راهنمای سفر به بغداد

راهنمای سفر به بغداد

بغداد مرکز استان بغداد و پایتخت کشور عراق است. این کشور به معرفی مفصل نیازی ندارد، چرا که همه‌ی ما  مطالبی راجع به آن می‌دانیم. حضور حرم امام حسین علیه السلام، حضرت عباس، حرم کاظمین و همین طور بسیاری از علمای دینیِ بزرگ باعث شده این کشور هر ساله مورد توجه زائران و مسلمانان کل دنیا باشد. راهنمای سفر به بغداد در مقاله‌ی پیش رو به طور اختصاصی و با نگاهی گردشگری اطلاعات تازه‌ای در اختیار شما قرار خواهد داد.

مختصری در مورد بغداد بزرگ

بغداد دومین شهر بزرگ جهان در میان شهرهای عربی است. آبادانی بغداد به خاطر رود دجله است که از مرکز این شهر می‌گذرد. بغداد در لغت به معنای بخشش خداوند یا خداداد است. برای مدت‌ طولانی ایران و بغداد یک سرزمین بوده‌اند. اتفاقات تاریخی مهم در بغداد، حضور پادشاهان ایرانی و سپس اموی و عباسی باعث شده این کشور مدام تغییر یابد. با این که در دوران تاریخی بغداد به لحاظ علم دارالترجمه و خانه‌ی حکمت بوده، اما تاریخ معاصر آن و مخصوصا جنگ‌های معاصر اثر سوئی بر این شهر گذاشته است.

راهنمای سفر به بغداد به شما گوشزد می‌کند، اکنون بغداد نسبت به سال‌های گذشته اوضاع بهتری از لحاظ امنیت و امکانات دارد. طرح توسعه‌ی عراق که به آن طرح رنسانس عراق می‌گویند برای نوسازی، تجدید بنا و یادمان‌های تاریخی در حال اجرا است. مذهب مردم بغداد عموما شیعه یا سنی است. پول رایجی که مورد استفاده قرار می‌گیرد دینار عراق نام دارد، اما در بعضی از نقاط زیارتی یا توریستی، پول ایران و دلار آمریکا نیز پذیرفته می‌شود.

مناطق مختلف بغداد

جمعیت مردم بغداد در سال ۲۰۱۵ حدود نه میلیون نفر سرشماری شده. در بغداد مردم به زبان‌های مختلفی چون عربی، کردی جنوبی، سریانی و… صحبت می‌کنند. در هر منطقه از بغداد افراد خاصی به لحاظ قدرت مالی و مذهبی زندگی می‌کنند. برای مثال، از جمله مناطقی که شیعه نشین هستند می‌توان به شهرک صدر، الکمالیه و الامین اشاره کرد. اعظمیه و منصور جزء مناطق سنی نشین است.

جاذبه های گردشگری شهر بغداد

آب و هوای بغداد

همه‌ی ما می‌دانیم که عراق کشوری گرمسیری و بیابانی است، بغداد نیز چنین آب و هوایی دارد. به همین دلیل بهترین زمان سفر به بغداد در ماه‌های سرد و معتدل سال است. راهنمای سفر به بغداد به شما توصیه می‌کند اگر در ماه‌هایی مانند دی و بهمن که سردترین ماه‌های سال است به سفر می‌روید، برای احتیاط لباس گرم نیز داشته باشید، زیرا تفاوت آب و هوای شب و روز مشهود است. البته باید اشاره کرد ایام خاص مذهبی، مانند ایام محرم، اربعین و… بغداد حال و هوای خاص خودش را دارد.

گردشگری در بغداد

راهنمای سفر به شما پیشنهاد می‌دهد پس از زیارت و استراحت، زمان خود را برای بازدید و گردش در شهر بغداد تنظیم کنید. بخشی از گردشگری شما می‌تواند بازارگردی و خرید سوغات باشد، اما با مدیریت زمان می‌توانید به مکان‌هایی بروید که دیدن آن‌ها بار علمی و فرهنگی نیز دارد. در ادامه‌ی این بخش شما را با مهم‌ترین مکان‌های دیدنی بغداد آشنا می‌سازیم.

راهنمای سفر به بغداد

طاق کسری یا ایوان مدائن

طاق خسرو، ایوان مدائن یا طاق کسری همگی عنوان‌هایی است که برای مهم‌ترین بنای حکومت ساسانیان به کار می‌رود. این ایوان باشکوه یادگاری کهن از دوران حکومت ساسانیان است. جشن‌های مهم باستانی در این ایوان و در مقابل پادشاهان برگزار می‌شده. ایوا مدائن در کناره‌ی غربی رود دجله قرار دارد. همچنین راهنمای سفر به بغداد پیشهاد می‌دهد پس از بازدید از طاق کسری، از آرامگاه سلمان فارسی در همان نزدیکی دیدن کنید.

موزه‌ی بغداد

موزه‌ی ملی عراق در بغداد قرار دارد. در این موزه از گنجینه‌های ارزشمند بابل، ایران باستان و میانرودان نگه‌داری می‌شود.

کاخ فاو

نام دیگر قصر فاو، کاخ آبی است. علت این نام به خاطر مجاورت قصر فاو و رود دجله می‌باشد. این قصر ۶۲ اتاق و ۲۹ قسمت دیگر شامل حمام، سالن‌ها، آشپزخانه‌ها و… دارد. کاخ آبی در پنج کیلومتری فرودگاه بغداد قرار گرفته است. کاخ فاو مکانی بسیار زیبا و ارزشمند به شمار می‌آید و محل زندگی صدام حسین بوده است.

مکان‌های زیارتی و مذهبی در بغداد

مهم‌ترین و معروف‌ترین مکان‌های زیارتی در بغداد مرقد مطهر امامان موسی کاظم و محمد الجواد است که به کاظمین معروف است. راهنمای سفر به بغداد چد مکان زیارتی و آئینی دیگر را به شما معرفی می‌کند. مسجد کاظمیه  از مهم‌ترین مساجد شیعه در کاظمین است. دو زیارتگاه عالی قلندر و قانون بگ، برای کردهای پیرو دین یارسان بسیار محترم و مقدس می‌باشد.

کلیسای لاتین، کلیسای ارتدکس، مسجد ام‌القراء، قصر عباسی، آرامگاه خواجه نصیرالدین طوسی، مسجد جامع الرصافه، مسجد جامع خلیفه، یادمان شهداء و… از دیگر مکان‌های زیارتی سیاحتی شهر بغداد است.

رستوران و خوراکی‌های بغداد

اگر دوست دارید غیر از غذای هتل، غذایی خاص تهیه و نوش جان کنید، راهنمای سفر به بغداد در این بخش به کمک شما آمده است. در بغداد همانند همه جای دنیا شما می‌توانید رستوران‌های شیک و مخصوصی را انتخاب کنید. رستوران بیستون صمد یکی از معروف‌ترین رستوران‌های بغداد است. رستوران آروما غذاهایی ایتالیایی سرو می‌کند و در رستوران حاجی کدوری و یا مازن باقلاء می‌توانید غذاهای سنتی و کباب‌های مخصوص میل کنید. اگر به بغداد می‌روید حتما نوشیدنی‌های بغداد، مخصوصا قهوه‌ی خاص عراقی را امتحان کنید. کافه ویولا و کافه فیروز از کافه‌های معروف بغداد هستند. از غذاهای مخصوص عراق می‌توان به مسکوف اشاره کرد. مسکوف، نوعی ماهی کپور در رودخانه‌های عراق است که به شکل خاصی آن را کباب می‌کنند. قوزی، قیمه جفی، کوبه عراقی از دیگر غذاهای معروف بغداد می‌باشند.

راهنمای سفر به بغداد

و در پایان

لازم است راهنمای سفر به بغداد نکات ضروری آخر را به شما یادآوری کند. قبل از سفر نسبت به وضعیت سیاسی عراق مطمئن شوید. می‌توانید سفر خود را هوایی یا زمینی انتخاب کنید. هتل‌های بغداد بسیار مناسب هستند و شما با انتخاب یک هتل چهار یا پنج ستاره، می‌توانید لحظات مفرحی داشته باشید. واکسن‌های لازم را بزنید و موارد بهداشتی در ارتباط با سلامت خود را رعایت کنید. برای نوشیدن آب معدنی تهیه نمایید. برای سفر در شهر بغداد اتوبوس‌ها و تاکسی‌های شهری آماده‌ی خدمات هستند، با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه جویی داشته باشید. برای شما آرزوی سلامتی و سفری ایمن داریم. زیارت قبول.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها