آشنایی با رودخانه های استان گیلان

رودخانه های استان گیلان

می‌توان گفت رودخانه های استان گیلان نقش بسیار مهمی در زیبایی و رونق این استان شمالی دارند. به گونه‌ای که افراد زیادی از اقصی نقاط  کشور را به خود جذب می‌کند. این استان به خاطر مجاورت با دریا خزر و وجود رودخانه‌های بسیار دارای آب و هوای معتدل خزری است. مسیر این رودخانه‌ها اکثرا مابین کوهستان‌ها ودره‌هاست وجود جنگل‌های مملو از گیاهان ودرختان تنومند در اطراف این رودخانه‌ها فضای دیدنی و حیرت‌انگیزی به مناطق می‌بخشد. در این مقاله با ما همراه شوید تا در مورد آشنایی با این منطقه به توضیحات اندکی راجع ‌به رودخانه‌های این استان بپردازیم.

رودخانه کرگان رود

از بین رود خانه‌ های استان گیلان رود خانه کرگان رود عنوان طویل‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه‌ی غرب گیلان را به خود اختصاص داده است، آب رودخانه از ماه خرداد تا مهر ماه به دلیل افزایش دما کم آب می‌شود. کرگری نام بیشه زاری بوده که قبلا در اطراف این رودخانه قرار داشته و زیستگاه بسیاری از پرندگان با گونه‌های متفاوت بوده به همین دلیل نام این رودخانه از این بیشه‌زارگرفته شده است.

رودخانه های استان گیلان

رودخانه سفید رود

مهم‌ترین رودخانه‌ای که استان گیلان در طبیعت تماشایی و حیرت‌انگیز خود گنجانیده است سفید رود نام دارد. که از به هم پیوستن دو رود قزل‌ازون و شاهرود در نزدیکی شهر منجیل تشکیل شده است. در نقطه برخورد این دو رود سدی ساخته شده است که از آن برای تولید برق و آبیاری مزارع کشاورزی استان گیلان استفاده می‌شود. این سد در ابتدا سپید رود نام گرفت اما بعد از سال۵۷ به سد منجیل تغییر نام پیدا کرد.

دیدنی های استان گیلان و مازندران

رودخانه زرجوب و گوهر رود

زرجوب و گوهر رود هم رود‌ خانه‌هایی هستند که جز‌‌‌‌ء بهترین رود خانه های استان گیلان محسوب می‌شوند. زمانی رودخانه زرجوب به همراه رودخانه گوهررود به شهر رشت زیبایی ورونق خاصی می‌بخشیدند اما به دلیل عدم احساس مسئولیت مسئولین، این رودخانه‌ به بستری برای فاضلاب‌های شهری و صنعتی تبدیل شده‌اند و ظاهری اندوه ‌بار را برای این شهر رقم زده‌اند.

رودخانه های استان گیلان

رودخانه پلنگ ور

این رودخانه از رشته کوه های تالش در ضلع جنوبی دهستان آلیان سرچشمه می گیرد و پس از مشروب نمودن مزارع

کشاورزی روستای سه سار، از ضلع شمالی روستا خارج می شود . روستای سه سار در شهر فومن در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان صومعه سرا واقع شده است، وجود این رودخانه خارق العاده باعث سرسبزی و شادابی بیشتر طبیعت گیلان شده است.

منبع گیلان تبلیغ
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها