علل تغییر رنگ درختان در فصل پاییز

علل تغییر رنگ درختان در فصل پاییز

فصل زیبای پاییز جزو محبوب‌ترین فصول سال محسوب می‌شود چرا که با فرا رسیدن این فصل طبیعت و درختان حس و حال دیگری به خود می‌گیرند و چشم انداز رنگارنگی را از زیبایی‌های خلقت به نمایش می‌گذارند. عوامل زیادی در محبوبیت این فصل تاثیر گذار است؛ به عنوان مثال کوتاهی روز، بارش مکرر باران، رنگ عوض کردن برگ‌های درختان و ریزش آنها از جمله عواملی هستند که این فصل زیبا را در میان همگان محبوب کرده‌ است. اما همچنان علت تغییر رنگ درختان در فصل پاییز برای بسیاری از مردم مبهم است.

چرا که برای بسیاری از مردم در جهان این سوال به وجود می‌آید که چرا برگ‌های درختان در فصل دیگری دچار تغییر رنگ نمی‌شوند؟ بنابراین ما در اینجا قصد داریم تا به بررسی علمی این موضوع بپردازیم پس تا انتها همراه ما باشید.

علت علمی تغییر رنگ درختان در پاییز

به هنگام سرد شدن هوا، گروهی از کنش‌های شیمیایی در درختان اتفاق می‌افتد که تغییر رنگ در برگ‌ها را با خود به همراه دارد. از نظر علمی علت تغییر رنگ درختان در پاییز آن است که در این فصل روز‌ها به سمت کوتاه‌تر شدن می‌رود و برگ‌ها مواد غذایی کافی را نمی‌توانند به خوبی دریافت کنند و از این نظر  دچار کمبود مواد و املاح معدنی می‌شوند. بنابراین برگ‌ها دیگر قادر نخواهند بود تا از طریق عمل فتوسنتز به تولید غذا برای درخت بپردازند.

علت تغییر رنگ درختان در فصل پاییز

این فرایند کاهش غذا سازی در برگ‌ها در واقع باعث می‌شود تا فرایند حیاتی در برگ‌های درخت کاهش یابد و در نهایت به اتمام برسد. به بیان بهتر عدم فعالیت برگ‌ها سبب می‌شود تا کلروفیل موجود در آن تجزیه و جذب تنه‌ی درخت ‌شود. تمامی این موارد در کنار هم باعث می‌شود تا برگ‌ها به آرامی پژمرده شده و رنگ عوض کنند. اما ناگفته نماند که دوز‌های مختلف قند در هر درخت می‌‌تواند باعث تولید برگ‌های پژمرده با رنگ‌های متعددی شود.

آغاز برگ ریزان پاییزی پس از تغییر رنگ برگ‌ها

در مدت زمانی که برگ های درختان در حال تغییر هستند، برگ ریزان آنها نیز شروع می شود. تغییرات متابولیسمی سبب تجزیه و تحلیل دیواره سلولی می شود تا سلول ها بدین طریق بتوانند از یکدیگر جدا شده و در نهایت اتصال آوندی شکسته می شود تا برگ ها بتوانند با وزش باد یا سنگینی برگ از درخت افتاده و فصل برگ ریزان آغاز شود. درختان در فصل پاییز برگ های خود را از دست می دهند تا به پیشواز زمستان رفته و با آغاز بارش برف و باران، شاخه های درختان دچار سنگینی نشوند.

برگ‌هایی که دوباره به خاک برمی گردند

برگ های ریخته شده حاوی مقادیر زیاد و ارزشمندی از نیتروژن و فسفر هستند که جزئی از خاک محسوب می شوند. استفاده از برگ ها نه تنها باعث تغذیه درختان می شود بلکه به دلیل دارا بودن مواد ذکر شده می‌تواند در فصل تابستان یا زمستان به یاری درختان نیز بشتابد و آنها را از دماهای مختلف حفظ کند.

منبع مهر نیوز
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها