حقایق جالب و شنیدنی درباره مسجد آبی استانبول

حقایق جالب و شنیدنی درباره مسجد آبی استانبول

در استانبول ترکیه، مساجد تاریخی متعددی وجود دارد که مهمترین آنها مسجد آبی استانبول است. به نظر شما چرا به آن مسجد آبی می‌گویند در حالیکه نمای بیرونی آن به نظر نمی‌رسد آبی باشد؟ در این مقاله چند واقعیت جالب در مورد طراحی این معماری شگفت انگیز وجود دارد که فلسفه نام گذاری آن را برایتان روشن می‌سازد. اگر موافق هستید، ما را تا انتهای این نوشتار همراهی کنید.

چرا به مسجد سلطان احمد، مسجد آبی می گویند؟

سلطان احمد؛ نام اصلی مسجد آبی است. مسجد سلطان احمد، از داخل کاملا آبی رنگ است. در داخل مسجد بیش از ۲۰ هزار کاشی دست ساز فیروزه‌ای که طرح گل‌های لاله قرمز درون آنها نقش بسته است و یا از آیات قرآنی متبرک شده‌اند، وجود دارد. از طرفی انعکاس نور طبیعی بر روی گنبد این مسجد و مناره‌هایش، باعث شده این رنگ آبی، بیشتر نمایان شود. هر چند که در ظاهر، رنگ آبی از بیرون مسجد کمتر احساس می‌شود اما از داخل، گنبد این مسجد، کاملا آبی رنگ است. از این رو به این مسجد، مسجد آبی می‌گویند.

مسجد آبی استانبول

مسجد سلطان احمد، بیشتر از نمازگزاران، گردشگر دارد!

یکی دیگر از حقایقی که باید در مورد مسجد آبی استانبول دانست این است که، گردشگران در تمام ساعت روز، می‌توانند به این مکان مقدس وارد ‌شوند و از نمای داخلی آن دیدن کنند، اما از آنجایی که مسجد به مدت ۹۰ دقیقه در طول روز، در اختیار نمازگزاران برای برپا داشتن نماز جماعت قرار  داده می‌شود،  به بازدیدکنندگان توصیه می‌شود در زمان بازدید، از هر گونه عکاسی یا فیلم برداری با فلش خودداری کنند تا مزاحمتی برای نمازگزاران ایجاد نشود.

مسجد آبی استانبول

مسجد آبی شش مناره دارد!

مسجد آبی از شش مناره برخوردار است اما ظاهراً این به علت اشتباه معمار سازه رخ داده است. ماجرای شش مناره بودن این مسجد از این قرار است که سلطان احمد، دستور ساخت یک  مناره طلایی را از معمار داشته است اما از آنجا معمار به غلط عدد شش را می‌شنود، شش مناره در اطراف مسجد پدید می‌آورد و این هم به علت شهابت دو لغت شش و طلایی از لحاظ، تلفظ آنها  در زبان ترکی بوده است. عدد شش در زبان ترکی آلتی و طلایی آلتین خوانده می‌شود.

مسجد آبی استانبول در چه زمانی ساخته شد؟

ساخت مسجد آبی به دستور سلطان احمد اول، در طول سال ۱۶۰۹ آغاز شد و در سال ۱۶۱۷ تکمیل شد. سلطان در آن زمان فقط ۱۹ سال داشت و آرزو داشت مسجدی بسازد که بهتر از مسجد بزرگ ایاصوفیه باشد. این مسجد در فاصله ۵۰ متری مسجد آبی قرار دارد. همچنین گفته می‌شود که سلطان به عنوان حرکتی برای تقویت روحیه در بین شهروندان خود و برقراری مجدد قدرت عثمانی پس از پیمان صلح زیتواتوروک و از دست دادن جنگ با پارسیان، ساخت این مسجد را سفارش داده است.

منبع سفرمی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها