصوص منطقه آنتوفاگاستا در شیلی ، در طول سال فقط ۳ میلی مترباشد. حتی برخی نقاط سالیان سال بارانی به خود نمی بینند. همین شرایط آب و هوایی موجب شده که بیابان آتاکاما خشک ترین بیابان جهان لقب بگیرد.

بیابان آتاکاما

آشنایی با گرم ترین بیابان های جهان

برخی از محققان ، بیابان آتاکاما را قدیمی ترین بیابان بروی زمین نیز می دانند چرا که در برخی نقاط آن ، همانند نقاطی از بیابان که امروزه در شیلی واقع شده اند ، این قدمت به ۲۰۰ میلیون سال تخمین زده شده است که می توان آن را با صحرای نامیب آفریقا مقایسه کرد. در حال حاضر صحرای نامیب به طور رسمی بعنوان قدیمی ترین بیابان جهان شناخته شده است. در آتاکاما منطقه‌ای به نام گورستان نهنگ‌ها وجود دارد، که در آن بقایای اسکلت صدها نهنگ انباشته شده است. قدمت برخی از این فسیل‌ها به ۵ میلیون سال پیش بازمی‌گردد. علت مرگ همه این نهنگ‌ها مسمومیت بر اثر خوردن نوعی جلبک دریایی عنوان شده است.

آتاکاما بسیار بایر و خشک است حتی برخی از کوههای بلند اطراف آن که ارتفاعشان به ۶۰۰۰ متر می رسند نیز هیچ برف و یخی در قله شان ندارند حتی بروی بلندترین قله های آن نیز به ندرت می توان برف و یخ دائمی دید.

منبع لست کند
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها