آشنایی با بهترین جاهای بکر ایران

بهترین جاهای بکر ایران

معنای بکر چیست؟ بکر در لغت به معنای بدیع، تازه، دست نخورده و نو است. هنگامی که ما در مورد جایی بکر صحبت می‌کنیم دقیقا منظورمان جایی است که انسان و دست صنعت به آن نرسیده یا آسیب ندیده. بهترین جاهای بکر ایران مکان‌هایی هستند که مانند مراکز مهم گردشگری مورد استقبال و بازدید قرار نگرفته یا مسیرهای رسیدن به آن نقاط سخت است. اگر شما دوست دارید با مکان‌هایی آشنا شوید که خلوص و روح باکرگی را از آن لمس کنید، در ادامه‌ی مقاله با ما همراه باشید.

دره هفت غار در شهر تاریخی نیشابور

اگر به استان خراسان و شهر زیبای نیشابور رفتید و نقاط مهم گردشگری آرامگاه عمر خیام، عطار نیشابوری، مسجد چوبی، باغرود، باغ ملی و… را دیدید، باید بدانید که هنوز سفر شما کامل نشده است. چرا که در شمال غربی نیشابور دره‌ای قرار دارد که نام آن دره هفت غار است، یکی از بهترین جاهای بکر ایران که زیباترین تصویرش مربوط به فصل بهار می‌شود. در فصل بهار تمام بیشه و دامنه سبز شده و چشمه‌ی آب معدنی آن طراوتی بی‌مانند به شما هدیه خواهد داد.

این دره‌ی زیبا به خاطر داشتن خاک رس سرخ، سرخ رنگ بوده و تناسب قرار گرفتن دره‌ها در کنار یکدیگر اشکال غار مانندی را  به وجود آورده. این منطقه یکی از ییلاقات نیشابور به شمار می‌آید، به همین جهت در فصل تابستان بازدیدکنندگان بسیاری خواهد داشت.

جاهای بکر ایران

جنگل ابر شاهرود

بله، درست خوانده‌اید، جنگل ابر شاهرود یک مکان واقعی است، جایی که می‌تواند در سطحی بالاتر از ابرها قرار بگیرید و آن‌ها را با تمام وجود خود حس کنید. جنگل ابر در جایی میان گرگان و شاهرود قرار دارد. بعد از آن که به سمنان رسیدید به شهر شاهرود بروید و از آنجا به سمت آزادشهر حرکت کرده و سپس خود را به روستای قلعه نو خرقان برسانید. در همین روستا با استفاده از یک مسیر فرعی که امکان استفاده‌ی ماشین نیست می‌توانید خود را به ارتفاعات جنگل و بلندای کوه جنگلی برسانید و شاهد زیباترین تصویر زندگی خود باشید.

یکی از بهترین جاهای بکر ایران جنگل ابر است، بافت جنگل دست نخورده مانده و حرکت ابرها در لابه‌لای درختان شما را به سرزمین پری‌ها خواهد برد. بهترین زمان سفر به جنگل ابر فصل بهار، مخصوصا اردیبهشت می‌باشد. همچنین شما می‌توانید در جنگل از سایر مواهب طبیعت مانند چشمه‌‍ها، آبشارها و… لذت ببرید. جنگل ابر از نسل جنگل‌های هیرکانی بوده و در سال ۱۳۹۳ جزو مناطق حفاظت شده قرار گرفته. این جنگل یکی از میراث‌های طبیعی ایران است.

دریاچه ارواح

نوشهر در غرب استان مازندران قرار دارد و از مهم‌ترین شهرهای استان مازندران است. در نوشهر شما با جاذبه‌های معروف متعددی روبه‌رو خواهید شد که هرکدام به تنهایی بسیار حائز اهمیت است. جنگل‌های سیسنگان، دیو چشمه، دروازه قلب، سواحل زیبای نوشهر، غارهای چلک و بسیاری موارد دیگر. در این میان می‌توان جایی را نام برد که علی‌رغم خاص بودن چندان مورد بازدید قرار نمی‌گیرد و یکی از بهترین جاهای بکر ایران به حساب می‌آید.

 دریاچه ارواح که به آن ممرز هم می‌گویند میان شهر نور و نوشهر، در نزدیکی روستایی به نام صلاح الدین کلا قرار گرفته و در ارتفاعات جنگل توسکا و ممرز است. درختان شکسته‌ی داخل دریاچه، بازتاب درختان سبز بر روی آب، سکوت و آرامشی که این دریاچه دارد، صدای پرندگان و انعکاس صوت آنها ممکن است برای خیلی از مردم ترسناک باشد. برای همین در زمان قدیم افسانه‌های زیادی راجع به ارواح دریاچه بیان شده است. این دریاچه هیچ امکاناتی ندارد و دست نخورده مانده، به همین دلیل به تنهایی سفر نکنید، موارد ایمنی را رعایت کرده و از مسیر و شرایط آب و هوایی مطمئن شوید.

جاهای بکر ایران

جنگل های دالخانی

کسانی که دوست‌دار سرزمین‌های شمالی ایران هستند حتما با این موضوع مواجه شده‌اند که در فصل تابستان تحمل آب و هوای شرجی آن بسیار سخت خواهد بود. از طرف دیگر در فصل‌های خنک و دلپذیر سال مکان‌های دیدنی شهرهای شمالی ایران بسیار شلوغ و گران است. نویسنده‌ی مقاله شما را به جایی دعوت می‌کند که در وسط تابستان، با خیال آسوده و پر هیجان به آنجا سفر کنید. جنگل‌های دالخانی در کوهستان‌های نزدیک رامسر همان جایی است که هوای خنک و متبوعش شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

 یکی از بخش‌های جذاب این جنگل دالان بهشت است. این خیابان و دالان درختان به قدری زیباست که واقعا ارزش سفر کردن دارد. اما زیبایی جنگل‌های دالخانی به همین جا ختم نمی‌شود، رودخانه‌‌ی نسارود و سد مجیران که بر روی همین رودخانه ساخته شده از دیگر جاهای بکر این جنگل به شمار می‌آیند. در اطراف این جنگل با روستاها و خانه‌های محلی روبه‌رو خواهید شد. اهالی این روستا برای مسافران غذاهای سنتی و ارگانیک تهیه می‌کنند. به نظر شما جنگل‌های دالخانی یکی از بهترین جاهای بکر ایران نیست؟

سنگ آب های ندوشن از جاهای بکر ایران

اگر به شهر یزد سفر کرده‎اید و بادگیرهای زیبای آن را، عمارت‌ها، خانه‌ها و موزه‌هایش را دیده‌اید، دیگر وقتش شده تا به شهر ندوشن یزد از توابع شهر میبد رفته و یکی از جاهای بکر ایران را با چشمان خود تماشا کنید. البته این مکان پدیده‌ی نادری است که تعداد آن در کل جهان بیشتر از انگشتان دست نمی‌شود. در سنگ آب‌های ندوشن، شما با پله‌هایی حوضچه مانند مواجه خواهید شد که علت ایجاد آن چشمه‌های آب شور و جنس سنگ‌ها است.

این سنگ آب‌ها به علت داشتن مواد مختلفی مانند نمک، گوگرد و آهن در طی سال‌های طولانی به شکل حوضچه‌های پلکانی شکل در آمده‌اند. آب شور و ترش مزه‌ی این منطقه خواص درمانی دارد و برای برخی امراض پوستی مفید است. این سنگ‌آب‌ها محل آبشخور حیوانات بومی صحرا می‌باشد. بهترین زمان سفر به این منطقه‌ بیابانی زمستان و به همراه تیم گردشگری است.

جاهای بکر ایران

و در آخر…

بهترین جاهای بکر ایران به همین چند مورد که به اختصار توضیح داده شد محدود نمی‌شود. در ایران عزیزمان مکان‌های بسیاری وجود دارد است که علاوه بر زیبایی و خاص بودن، آرامش‌بخش بودن و بی‌نظیر بودن مورد بی‌مهری قرار گرفته، یا در صورت معروف شدن و گذاشتن تسهیلات گردشگری مانند اقامتگاه‌ها، فروشگاه و… مورد تخریب و بی‌احترامی قرار می‌گیرد.

امید است که با نگاه شما فرهنگ احترام به طبیعت و تاریخ ایران عزیزمان مستحکم‌تر گردد. در پایان این بخش از شما تقاضا می‌شود اگر در منطقه یا شهر خود جای بکری وجود دارد که ناشناخته مانده در بخش نظرات ارسال فرمایید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها