همه چیز در مورد پایتخت ازبکستان

همه چیز در مورد پایتخت ازبکستان

می‌پرسید پایتخت ازبکستان کجاست؟ ازبکستان یکی از کشورهای محصور در خشکی است که در آسیای میانه واقع شده و با کشورهایی از قبیل: افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ترکمنستان همسایه است. ازبکستان دارای چشم انداز متنوعی است که شامل یک صحرای شنی بی‌پایان، کوه‌های حاشیه مرز با تاجیکستان و دریای آرال در غرب است.

نمای ماهواره‌ای تاشکند، بزرگ‌ترین شهر آسیای میانه و پایتخت ملی ازبکستان را نشان می‌دهد. این شهر در قسمت شمال شرقی ازبکستان، در دره رودخانه چیرچیق در غرب کوه‌های چتکال واقع شده است.

اگر علاقه‌مند هستید، همه چیز را در مورد تاشکند زیبا بدانید مقاله ما را دنبال کنید.

مختصری از تاریخ تاشکند

این شهر توسط چنگیز خان در سال ۱۲۱۹ تخریب شد، بعداً بازسازی شد و از محل آن در جاده ابریشم سود برد. در سال ۱۸۶۵ تاشکند توسط امپراتوری روسیه فتح شد و این کشور بعداً به عضویت اتحاد جماهیر شوروی درآمد.

در ۳۱ آگوست ۱۹۹۱ با انحلال اتحاد جماهیر شوروی، ازبکستان استقلال خود را اعلام کرد. اما، ملت هنوز به عنوان یک کشور استبدادی با حقوق مدنی محدواین شهر مرکز مهمی برای تجارت در کنار جاده ابریشم بود و همچنان به عنوان یک مرکز صادرات برجسته برای تولید ابریشم، پنبه، منسوجات و سایر محصولات به اروپای شرقی ادامه داشت.

پایتخت ازبکستان مرکز اصلی اقتصادی و فرهنگی آسیای میانه است. این منطقه در صنعتی‌ترین بخش ازبکستان واقع شده است.

اقتصاد

ازبکستان، در سال ۲۰۰۸ دومین صادرکننده بزرگ پنبه در جهان و پنجمین تولیدکننده بزرگ جهان بود که برای درآمد حاصل از صادرات، به همراه طلا، گاز طبیعی و روغن به پنبه بسیار اعتماد داشت. سرانه تولید ناخالص داخلی ازبکستان در سال ۲۰۰۷ حدود ۲۴۰۰ دلار آمریکا تخمین زده شد.

تاشکند مرکز اصلی اقتصادی و فرهنگی آسیای میانه است و در پیشرفته‌ترین قسمت ازبکستان واقع شده است. بیشتر صنعت این شهر در ساخت ماشین آلات کشاورزی و نساجی و تولید منسوجات پنبه‌ای درگیر است. همچنین صنایع مختلف فرآوری مواد غذایی دارد.

محصولاتی که این شهر به اروپای شرقی صادر می‌کند شامل: ابریشم، پنبه و منسوجات، و همچنین روغن، ذغال سنگ، مس، گوگرد، برنج و محصولات تولیدی مانند دستگاه‌های تلویزیون، اتومبیل و تراکتور می‌شود.

رسانه‌ها شامل ۹ روزنامه ازبک زبان، چهار روزنامه به انگلیسی و ۹ نشریه به روسی هستند. چندین ایستگاه تلویزیونی و تلویزیونی کابلی وجود دارد. برج تاشکند بلندترین سازه در آسیای میانه است.

پایتخت ازبکستان بیش از ۲۲۳ مایل (۳۶۰ کیلومتر) راه آهن و ۲،۳۴۳ مایل (۳۷۷۱ کیلومتر) راه روبرو دارد. شهر تاشکند در سال ۲۰۰۸ تنها سیستم مترو را در آسیای میانه داشت، از آنجایی که در آستانه و آلماتی در دست ساخت بودند. فرودگاه بین المللی تاشکند، واقع در ۱۲ مایلی (۲۰ کیلومتری) مرکز تاشکند، به عنوان فرودگاه اصلی ازبکستان و بزرگ‌ترین فرودگاه در آسیای میانه باقی مانده است.

امروز تاشکند دارای یک جمعیت چند قومی حدود ۲ میلیون نفر است. این جهان وطنی‌ترین شهر کشور است و زبان رسمی  مردم آن ازبکی است.

جاذبه‌های گردشگری تاشکند

هنگام سفر به ازبکستان، به احتمال زیاد اولین شهری که به آن وارد خواهید شد، تاشکند خواهد بود. این شهر را می‌توان مقدمه‌ای برای معماری خیره‌کننده اسلامی قلمداد کرد. احتمالاً دلیل سفر ما به ازبکستان هم همین باشد چرا که این شهر دارای چندین مکان تاریخی زیبا است. پایتخت ازبکستان همچنین یک شهر بسیار مدرن با پارک‌ها و چشمه‌های بسیار، مجسمه‌های زیبا، کافه‌های زیبا و رستوران‌های عالی است.

تاشکند مرکز فرهنگی و اقتصادی ازبکستان و یکی از ثروتمندترین شهرهای آسیای میانه است. بیایید با هم چند مورد از مهم‌ترین جاذبه‌های آن را بشناسیم.

کاخ رومانوف

کاخ رومانوف یک خانه یک طبقه زیبا و پیشرفته است که از آجر خاکستری زرد ساخته شده است. نمای آجری تزئین شده با حیوانات کاخ رومانوف متعلق به دوران تزاری ارزش یک نگاه سریع را دارد اما خود ساختمان برای عموم بسته است.

پایتخت ازبکستان

 موزه هنرهای کاربردی

موزه هنرهای کاربردی با مجموعه متنوعی از صنایع دستی از قرون وسطی تا دوران مدرن، معرفی خوبی برای میراث هنری غنی ازبکستان ارائه می‌دهد. هزاران قالیچه، لباس، کلاهک جمجمه، سفال، نقاشی و وسایل خانه بر اساس نوع و تاریخ تولید به اتاق تقسیم می‌شود.

این موزه با تراشکاری پیچیده، ستون‌های ایستاده و طرح‌های هندسی خوش رنگ و زیبا که توسط یک دیپلمات روسی ساخته شده  است، بسیار زینتی است. مرور آسان، موزه هنرهای کاربردی دولتی ازبکستان مطمئناً قدردانی شما را از مهارت و دقت صنعتگران محلی عمیق‌تر می‌کند.

پایتخت ازبکستان

موز ه کتابخانه موی مبارک

از جاذبه‌های دیگر پایتخت ازبکستان موزه موی مبارک است. جاذبه اصلی این موزه کتابخانه‌ای است که در آن قران عثمان متعلق به قرن هفتم نگهداری می‌شود. گفته می‌شود قدیمی‌ترین کتاب در جهان است.

این موزه همچنین شامل ۳۰ یا ۴۰ کتاب نادر از قرن ۱۴ تا ۱۷ در میان مجموعه‌های خود است.

بازار چورسو

مشهورترین بازار کشاورزان تاشکند که در راس آن یک گنبد سبز عظیم قرار دارد، برشی لذت بخش از زندگی شهری است که به خیابان‌های لبه جنوبی شهر قدیمی وصل می‌شود. چورسو معروف‌ترین بازار شهر و یکی از به یادماندنی‌ترین جاذبه‌های تاشکند است که در چندین طبقه و چادر گسترده شده است که فروشندگان دوستانه آماده هستند تا هر آنچه را که لازم دارید و بیشتر به شما بفروشند.

میوه‌های خشک، لباس‌ها، ظروف، پارچه‌ها، غذاها و کالاهای خانگی است که بازار چورسو را واقعاً رنگارنگ می‌کند.

کوه‌های چیمگان

پس از تجربه مناظر تاریخی تاشکند، برای یک سفر یک روزه به کوه‌های چیمگان مجاور آماده شوید. رفتن به این منطقه یک روش عالی برای تکمیل وقت خود در پایتخت ازبکستان است. فقط با دو ساعت رانندگی می‌توانید از یک کلانشهر شلوغ به طبیعت آرام Chimgan برسید. این منطقه در زمستان اسکی بازان، در بهار کوهنوردان و در تابستان دلالان را خوشحال می‌کند.

برج تاشکند

یکی دیگر از جذاب‌ترین جاذبه‌های پایتخت ازبکستان، برج تاشکند است. برج تاشکند که در ارتفاع ۳۷۵ متری قرار دارد یکی از بلندترین برج‌های تلویزیونی در جهان است. این برج در دهه ۱۹۸۰ ساخته شده است و همچنان بلندترین سازه ساخته شده توسط بشر در آسیای میانه است و به عنوان یک قطب نما در شهر عمل می‌کند، که در روز از بسیاری زوایا قابل مشاهده است و در شب به زیبایی روشن می‌شود.

آسانسور این برج زیبا شما را به یک سطح مشاهده دایره‌ای می‌رساند که به شما امکان می‌دهد از هر زاویه‌ای شهر را مشاهده کنید و برای مشاهده بهتر از تلسکوپ استفاده کنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها