همه چیز در مورد پایتخت آذربایجان

همه چیز در مورد پایتخت آذربایجان

می‌پرسید پایتخت آذربایجان کجاست؟ آذربایجان کشوری محصور در خشکی است که در   جنوب رشته کوه‌های قفقاز واقع شده است است. این کشور به دریای خزر، روسیه، گرجستان، ارمنستان و ایران محدود است.

شهری بسیار جذاب و دوست داشتنی به نام باکو سال‌هاست که به عنوان پایتخت این سرزمین فعالیت می‌کند و به جهت تاریخ غنی و جاذبه‌های منحصر به فردی که دارد، گردشگران بسیاری علاقه‌مند به شرکت در تور آن هستند. فرهنگ و آداب و رسوم این کشور همسایه بسیار به کشور خودمان نزدیک است به همین دلیل هرساله ایرانیان زیادی در تور باکو شرکت می‌کنند.

در اینجا سعی داریم توضیحات بیشتری در مورد شهر باکو بدهیم تا کسانی که سودای سفر به این شهر زیبا را دارند با ذهنیت بازتری وارد آن شوند.

معرفی اجمالی شهر باکو

باکو پایتخت آذربایجان و بزرگ‌ترین شهر ساحلی دریای خزر است. این شهر با جمعیت ۲.۲۶ میلیون نفری از مدت‌ها قبل به عنوان مرکز خلاقیت در منطقه مورد توجه قرار گرفته است. این شهر که به عنوان قطب خلاق و مرکز پروژه های نوآورانه و شرکت‌های نوپا در زمینه طراحی شناخته می‌شود، فرصت‌هایی را در زمینه مد، طراحی گرافیک و وب، طراحی محیط زیست، معماری، طراحی داخلی و منظر شهری فراهم می‌کند.

پایتخت آذربایجان

از اوایل قرن، طراحی در باکو توسعه گردشگری آن را افزایش داده است، که ۳.۷٪ از درآمد این شهر را نشان می‌دهد و فرصت‌های شغلی را برای بیش از ۳۷،۰۰۰ نفر فراهم می‌کند. طراحی منبع مهمی از اقتصاد خلاق در زمینه تلاش برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود به بخش‌های غیرنفتی و حمایت از توسعه پایدار است.

این شهر با شاهکارهای فاخر و آینده نگرانه از جمله مرکز حیدر علی اف و تالار کریستال باکو مشهور شده است. با استفاده از طراحی به عنوان ابزاری برای ایجاد فضای سبز و زیرساخت‌های اجتماعی پایدار، باکو به توسعه و تعریف آینده‌ای کمک می‌کند که در آن توسعه منطقه‌ای حول بهبود اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی در مناطق شهری باشد.

 باکو به عنوان پایتخت آذربایجان برای حمایت از بخش طراحی خود، میزبان رویدادهای مختلفی از جمله نمایشگاه بین‌المللی ساخت و ساز و نمایشگاه بین المللی مبلمان، داخلی و طراحی بوده است. این شهر از طریق برگزاری کنوانسیون‌ها و همچنین برگزاری هفته مد آذربایجان تبادل دانش و یادگیری را برای طراحان جوان و متنوع خود ارتقا داده است.

جاذبه‌های گردشگری باکو

باکو، معروف به شهر بادها، پایتخت سرزمین آتش است. باکو که در مرکز راه ابریشم قدیمی قرار دارد، نه تنها با تاریخچه رنگارنگ، بلکه با معماری مدرن نیز گردشگران را به خود جلب می‌کند. در اینجا لیستی از چند جاذبه و مکان دیدنی باکو که باید حتماً آنها را  ببینید وجود دارد. اینها شامل:

پارک HIGHLAND

از بین همه جاذبه‌های گردشگری پایتخت آذربایجان، پارک هایلند دیدنی‌ترین است. این پارک که در بالای یک پلکان طولانی و گسترده قرار دارد، به عنوان میدان مشاهده نیز شناخته می‌شود زیرا واقعاً خیره کننده‌ترین و باشکوه‌ترین مناظر از دریای خزر، برج‌های برجسته شعله و کل شهر را ارائه می‌دهد.

در اطراف این سکوی بزرگ نیمکت‌هایی نیز وجود دارد که فضایی فوق‌العاده آرام و آرامش بخش را  به وجود آورده‌اند. قبل از رفتن به قسمت‌های دیگر پارک می‌توانید بنشینید، کمی احساس آرامش کرده و با برخی از افراد دوستانه محلی گپ بزنید.

پارک هایلند واقعاً عظیم است. در این مکان، بخشی نیز وجود دارد که می‌توانید برج‌های برجسته شعله را که در پشت مناره‌های مسجد شهدا هستند را ببینید. این نمای منحصر به فرد واقعاً قابل توجه است و شما باید در سفرتان به باکو حتماً آن را ببینید. بهتر است، قبل از غروب آفتاب به آنجا بروید تا کل شهر را در هنگام غروب تماشا کنید و ببینید که برج های شعله در شب نمایش نور خیره کننده‌ای را نشان می‌دهند. این بهترین جاذبه پایتخت آذربایجان است که هرگز از خاطرتان پاک نمی‌شود.

کلیساهای آذربایجان

مسجد حیدر

یکی دیگر از مکان‌های باکو که باید از آن دیدن کنید، مسجد باشکوه حیدر است. معماری چشمگیر آن کاملاً ارزش دیدن دارد. این مسجد عظیم است و می‌توانید در اطراف مجموعه قدم بزنید تا از زوایای مختلف معماری باشکوه آن را ببینید. در شب، وقتی مسجد به طور چشمگیری روشن می‌شود، می‌توانید تصویر اعجاب‌انگیزتری از آن ببینید.

برج MAIDEN

در بین همه مکان‌های معروف باکو، یک مکان مرموز میراث جهانی یونسکو به نام برج دوشیزه همه را حیرت‌زده کرده است. این بنای تاریخی قرن‌ها مورد بحث دانشمندان بوده است. نکته جالب این است که هیچ‌کس به طور قطعی نمی‌داند چه زمانی این برج ساخته شده است، برای چه چیزی ساخته شده است و یا حتی چگونه نام خود را به دست آورده است.

ر
Azerbaijani stone buildings with Gız Galası medieval Maiden tower, old town, Baku, Azerbaijan

 برخی از دانشمندان ادعا می‌کنند که این بنا از بناهای تاریخی پایتخت آذربایجان ، برای استحکامات ساخته شده است، برخی دیگر معتقدند که این معبد در واقع یک معبد زرتشتی بوده است و برخی دیگر از کارشناسان فکر می‌کنند که از آن به عنوان رصدخانه استفاده می‌شده است. همچنین معمولاً حدس می‌زنند که این ساختار به قرن ۱۲ برمی‌گردد. گرچه بازهم کسی این را به طور قطعی نمی‌داند.

با وجود این همه عدم اطمینان، این برج نمادی از باکو باقی مانده و حتی در اسکناس آذربایجان یافت می شود! در حقیقت، این برج امروزه یک موزه است که در هر طبقه یک نمایشگاه تاریخی جذاب دارد. در طبقه آخر، یک تراس دیدنی نیز وجود دارد که می‌توانید منظره درخشانی از شهر داشته باشید.

مرکز حیدر علی اف

مرکز حیدر علی اف در منطقه نریمانوف واقع شده است و توسط معمار مشهور جهان، زاها حدید طراحی شده است. این جاذبه از جاذبه‌های پایتخت آذربایجان بخاطر معماری زیبا و طراحی داخلی بر روی حافظه شما حک خواهد شد. در داخل این ساختمان می‌توانید بیش از ۱۰ نمایشگاه مختلف پیدا کنید. همچنین، این ساختمان توسط یک پارک بسیار زیبا و عظیم احاطه شده است. برای رسیدن به عمق زیبای این شاهکار باید به شهر زیبای باکو سفر کنید و آن را با چشمان خود مشاهده کنید.

پایتخت آذربایجان
Heydar Aliyev Centre

 آتشگاه

آتشگاه – آتشکده باستانی هندوئیسم و ​​آیین زرتشت، برای بیش از هزار سال است که پابرجا است. این مکان تاریخی فضای بسیار عرفانی و باستانی دارد. همچنین می‌توانید از طریق آن با فرهنگ و تاریخ آذربایجان باستان بیشتر آشنا شوید.

آنچه در مورد این جاذبه جالب است، شعله‌های دائمی آتش در آن بوده که به دلیل گازهای زیرزمینی خاک آن شعله ورد بوده‌اند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها