بابانوئل کیست و از کجا آمده است؟

بابانوئل کیست و از کجا آمده است؟

همه ما بابانوئل یا سنتا کلاوس را به عنوان یک مرد سرخوش قرمز پوش که اسباب بازی‌ها و خوراکی‌های خوشمزه را برای دختران و پسران خوب در شب کریسمس به ارمغان می‌آورد می‌شناسیم. اما، آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید که سانتا دقیقاً از کجا شروع کرد و چگونه او به عنوان یک شخصیت نمادین کریسمس در طول سالها پابرجا مانده است؟

در این سری از تاریخ ما قصد داریم همه آنچه که نیاز است در مورد بابانوئل قصه‌ها و افسانه‌ها بدانید صحبت کنیم و ببینیم چطور شد که اینگونه در دل همگان جا خوش کرد. با ما همراه باشید.

بابانوئل از کجا شکل گرفت؟

افسانه بابانوئل را می‌توان صدها سال پیش در راهبی به نام سنت نیکلاس جستجو کرد. اعتقاد بر این است که نیکلاس حدوداً در سال ۲۸۰ میلادی در پاتارا، نزدیک میرا در ترکیه امروزی متولد شده است. نیکلاس راهبی بود که برای کمک به فقرا و بیماران در حومه شهر سفر می‌کرد. یک داستان ادعا می‌کند که او حتی از ثروت خود برای تهیه جهیزیه سه خواهر فقیر استفاده کرده و آنها را از فروش توسط پدرشان نجات داده است. به همین دلیل در طی سالها محبوبیت نیکلاس گسترش یافت و وی به عنوان محافظ کودکان و ملوانان نیز شناخته شد.

نیکلاس آنقدر محبوب دل‌ها شده بود که حتی بعد از مرگش هم از یادها نرفت. به همین دلیل هرساله ۶ دسامبر سالگرد درگذشت وی، جشن گرفته شد. پس از آن، این روز به عنوان یک روز خوش یمن برای خریدهای بزرگ یا برگزاری مراسم ازدواج به رسمیت شناخته شد.

بابانوئل در کشورهای مختلف چگونه است؟

وقتی بیشتر مردم دنیا در مورد بابانوئل فکر می‌کنند، پیرمردی با نشاط و ریش سفید با کت و شلوار قرمز را متصور می‌شوند که در شب کریسمس به همه بچه‌های خوب هدیه می‌دهد. اما این برای همه کشورها صدق نمی‌کند. در ادامه ببینیم که بابانوئل در کشورهای مختلف چگونه است؟

بابانوئل در سوئیس و آلمان

در سوئیس و آلمان شخصی دیگر بنام کریس کرینگل در شب کریسمس به کودکان هدیه می‎دهد. آنها بر این باورند که کریس کرینگل یا مسیح بچه‌ها فرشته‌ای است که در شب کریسمس سنتا را در رساندن هدایا به بچه‌ها همراهی می‌کند.

بابانوئل در کشورهای اسکاندیناوی

بابانوئل در کشورهای اسکاندیناوی کوتوله‌ای سورتمه سوار بنام جُلتُمتن است که در شب کریسمس با خود هدایایی برای بچه‌های خوب به ارمغان می‌آورد.

بابانوئل در انگلیس

انگلیسی‌ها بر این باورند که شب کریسمس، پدر کریسمسی با کوله‌باری از خوراکی و هدیه به تک تک خانه‌ها می‌آید و جوراب‌ بچه‌ها را از خوراکی‌های لذیذ پر می‌کند.

بابانوئل در روسیه

در روسیه زن میانسالی بنام بابوسکا، هر ساله ۵ ژانویه به خانه‌ها سر می‌زند و هدایایی کنار تخت کودکان می‌گذارد. آنها بر این باورند که بابوسکا برای جبران خطایی که سال‌ها پیش مرتکب شده است این کار را انجام می‌دهد به امید آنکه روزی بخشیده شود.

بابانوئل در ایتالیا

ایتالیایی‌ها بر این باورند که در شب کریسمس، جادوگری مهربان و جارو سوار به نام لا بفانا، از دودکش خانه‌ها وارد می‌شود و هدایایی در جوراب کودکان قرار می‌دهد.

بابانوئل در آمریکا

و اما روایت بابانوئل در آمریکا، این بابانوئل آمریکایی همان شخصی است که همه ما در رویای خود همیشه تصورش کرده‌ایم. پیرمردی چاق و دوستداشتنی با ریش‌های بلند سفید و کت و شلوار قرمز است که سوار بر سورتمه‌ای که توسط گوزن‌ها کشیده می‌شود، کریسمس هر سال به تک تک خانه‌ها سر می‌زند و جوراب‌های مخصوص کریسمس را که در کنار شومینه‌ها آویزان هستند از خوراکی‌ها و اسباب‌بازی پر می‌کند.

جشن کریسمس در آمریکا، ابتدا به  صورت مراسمی باشکوه در فضاهای باز برگزار می‌شد و در آن خبری از بابانوئل یا موجودات افسانه‌ای که با خود هدایایی برای کودکان می‌آورند نبود، اما در اوایل قرن نوزدهم بود که کم کم جشن کریسمس از فضاهای باز به محیط خانه‌ها انتقال یافت و در اواخر قرن نوزدهم بابانوئل به عنوان پیرمردی سرخوش و قرمز پوش در آنجا شناخته شد. احتمال می‌رود که سنت نیکولاس ابتدا از جانب هلندی‌ها وارد فرهنگ آمریکا شده است.

آیا بابانوئل ازدواج کرده است؟

آن طور که پیداست قصه بابانوئل کمی فراتر از این حرف‌هاست، چرا که آمریکایی‌ها باور دارند که او تنها نیست بلکه با خانم کلاوس یعنی همسرش زندگی می‌کند. جالب اینجاست که در باور آنها، سنتا و خانوم کلاوس در قطب شمال زندگی می‌کنند و همسرش تمام شیرینی ‌هایی که او در کیسه خود می‌گذارد را به کمک الف‌ها و کوتوله‌ها می‌پزد. همچنین او در ساختن اسباب بازی‌ها و مراقبت از گوزن‌ها به سنتا کمک می‌کند.

گویا خانم کلاوس قدمت چندانی ندارد. او اولین بار در اواسط قر نوزدهم در قصه ای شناخته شد.

بابانوئل کیست و از کجا آمده است؟

آیا مردم هم به بابانوئل هدیه می‌دهند؟

جالب است بدانید گاهی بابانوئل خودش هم از دست بچه‌ها هدیه می‌گیرد. به عنوان مثال در قرن نوزدهم در آمریکا یک ارتش از سوی موسسه خیریه مسیحی به خانه‌ها فرستاده می‌شد تا از مردم هدایایی در قالب کمک های مالی دریافت کنند.

همچنین امروزه بسیاری از کودکان هم برای او انواع خوراکی‌ها به همراه مقداری هویج برای گوزن‌ها کنار می‌گذارند تا در شب کریسمس زمانی که بابانوئل از راه می‌رسد گرسنه نماند.

برخی از اعتقادات مردم درباره مرد قرمز پوش

برخی از اعتقادات کشورهای مختلف درباره بابانوئل به شرح زیر است:

  • کودکان جوراب‌های مخصوص کریسمس خود را بر بالای شومینه یا تخت‌خواب خود می‌آویزند، تا بابانوئل آنها را پر از خوراکی‌های خوشمزه کند. این باور از کار نیکلاس راهب، که جوراب‌های بچه‌ها را از خوراکی پر می‌کرد آمده است.
  • به باور خیلی‌ها، او از راه دودکش شومینه‌ وارد خانه‌ها می‌شود و هدایای بچه‌ها را کنار شومینه می‌گذارد.
  • اعتقاد بر این است بابانوئل تنها زندگی نمی‌کند. او به همراه مامان نوئل یعنی همسرش در کلبه‌ای واقع در قطب شمال زندگی می‌کند و از یک کارخانه اسباب بازی برخوردار هستند.
  • باور دیگر این است که بابانوئل لیستی از اسامی بچه‌های خوب به همراه دارد و فقط به آنها هدیه می‌دهد. و چون او با خداوند در ارتباط است می‌داند که کدام بچه‌ها در طول سال کارهای بهتری انجام داده‌اند.
  • اعتقاد بر این است که بابانوئل با نوعی سورتمه رویایی و زیبا که توسط گوزن‌های شمالی کشیده می‌شود به ماموریت رساندن هدایای بچه‌ها می‌رود. به باور آنها سورتمه‌ای که او بر آن سوار است، قادر به پرواز در آسمان‌هاست.
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها