همه چیز در مورد تهران، پایتخت ایران

به عنوان یک ایرانی حتماً می‌دانید که تهران، پایتخت ایران است. این روزها وقتی اسم تهران به میان می‌آید، اکثراً از دود و دم، ترافیک و شلوغی آن یاد می‌شود و کمتر کسی در مورد تاریخ غنی و جاذبه‌های گردشگری آن صحبت می‌کند. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم، با نوشتن مقاله‌ای جامع و کامل در مورد این شهر زیبا و پر از جاذبه، دید خیلی‌ها را نسبت به این شهر بازتر و روشن‌تر کنیم. چرا که تهران واقعاً دوست‌داشتنی و زیباست و جا دارد قدر آن را کمی بیشتر بدانیم.

تهران بزرگ با جمعیتی بالغ بر هشت میلیون نفر و مساحتی حدود ۷۳۰ کیلومتر مربع، پرجمعیت‌ترین وبزرگ‌ترین شهر و پایتخت ایران محسوب می‌شود. این شهر از نظر وسعت نیز، سومین شهر بزرگ خاورمیانه است. تهران با این همه رستوران و کافه، پارک، موزه، اماکن تاریخی، مراکز درمانی و این تعداد محله، کوچه و خیابان واقعاً شایستگی پایتخت بودن را دارد. بیایید با هم پایتخت کشور عزیزمان را بیشتر احساس کنیم.

زندگی در تهران، پایتخت ایران

در تهران بزرگ و پهناور، بیش از هشت میلیون نفر شهروند اعم از فارس، کرد، لر، ترک و همینطور مهاجران افغان و… زندگی می‌کنند. تهران به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. بخش شمالی این شهر بسیار مدرن‌تر، مرفه‌تر و همینطور خوش آب و هواتر از بخش جنوبی آن است.

دقیق‌تر بگوییم، زندگی در مناطق شمالی تهران خیلی گرانتر از مناطق جنوبی برای یک شهروند ایرانی یا خارجی است. به طوری که شما هر قدر به مناطق شمالی تهران نزدیک‌تر شوید با قیمت‌های بیشتری ‌در اجاره یا خرید خانه و مغازه و حتی خرید پوشاک و برخی اقلام خوراکی روبه رو خواهید شد.

این در حالیست که مناطق جنوبی از نظر قیمت بسیار ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر هستند. رزرو هتل در این مناطق نیز خیلی ارزان‌تر از مناطق شمالی برای توریست‌ها و مسافران داخلی خواهد بود.

لیست کامل مسیرهای دوچرخه‌سواری در تهران

تاریخ مختصری از تهران

پایتخت ایران از قدمتی بسیار طولانی برخوردار است. کاوش‌های متعدد باستان‌شناسان در این منطقه، نشان می‌دهند که حضور اولین انسان‌ها در تهران کهن، به دوران نو سنگی بر می‌گردد. جالب است بدانید، در سال ۹۳ دو اسکلت انسان در منطقه مولوی کشف شد که قدمت یکی از آنها به بیش از ۷۰۰۰ سال پیش تخمین زده شده است.

در برخی از نوشته‌های تاریخی از «شهر ری» به عنوان زادگاه زرتشت نام برده شده است. و از تهران نیز به عنوان، یکی از خوش آب و هوا‌ترین مناطق دنیا یاد شده است. تهران برای اولین بار توسط آقا محمد خان از خاندان قاجار در سال ۱۷۹۶ به عنوان پایتخت ملی ایران انتخاب شد.

 بد نیست بدانید پایتخت در طول تاریخ چندین بار منتقل شده است و تهران سی و دومین پایتخت ملی ایران است. پایتخت ایران مقر قاجارها و پهلوی‌ها و دو سلسله آخر شاهنشاهی ایران بوده است. این مکان مجموعه‌های تاریخی بسیاری مانند مجموعه‌های سلطنتی گلستان، سعدآباد و نیاوران و همچنین مهم‌ترین بناهای حکومتی کشور در دوره مدرن را در خود جای داده است.

 از مشهورترین بناهای دیدنی این شهر می‌توان به برج آزادی، بنای یادبودی که در دوره پهلوی ساخته شده و برج میلاد، هفدهمین سازه مستقل بلند جهان، که در سال ۲۰۰۷ ساخته شد، اشاره کرد و همینطور به پل طبیعت که در سال ۲۰۱۴ تکمیل شد، سومین نماد معاصر شهر اشاره داشت.

زبان

اکثریت مردم تهران فارسی زبان هستند و تقریباً ۹۹٪ مردم فارسی را می‌فهمند و صحبت می‌کنند. اما تعداد زیادی از اقوام ایرانی دیگر در این شهر مانند آذربایجانی‌ها، ارمنی‌ها، لرها و کردها نیز وجود دارند که از فارسی به عنوان زبان دوم خود استفاده می‌کنند.

 حمل و نقل

پایتخت ایران توسط فرودگاه‌های بین‌المللی مهرآباد و خمین، ایستگاه راه آهن مرکزی، سیستم راه آهن سریع ترانزیت مترو تهران و همچنین یک واگن برقی و سیستم BRT سرویس دهی می‌شود و دارای شبکه بزرگراهی بزرگراه است.

آب و هوای تهران

منطقه‌ای که تهران بزرگ در آن جای گرفته است از اقلیمی نیمه خشک برخوردار است. از آن جهت که بخش شمالی کشور در ارتفاع قرار دارد، آب و هوایی خنک‌تر و تمیزتر از بخش جنوبی شهر بر آن حاکم است. علاوه بر ارتفاع، عوامل دیگری مانند حضور باغ‌ها و بوستان‌های کهن، فضای سبز و کم‌بودن فعالیت‌های صنعتی در شمال کشور باعث شده تا دمای هوا در آن به طور متوسط از ۲ تا ۳ درجه سانتی‌گراد خنک‌تر از بخش جنوبی شهر باشد.

جاذبه‌های گردشگری تهران

تهران زیبا به دلیل داشتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بی‌نظیرش و همینطور تعداد بی‌نهایت پارک‌ها، رستوران، کافه، مراکز خرید و… سهم عظیمی از صنعت گردشگری کشور را به خود اختصاص داده است. در اینجا می‌توانید با چند مورد از مهم‌ترین و برترین جاذبه‌های پایتخت ایران آشنا شوید. اینها شامل:

کاخ سعدآباد

کاخ عظیم سعدآباد از مشهورترین و پربازدیدترین جاذبه‌های تهران محسوب می‌شود. این کاخ  با ارتفاعی در حدود ۱۸۰۰ متر بالاتر از سطح دریا، در شمال تهران در دره دربند واقع شده است. کاخ سعدآباد که به دوران قاجار بازمی‌گردد حدود ۱۱۰ هکتار وسعت دارد. اگر تاکنون از این مکان بازدید نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم در اولین فرصت این کار را انجام دهید. نگذارید فرصت بازدید از چنین قصر باشکوهی از دستتان برود.

کاخ سعدآباد

برج آزادی

برج آزادی یا برج شهیاد قدیم، نماد اصلی شهر تهران است. طراحی معماری منحصربه فرد این برج که ترکیبی از معماری هخامنشی، ساسانی و اسلامی است توسط حسین امانت انجام شده است. این برج زیبا متشکل از چندین کتابخانه بزرگ، تالار نمایش، موزه، نگارخانه و … است. اگر می‌خواهید این شاهکار زیبا را ببینید باید به میدان آزادی تهران بروید.

پل طبیعت

پل سه طبقه طبیعت، یکی دیگر از جاذبه‌های اصلی پایتخت ایران و نماد‌های شهر محسوب می‌شود. پل طبیعت که  توسط طراحان جوان و خلاقی به نام لیلا عراقیان و علیرضا بهزادی طراحی شده است روی بزرگراه مدرس بنا شده است.

پل طبیعت

این پل، پارک بزرگ طالقانی را به پارک آب و آتش وصل کرده است. تفریحات این پل سه طبقه تنها محدود به پیاده‌روی نمی‌شود بلکه صرف غذا در رستوران‌ها و کافی شاپ‌های پل، عکاسی، تماشای چشم‌اندازهای کم‌نظیر از پارک طالقانی، کوه دماوند بزرگ‌‌ راه‌های مدرس، رسالت و همت و همینطور گذراندن وقت در پارک آب و آتش و طالقانی  نیز از جمله تفریحات این پارک مدرن و زیبا برای شما هستند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها