بهترین جاهای استان فارس

بهترین جاهای استان فارس

استان فارس یکی از مناطق خوش آب و هوا و توریستی کشور است. اغلب مسافران خارجی به این استان سفر کرده و از مکان های دیدنی و بناهای تاریخی آن بازدید می کنند. مناطق متعددی را می توان به عنوان بهترین جاهای استان فارس معرفی کرد. چشمه های طبیعی گوناگون، بناهای تاریخی و جالب و همینطور مناطق بکر بسیاری در استان فارس وجود دارد که مقصد اغلب گردشگران واقع می شود. به جهت تنوع بسیار زیاد جاهای پرجاذبه این استان، ما قصد داریم در این مقاله شما را با بهترین مکان ها و مناطق آن آشنا کنیم.

بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که قبل از سفر به فارس مطلب پیش رو را بخوانید و با این مکان ها آشنا شوید.

شهر باستانی تخت جمشید قلمرو هخامنشیان

یکی از مشهورترین آثار باستانی ایران برای گردشگران داخلی و خارجی، تخت جمشید است. این شهر تاریخی و جذاب که به پرسپولیس نیز شهرت دارد، مقر فرماندهی حکومت هخامنشیان بوده است. برای رسیدن به این بناهای شگفت انگیز باید از شمال شرق مرودشت در حدود ۱۰ کیلومتر دور شوید ولی اگر در شهر شیراز اقامت دارید باید در حدود ۶۰ کیلومتر از شمال شرقی آن خارج شوید. زمان هخامنشیان در تخت جمشید مراسم تاریخی و سیاسی مختلفی برگزار می شد.

مجموعه پرسپولیس در واقع از چندین کاخ تشکیل شده است که نام برخی از این کاخ ها عبارتند از: هدیش، سه در، آپادانا و صد ستون. مهمترین مشخصه ای که برای تخت جمشید وجود دارد، ستون های خوش ساخت با معماری های جالب است که نشانگر هوش و هنر بالای مهندسی معماران آن است. این زیبایی ها و مهندسی های ماهرانه سبب شده است که پرسپولیس یکی از بهترین جاهای استان فارس محسوب شود.

بهترین جاهای استان فارس

شهر اصطخر به جامانده از شهرنشینی گذشتگان

یکی دیگر از شهرهای باستانی استان فارس، شهر قدیمی و باستانی استخر است که در حدود ۷۰ کیلومتری شمال شرق شیراز قرار دارد. شهری رازگونه و زیبا که از دل تاریخ بیرون آمده و گفته هایی از دوران خود برای مردمان امروزی دارد. از آنجا که شهر اصطخر در نزدیکی شهر تخت جمشید واقع شده احتمال بسیاری از محققین بر سکونت مردم عادی در شهر استخر بوده است. قدمت این شهر رازآلود به ۵ قرن پیش از میلاد مسیح می رسد. در اصطخر تاج گذاری پادشاهان و جشن های درباریان برگزار می شد.

جنگ و خونریزی و حوادث دیگری نیز در این شهر به وقوع پیوسته و موجب ویرانیهای بسیاری شده است. لشگرکشی های اسکندر مقدونی و اعراب جزو حوادث ویرانگر این سرزمین بوده ولی باز هم تا به امروز بقایایی از جلال و شکوه گذشته را حفظ کرده است.

نقش رستم بنایی بازمانده از سه دوره تاریخی مهم

یکی دیگر از بهترین جاهای استان فارس که در نزدیکی مرودشت واقع شده، مجموعه نقش رستم است. نقش رستم با شیراز در حدود ۶۸ کیلومتر فاصله دارد و سه دوره زمانی مهم ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان را به خود دیده است. علاقمندان به مکان های تاریخی با حضور در بنای نقش رستم، زمان و مکان را می پیمایند و به دوران حکومت های گذشتگان می رسند. با مردمان آن دوران به گفتگو می پردازند و در کوچه پس کوچه های شهر گشت و گذار می کنند.

در این مجموعه کعبه زرتشت و چهار آرامگاه کنده کاری باشکوه وجود دارد. اغلب باستان شناسان بنای کعبه زرتشت را مربوط به دوران هخامنشیان می دانند. چهار آرامگاه نیز که شاهکار سنگ تراشی بوده به عقیده محققین جایگاه ابدی داریوش بزرگ، خشایار شاه، اردشیر یکم و داریوش دوم است. ردپای هنرنمایی های ساسانیان از قبیل سنگ نگاره اردشیر بابکان، اهورامزدا، بهرام دوم و درباریان، آناهیتان و نرسی و همینطور نشانه ای از پیروزی شاپور بر امپراطوران روم نیز در این مجموعه دیده می شود.

شهر گور یادگار اردشیر بابکان

شهر تاریخی و باستانی گور یکی دیگر از بهترین جاهای استان فارس است. ساخت این شهر با طرح دایره ای و سبک خاص شهرسازی آن مربوط به زمان ساسانیان است. اردشیر بابکان دستور ساخت این شهر را داده است که در آن بناهای تاریخی و تماشایی فراوانی مانند: آتشکده اردشیر بابکان، پل مهر نرسه، رصدخانه و قلعه دختر نیز وجود دارد. این مجموعه در حدود ۱۰۰ کیلومتر از شهر شیراز و ۴ کیلومتر از شهر فیروزآباد فاصله دارد. اغلب گردشگران و مسافران از دیدن زیبایی ها و جلال و شکوه بناهای این شهر حیرت زده می شوند.

نقش برجسته رجب 

اثری با نام نقش برجسته رجب با ارزش حجاری و کنده کاری روی سنگ که روایت گر سه مجلس است در شمال شرقی مرودشت قرار دارد. این شاهکار کنده کاری شده با روایت شاپور اول سوار بر اسب، تاج گذاری اردشیر بابکان و تاج گذاری شاپور یکم یک اثر هنری ماندگار به جای مانده از جشن های مهم دوران ساسانیان است.

آرامگاه کوروش مجموعه ای از سازه های هخامنشیان

یکی دیگر از بهترین جاهای استان فارس که مقصد گردشگری بسیاری از مسافران داخلی و خارجی بوده، مجموعه پاسارگاد و آرامگاه کوروش است. این آرامگاه باشکوه که از سنگ های آهکی به رنگ سفید ساخته شده است سازه ای مکعبی و سکوی پلکانی دارد. در مجموعه پاسارگاد بناهای دیگری مثل: کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، کاخ دروازه، مسجد پاسارگاد، کاروانسرای مظفری و آرامگاه کمبوجیه نیز وجود دارد که همگی شاهکارهای معماری و مهندسی گذشتگان هستند.

حمام وکیل با اصول معماری پیشرفته

یکی دیگر از بناهای تاریخی در استان فارس، حمام وکیل است. ساخت این حمام با بازار و مسجد آن مربوط به دوران زندیه بوده که دارای قسمت های گوناگونی از جمله: شاه نشین، ورودی سربینه، گرمابه و خزینه است. سربینه آن ساختاری هشت ضلعی دارد ولی ورودی سربینه به جهت جلوگیری از ورود هوای سرد و خروج هوای گرم زاویه دار ساخته شده است. پرتره های مختلفی نیز بر این بنا آهک کاری شده است که از جمله می توان به پرتره های حضرت علی (ع) و حضرت محمد (ص) اشاره کرد.

بهترین جاهای استان فارس

جمع بندی

استان فارس یکی از مکان های مناسب جهت بازدید گردشگران داخلی و خارجی است. مجموعه تخت جمشید، نقش رستم، شهر باستانی گور، مجموعه پاسارگاد، شهر اصطخر و نقش برجسته رجب همگی جزو بهترین جاهای استان فارس به شمار می روند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها