هتل ملک التجار یزد ؛ اولین هتل خشتی جهان

هتل ملک التجار یزد ؛ اولین هتل خشتی جهان

آیا می دانید که هتل ملک التجار یزد متعلق به چه کسی بوده است؟ و این لقب را چه کسی بر او نهاده است؟ این عمارت متعلق به یکی از تجار یزدی به نام حاج علی عسکر شیرازی بوده که ناصرالدین شاه با توجه به میزان فعالیت و سوددهی او در زمینه تجارت این لقب را به او عطا کرد. عمارت قدمتی حدود ۳۰۰ سال دارد، طبق پژوهش های این اواخر گفته شده که بنیان اولیه عمارت به عصر صفوی بازمی گردد به این دلیل در تاریخ معماری ایران جایگاه ویژه ای دارد. در سال ۱۳۷۶ عمارت فعالیت خود را به عنوان اولین هتل خشتی جهان آغاز کرد؛ توریست هایی که سالانه برای آشنایی با فرهنگ و سنت های کهن مردم ایران به ایران سفر می کنند، با اقامت در این هتل به جواب نیمی از سوال های خود در مورد فرهنگ مردم ایران می رسند.

این هتل با، بافت تاریخی بی نظیرش امروزه در بین جاذبه های تاریخی گردشگری ایران بسیار ارجمند شمرده می شود. همراه با مجله گردشگری تاریخ ما با این هتل بیشتر آشنا شوید.

هتل ملک التجار یزد

جاهای دیدنی یزد در زمستان

معرفی هتل

هتل ملک التجار یزد؛ متشکل از: یک ورودی زیبا ( برای ورود به عمارت باید از کوچه ای باریک با دیوارهای بلند عبور کرد)، حیاطی با یک حوض بزرگ که در مرکز قرار دارد، تعداد ۲۳ اتاق هر کدام با ویژگی های خاص، سقف اتاق ها ماهرانه نقاشی شده اند و پنجره هایی که رو به حیاط باز می شوند، بهار خواب، قسمت های تابستانه و زمستانه و …

از نظر تاریخی بنا تا پیش از این از خانه های قاجاری یزد به شمار می آمد، ولی بر اساس تحقیقات جدیدی که این اواخر در هنگام مرمت از روی اندودهای حیاط بدست آمد، مشخص شد که تاریخ ساخت آن به عصر صفوی برمی گردد و از این جهت از اهمیت بسیار زیادی در تاریخ معماری ایران برخوردار است.

این خانه متعلق به فردی به نام حاجی علی عسکر شیرازی از تجار یزدی بوده و ناصر الدین شاه لقب ملک التجار را به دلیل عملکرد مثبتش در حوزه ی تجارت به او داده بود.

ورودی عمارت ملک التجار دارای کوچه ای باریک و دیوار هایی بلند می باشد. حوضی در میانه ی حیاط است که در دو طرف آن دو باغچه ی کوچک قرار دارد. روی حیاط توسط چادر پوشانده شده است تا در روز های بسیار گرم  یا سرد نیز حیاط قابل استفاده باشد.

امکانات هتل

امکاناتی نظیر: رستوران ها و قهوه خانه های واقع در حیاط و زیر زمینی آماده برای مراسمات مختلف، اینترنت بی سیم، پزشک، سوارکاری، صندوق امانات، تورهای سیاحتی یزد، بیمه گردشگران و …

هتل ملک التجار یزد

نتیجه گیری

بعد از آشنایی با این هتل تاریخی، متوجه شدیم که چقدر اقامت در هتل هایی نظیر هتل خشتی یزد می تواند لذت بخش تر از هتل های لوکس باشد. چرا که گردشگران خارجی هتل های لوکس فراوانی را در کشور خود دارند. گردشگران نیاز دارند وقتی به ایران سفر می کنند در هتلی اقامت کنند که آثاری از تاریخ ایران را در آن ببیند.

منبع سفرمی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها