آشنایی با طب آیورودا، دانش زندگی و طول عمر

آشنایی با طب آیورودا، دانش زندگی و طول عمر

در میان روش‌های درمانی کلی نگر در دنیا، طب آیورودا از محبوبیت بسیاری برخوردار است. این طب سنتی برآمده از علوم پزشکی موجود در شبه جزیره هند است که با شعار دانش چگونه زیستن (Science of life) بنا شده است. به عقیده‌ی برخی از پژوهشگران، فلسفه‌ی آیورودا از ۹۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، توسط سه دانشمند بزرگ با نام‌های Charaka ، Sushruta ، Vagbhata در حوزه‌های مختلف سلامتی چون معالجات گیاهی، تمارین یوگا و مراقبه به وجود آمده است.

اصول پایه‌ای این طب بر آن است که دانستن نوع بیماری فرد در روند درمانی وی اهمیتی ندارد بلکه آشنایی با روحیات و توانایی آن شخص است که در مراحل درمان تاثیر گذار است. در ادامه شما اطلاعات جالبی درباره این سیستم پزشکی بدست‌ می‌آورید بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتها ما را همراهی کنید.

فلسفه آیورودا چیست؟

طبق فلسفه آیورودا تمامی جانداران باید بتوانند با ضوابط حاکم بر طبیعت هماهنگ شوند. در واقع انسان‌ها می‌توانند با این هارمونی به حفظ و بازیابی سلامتی خود بپردازند. چرا که به عقیده‌ی آیورودا تعادل ذهنی-جسمی در فرد می‌تواند سلامتی فرد را به دنبال داشته باشد. به بیان دیگر حفظ توازن در میان سه منبع انرژی (دوشا) در بدن (کافا، واتا و پیتا) باعث ایجاد توازن و هماهنگی میان روح، جسم و ذهن می‌شود.

رژیم غذایی آیورودا

هر تیپ شخصیتی در طب آیورودا یک رژیم غذایی مشخص دارد که متناسب با شرایط زندگی، تغییر آب‌وهوایی، تغییر فصل و تغییرات زیست محیطی و… برای هر دوشا در نظر گرفته می‌شود. بنابراین این رژیم غذایی برای هر فرد با تغییر موارد نام‌ برده شده تغییر می‌کند. از آنجایی که این رژیم بر پایه سیستم درمانی آیورودا شکل گرفته کلیه افرادی که از این رژیم پیروی می‌کنند می‌توانند با رعایت اصولی آن، بدن خود را در برابر بسیاری از بیماری‌ها مقاوم کنند.

آشنایی با طبیعت افراد در طب آیورودا چه اهمیتی دارد ؟

اطلاع از پراکریتی و ساختار اصلی بدن هر فرد فوایدی دارد:

  • شناخت خود، اساس زندگی است.
  • به شناخت عادتها و تمایلات که مستقیماً روی سلامتی اثر می گذارند ، کمک می کند.
  • به پیش بینی بیماری ها و مشکلاتی که ممکن است رخ دهند ،کمک می کند و درمان می تواند در جهت پیشگیری از وقوع بیماری باشد.
  • به درک دیگران و بهبودی روابط ،کمک می کند.
  • دانش کافی برای هر فرد در جهت بدست آوردن تعادل با زندگی فراهم می کند.

هدف زندگی از دید آیورودا چیست ؟

شفا فقط هنگامی رخ می دهد که قسمتهای مختلف زندگی بهبود یابند. نگهداری سلامت و تعادل ، نیازمند آگاهی و هوشیاری لحظه به لحظه و شفا دارد.

بر اساس علم آیورودا زندگی ما یک هدف مشخص دارد.هدف ، شناخت خالق ( آگاهی کیهانی) و درک ارتباط با وی است که در تمام زندگی ما تاثیر دارد. طبق نظر آیورودا ، منشا همه موجودات از آگاهی کیهانی است که شامل انرژی مذکر (purusha ) و انرژی مونث ( prakruti ) می باشد و هر چیزی که در جهان وجود داشته باشد در انسان نیز وجود دارد. انرژی مذکر نمایانگر طبیعت است. هر سلول بدن دارای ذهن ، هوش ، آگاهی است که از آن طریق انتخاب می کند. برای مثال هر سلول غذای خاص خودش را انتخاب می کند.

منبع پارسی طب
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها