مراسم کریسمس در محله جلفا اصفهان

کریسمس در محله جلفا اصفهان

سال‌ها پیش هنگامی‌که آتش جنگ در مرز بین ایران و ترکیه بالا گرفت؛ شاه عباس صفوی به مردم شهر جلفا دستور تخلیه شهر را داد. بیشتر اهالی ارمنی این شهر به مناطق مرکزی و علل الخصوص اصفهان مهاجرت کردند. اکنون مراسم کریسمس در محله جلفا اصفهان که بسیار معروف است، توسط این گروه از مهاجران برگزار می‌شود. مهاجران جلفا در بخشی از اصفهان ساکن شدند و آن را به یاد شهر و دیار قدیمی خود جلفا نامیدند. در این بخش از اصفهان تنوع مذهبی گسترده‌ای مشاهده می‌شود. اما همه مردم در کنار هم و با صلح و آرامش زندگی می‌کنند. در ادامه به برگزاری جشن آیینی کریسمس در این محله خواهیم پرداخت.

کریسمس در ایران

عید کریسمس بزرگ‌ترین عید مسیحیان در سراسر جهان است‌. این عید در حقیقت زادروز مسیح و آغاز سال نو میلادی است. مسیحیان کاتولیک این روز را در ششم ژانویه، مصادف با ۱۶ دی ماه برگذار میکنند.  در ایران نیز حدود ۱۰۰ هزار مسیحی وجود دارد که بیشتر این جمعیت اصلیتی ارمنی دارند و در شهر اصفهان ساکن هستند. به همین دلیلبرگزاری کریسمس در محله‌جلفا اصفهان بسیار پررنگ تر و با شکوه تر از سایر نقاط ایران برگذار میشود. کلیسا های متعددی در شهر اصفهان و محله جلفا قرار دارد که مراسمات مذهبی مربوط به این روز را برگذار میکنند. کلیسای وانک از قدیمی ترین و مهم ترین کلیسا های این شهر است که در کریسمس بسیار مورد توجه است.

مراسم کریسمس در محله جلفا اصفهان

حال و هوای کریسمس در اصفهان

مهم‌ترین نکته برگزاری این جشن در اصفهان همراهی شهرداری و سایر شهروندان با هموطنان مسیحیان است. اگر در روزهای نزدیک به کریسمس سری به این محله بزنید حتماً با درختان کاج تزئین شده و خیابان‌های چراغانی شده مواجه می‌شوید. شور و شوق مردم و رفت آمدهای متعددی که در خیابان‌ها دیده می‌شود؛ حس زندگی را به انسان القا می‌کند. هموطنان مسیحی در کنار سایر علاقه‌مندان به این جشن در کنار یکدیگر هستند و تمام مراسم‌های مذهبی را به اجرا می‌رساند.

کلیساها

کلیساها یکی از مهم ترین ارکان برگذاری این مراسم در جلفا اصفهان هستند. این بناهای مذهبی به دلیل بزرگداشت مناسبت میلاد مسیح (ع) و آغاز سال نو، برنامه‌های خاصی را تدارک می‌بینند. با پخش موزیک‌های مذهبی و آئینی و به صدا در آوردن ناقوس کلیساها و تجمع مردم در این محله فضایی بسیار شاد و شورانگیز را به ارمغان می‌آورند. تزئین خیابان‌ها، خانه‌ها و معابر با درختان زیبا و کاج‌های تزیین شده با نمادهای کریسمس از جمله ستاره‌ای در نوک آن و پارچه‌های رنگی به دورشان، حال و هوایی زیبا و جوی شاد را رقم می‌زند. این نمادها از سال‌ها پیش در بین مسیحیان در ایام سال نو رواج داشته است.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها