تاریخچه جالب و خواندنی عید پاک

تاریخچه جالب و خواندنی عید پاک

فرهنگ مسیحیت پر از اعیاد و مناسبات مذهبی گوناگون است. عید پاک با عید قیام یکی از مهم‌ترین اعیاد دین مسیحیت است که توسط پیروان این دین در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود. اسناد تاریخی بیان می‌کنند که این عید برای اولین بار در قرن دوم میلادی جشن گرفته شد. اما مورخان معتقدند تاریخچه این مناسبت مذهبی به سال‌های قبل از آن نیز بازمی‌گردد. در ادامه شما را با دلایل اهمیت این عید آشنا خواهیم کرد.

ریشه یابی روز پاک

سال‌ها قبل رومیان حضرت مسیح را دستگیر کردند. رومیان مسیح را تهدیدی جدی برای حکومت خود می‌دانستند. علاوه برآن، مسیح خود را پسر خدا می‌خواند که با اعتقادات رومیان همخوانی نداشت. به همین دلیل حکومت روم در پی دستگیری او بود. حکومت روم پس از به دام انداختن مسیح او را به صلیب کشید. بر اساس متن انجیل، سه روز پس از مصلوب شدن، مسیح زنده شد و به آسمان رفت. روز عید پاک سالروز عروج مسیح از صلیب است و به همین دلیل به روز رستاخیز یا قیام معروف شده است.

این عید بین ۲۲ مارس تا ۲۵ آوریل قرار دارد. اما به طور معمول اولین یکشنبه بعد از ۲۱ مارس را به یاد رستاخیز مسیح جشن می‌گیرند.

رسوم مربوط به روز پاک

در اعتقادات مسیحیان این روز سراسر پاکی و روشنی است. به همین دلیل، هفته قبل از عید به پاکیزگی و نظافت اختصاص دارد. در روزهای قبل از عید مصرف گوشت و محصولات حیوانی ممنوع است. به همین دلیل مسیحیان با مصرف سبزیجات و گیاه خواری نوعی روزه می‌گیرند. روز عید همه اعضای خانواده به کلیسا می‌روند و پس از انجام عبادت برای صرف وعده غذایی به منزل بازمی‌گردند. مهم‌ترین غذای شب عید پاک بره بریان است.

نمادهای عید

یکی از نمادهای عید روز پاک، تخم‌مرغ‌های رنگ شده زیباست که آنها را به شکل‌ها و طرح‌های مختلفی رنگ‌آمیزی می‌کنند. تخم‌مرغ در باور بیشتر ادیان نماد زایش و تولدی دوباره است. یک پرنده برای اینکه بتواند در این جهان موجودیت بگیرد باید دیواره‌های سخت پوست تخمش را شکسته و از آن رد شود. از دیگر نمادهای عید پاک، خرگوش است. در باور مردم، خرگوش‌ها در این روز وارد لانه مرغ‌ها می‌شوند و تخم‌مرغ‌های آنها را می‌دزدند؛ بنابراین مردم تلاش می‌کنند با رنگ‌آمیزی تخم‌مرغ‌ها آن‌ها را از دید خرگوش‌ها پنهان کنند. یک اعتقاد دیگر هم پشت پردهٔ نماد خرگوش عید قیام وجود دارد و آن هم این است که خرگوش در باور مسیحیت سنتی، نمادی از موجودی است که بدون از دست دادن بکارت، تولید مثل می‌کند و به همین دلیل با داستان تولد مسیح از مریم باکره ارتباط دارد.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها