مردان دامن پوش اسکاتلند ؛ معرفی و تاریخچه دامن اسکاتلندی

مردان دامن پوش اسکاتلند ؛ معرفی و تاریخچه دامن اسکاتلندی

حتماً شما هم در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف با صحنه‌های عجیبی از مردان دامن پوش اسکاتلندی مواجه شده‌اید. هرچند برای اهالی شرق کره زمین دیدن این صحنه‌ها بسیار عجیب است؛ اما در اسکاتلند این نوع لباس کاملاً شناخته شده است کلت یا دامن اسکاتلندی ریشه‌های عمیق در آداب و رسوم بومیان این منطقه دارد‌. به همین دلیل در این مقاله ریشه های پیدایش این لباس را مورد بررسی قرار میدهیم.

ریشه‌های دامن اسکاتلندی

برای هر اسکاتلندی اصیل کلت نمادی از میهن پرستی و اصالت است. اگر برای یافتن ریشه‌های این لباس عجیب و غریب به تاریخ مراجعه کنیم؛ متوجه می‌شویم که مردان مناطق کوهستانی اسکاتلند برای اولین‌بار از این لباس استفاده کردند. آنها کلت را بر روی شانه‌هایشان قرار می‌دادند تا از سرما محافظت کنند‌. کلت‌هایی که امروزه می‌شناسیم حدود یک قرن پیش پا به فرهنگ انگلیسی – اسکاتلندی گذاشتند. مردان دامن پوش اسکاتلندی برای اولین بار در جنگ‌ها از این پوشش استفاده کردند. این دامن‌ها اجازه حرکت راحت‌تر به سربازان می‌داد و در شب‌های سرد به عنوان یک پتوی گزم و نرم برای صاحبش مورد استفاده قرار می‌گرفت. به همین دلیل استفاده از دامن به سرعت گسترش یافت و تبدیل به نوعی نماد ملی شد.

دامن اسکاتلندی

قرن‌های قبلی ساختار دامن اسکاتلندی با ساختار امروزی کاملاً متفاوت بود. در حقیقت کلت‌های اولیه نوعی پوشش سرتاسری بود که از سرتاپای افراد را می‌پوشاند. اما در قرن ۱۶ میلادی یک کواکر انگلیسی به نام توماس راولینسون از پوشیدن این عبای بلند احساس ناراحتی کرد؛ بنابراین قسمت بالایی لباس را جدا کرد و به‌عنوان یک بالاپوش مستقل آن را طراحی کرد. قسمت دامن را نیز با استفاده پلیسه‌های مختلف پرچین تر و زیباتر کرد. این نوع کلت با استقبال مردم مواجه شد و به‌سرعت رواج پیدا کرد. جالب است بدانید هنوز هم مردان دامن پوش اسکاتلندی و مناطق انگلیسی‌زبان اروپا از پوشیدن کلت احساس غرور و عزت‌نفس می‌کند.

مردان دامن پوش اسکاتلند ؛ معرفی و تاریخچه دامن اسکاتلندی

دامن اسکاتلندی را کجا می‌پوشند؟

امروزه بیشتر مردم اسکاتلند کلت را به‌عنوان لباس رسمی یا لباس ملی می‌دانند که در مراسمات رسمی یا جشن‌ها و.. استفاده می‌کنند. اگرچه هنوز تعداد معدودی از افراد وجود دارند که روزانه کلت می‌پوشند، اما به طور افراد برای استفاده از کلت آن را اجاره می‌کنند تا در عروسی‌ها یا سایر مناسبت‌های رسمی بپوشند. دامن اسکاتلندی ممکن است توسط هر کس بدون توجه به ملیت و تبار آن استفاده شود. برای پوشیدن لباس‌های نیمه‌رسمی، کلت‌ها را معمولاً با پرنس چارلی یا کت آرگیل می‌پوشند. اکنون تأمین کنندگان تجاری کت‌های معادل آن را نیز به سبک ایرلندی و ولزی تولید کرده‌اند که آنها را با کراوات سفید است و پیراهن‌های رسمی ست می‌کنند.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها