راهنمای سفر به ساری

 راهنمای سفر به ساری

اگر به دنبال آب و هوای معتدل، طبیعت سرسبز، جنگل‌های مرطوب و دریایی خروشان هستید قطعا یکی از زیباترین نقاطی که تمام این ویژگی‌ها را دارد ساری است. مکانی که جزو اولین شهرهای توریستی ایران به حساب می‌آید. در دوران قاجار، ساری پایتخت ایران بوده و پس از قاجار، اولین شهری است که راه‌آهن در آن احداث شد. راهنمای سفر به ساری، در ادامه‌ی مقاله اطلاعاتی مفید و ضروری در اختیار شما قرار می‌دهد تا این شهر تاریخی و خوش رنگ و لعاب را بهتر بشناسید.

مختصری از ساری

ساری مرکز استان مازندران و شهرستان ساری است. قدیمی‌ترین ظرف باستانی که در ساری کشف شده ۶۰۰۰ سال قدمت دارد. در داستان‌های حماسی شاهنامه و اشعار شعرا، نام ساری بسیار یاد شده. به مردم ساری، سارَوی می‌گویند و گویش مردم ساری، زبان مازندرانی است. اکثر مردم ساری مسلمان هستند. ساری در سرشماری سال ۱۳۹۰ حدود پانصد هزار نفر جمعیت داشته است.

جغرافیای شهر ساری

شهرستان ساری در مسیر کمربد آلپاید قرار گرفته. رشته کوه‌های البرز و زاگرس در مسیر این کمربند زلزله‌خیز قرار دارند، به همین دلیل ساری در طول سال‌ها دچار زلزله‌های متعدد و سهمگین شده. از داخل شهرستان ساری رود تجن می‌گذرد و دو رود ماچک تیرکلا و سیاهرود در غرب این شهر جاری است. جنوب ساری سمنان قرار دارد، شمال آن دریای خزر است و شرق آن شهرستان‌هایی چون جویبار، قائمشهر و سوادکوه قرار گرفته است. از سمت غرب نیز به میان دورود و نکا منتهی می‌شود.

آب و هوای شهرستان ساری

به علت  نزدیکی به دریا و کوه‌ها، ساری آب و هوایی معتدل و نمناک دارد. در زمستان هوا کمی سرد و خشک است و در بخش‌های کوهستانی، زمستان‌ها بسیار سردتر جلوه می‌کند. راهنمای سفر به ساری به شما پیشنهاد می‌دهد در ماه‌های اول فصل بهار و پاییز به این شهر سفر کنید. شرجی شدن هوا در تابستان و سرمای زمستان مانع از این می‌شود که به راحتی گردش کنید.

البته لازم به ذکر است که فصل‌های تعطیل یا خوش آب وهوا، اوج گردشگری در این شهر است.

راهنمای سفر به ساری

گردشگری در ساری

همان طور که گفته شد شهرستان ساری قدمت تاریخی دارد و مرکز اتفاقات سیاسی و تاریخی بسیاری بوده. از سوی دیگر طبیعت خاص و بی‌نظیر این شهر مکان‌های بسیاری را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل راهنمای سفر به ساری مهم‌ترین مناطق توریستی شهر ساری را به طور بسیار مختصر به شما معرفی می‌کند.

میدان ساعت

میدان ساعت در سال ۱۳۰۹ شمسی تاسیس شده و نماد شهر ساری است. این بنا که یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترنین آثار تاریخی شهر ساری است در خیابان جمهوری، میدا ساعت قرار گرفته.

بانک ملی، کهنه باغشاه، خانه رمدانی، عمارت کلبادی، عمارت فاضلی، عمارت ناظری‌ها، حمام وزیری، خانه سردار جلیل ساروی، آب انبارهای ساری، دروازه‌های ساری، مسجد جامع ساری، مسجد فرح آباد، مجموعه تاریخی فرح آباد، برج رسکت، سه گنبدان، برج سلطان زین‌العابدین و… از دیگر مکان‌های تاریخی وقدیمی شهر ساری است.

باداب سورت

باداب سورت چشمه‌ای پلکانی و تراورتنی بی‌نظیر، نه تنها در ایران، بلکه در کل دنیا است. این چشمه توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده و در میراث جهانی دومین چشهمه‌ی آب شور دنیا است.

تالاب نیلوفر آبی حمید آباد

تالاب حمید آباد ساری یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است. این تالاب از گل‌های نیلوفر آبی پوشیده شده. هر ساله پرندگان بومی و مهاجر به این تالاب می‌آیند. هنگامی که نیلوفرهای آبی باز می‌شوند شما زیبایی بی‌مانندی را مشاهده خواهید کرد.

پناهگاه حیات وحش سمسکنده، حیات وحش دشت از، پارک جنگلی شهید زارع، دریاچه پله، دریاچه چورت، آبشار اوبن، پارک‌های شهر ساری و شهربازی از دیگر مکان‌های تفریحی و طبیعت گردی ساری است.

بازارها و سوغات شهر ساری

راهنمای سفر به ساری، لیستی از معروف‌ترین سوغات و بازارهای ساری را به شما می‌دهد. یکی از لذت‌های سفر بازارگردی و خرید سوغات است. در ساری شما می‌توانید به خیابان فرهنگ و قارن رفته و از شیک‌ترین مراکز خرید دیدن کنید. همچنین بازار ترکمن‌ها، بازار امام رضا، بازار نرگسیه از دیگر مراکز خرید دوست داشتنی شهر ساری است.

در ساری محصولاتی چون جاجیم و گلیم، حصیر و لباس‌های محلی، ترشی‌های محلی، مربا و… برای سوغات بسیار پر طرفدار است.

معروف‌ترین رستوران‌ها و غذاهای ساری

اقلیم و آب و هوای شهر ساری تاثیر مستقیمی بر فرهنگ آشپزی و انواع غذاهای این شهر داشته است. در این شهر تنوع غذا بسیار زیاد و مطابق با ذائقه‌ی مردم شکل گرفته. یکی از بهترین رستوران‌های شهر ساری رستوران حاج حسن است که در کیلومتر ۲ جاده ساری_نکا قرار دارد. در این رستوران چلو گردن بسیار معروفی طبخ می‌شود.

در رستوران اصلی اکبر جوجه، واقع در خیابان ولیعصر، علاوه بر غذای مخصوص می‌توانید از سایر غذاهای شمالی آن نیز بهره‌مند شوید. همچنین راهنمای سفر به ساری به شما توصیه می‌کند غذاهای اصیل شمالی مانند مالابیج، نازخاتون، خورشت ناردون، اردک شکم پر، باقلا وابیج و فسنجان شمالی را حتما در لیست غذای خود قرار دهید.

راهنمای سفر به ساری

بهترین هتل‌های شهر ساری

به خاطر این که شهر ساری یکی از نقاط شلوغ گردشگری ایران است و سالانه با جمعیت زیادی از مسافران ایرانی و خارجی روبه‌رو می‌شود، دارای انواع هتل‌های جنگلی و ساحلی است. از سوی دیگر اهالی شهر نیز خانه‌هایشان را به مسافران اجاره می‌دهند. راهنمای سفر به ساری چند مورد از بهترین هتل‌های ساری را به شما معرفی می‌کند.

هتل چهار ستاره سالار دره

این هتل در نزدیکی رودخانه سالاردره قرار دارد. وسعت هتل ۵۶۰۰ متر مربع است و دو هکتار فضای سبز دارد. هتلی سالاردره هتلی جنگلی و بسیار مجلل است.

هتل نارنج

هتل سه ستاره نارنج در میدان خزر، کیلومتر ۳ جاده دریا قرار دارد.

برای اطلاع بیشتر می‌توانید راجع به این هتل‌ها جست و جو کنید: هتل چهار ستاره نوید، هتل سه ستاره اسرم، هتل سارویه، هتل عرب، هتل هفت خال.

و در آخر…

قطعا یکی از مزیت‌های سفرهای داخلی این است که شما می‌توانید خیلی راحت هزینه‌های سفر خود را کنترل کنید. به جای هواپیما با قطار، اتوبوس یا ماشین شخصی خود استفاده سفر کنید. برای کاهش هزینه‌ها می‌توانید هتل‌های دو ستاره، یا کلبه‌ها و ویلاهای کوچک را رزرو کنید. برای گردش در سطح شهر از اتوبوس و تاکسی‌های شهری استفاده کنید. در فصل‌هایی به سفر بروید که میزان توریست‌ها کمتر است، همین امر باعث می‌شود شما با هزینه‌های ارزان‌تری روبه‌رو باشید. راهنمای سفر به ساری برای شما سفری لذت‌بخش آرزو می‌کند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها