راهنمای سفر به بندر گناوه

راهنمای سفر به بندر گناوه

یکی از بنادر زیبای جنوب کشور که البته متأسفانه اغلب ایرانیان آن را مکانی صرفا برای خرید اجناس باکیفیت و ارزان می شناسند، بندر گناوه است. با این حال شما می توانید با سفر به بندر گناوه علاوه بر خرید با جاذبه های فراوان و اماکن دلپذیر و دیدنی یکی از شهرهای استان بوشهر آشنا شوید. نقاط سرسبز و روح افزا و بناهای تاریخی و قدیمی در کنار بازارهای سنتی، همگی جزو جاذبه های گردشگری این شهر محسوب می شوند. اما همانطور که اشاره کردیم بیشتر شهرت این شهر به بازارهای مختلف آن با اجناس متنوع و باکیفیت است.

به همین جهت قصد داریم که در این مقاله به درستی شهر گناوه را به شما معرفی کنیم تا در هنگام مسافرت به این شهر از تمام جاذبه های آن بهره مند شوید.

توضیحاتی در مورد شهر گناوه

شهر بندری گناوه که در برخی اشعار از آن به «معدن مروارید» یاد می شود، در ۱۶۰ کیلومتری شهر بوشهر قرار دارد. این شهر به «دوبی ایران» نیز معروف بوده و بین دو شهر بوشهر و دیلم قرار گرفته است. شاید جالب باشد بدانید که گناوه در گذشته اسامی گوناگونی داشته است از قبیل: جنابا، گندابه، جانابه، گنافه، گنفه، گنبه، گنوه. این شهر از قدیم الایام محلی برای رفت و آمد بازرگانان بوده است و همین امر موجب شکوفایی و رونق اقتصاد آن در زمان ساسانیان شده بود.

امروزه از گناوه قدیم تنها ویرانه ای باقی مانده است و بندر گناوه امروزی در جنوب آن شهر قدیمی واقع شده است. در بندر مذکور اقوام گوناگونی از جمله: اقوام عرب، لر و دشتی زندگی می کنند که بیشتر آنها به مشاغلی نظیر ماهیگیری و بازرگانی مشغول هستند. در سفر به بندر گناوه با سواحل رویایی همراه با صدف های فراوان و صدای مرغان دریایی و همینطور قایق های ماهیگیری روان در آب مواجه می شوید به طوری که در آن هنگام خرید از بازارهای آن را فراموش می کنید. درباره جاذبه های گردشگری این بندر در بخش بعدی می پردازیم.

راهنمای سفر به بندر گناوه

نگاهی به مکان های دیدنی شهر گناوه و اطراف آن

اماکن دیدنی و جذابی در گناوه و روستاهای اطراف آن وجود دارد که مورد توجه بسیاری از گردشگران واقع شده است. در این بخش به برخی از این مکان ها می پردازیم.

امامزاده سلیمان جایگاه قابل احترام مردم بومی

مقبره امامزاده سلیمان یک بنای تاریخی زیبا مربوط به دوران صفوی است. رنگ گنبد این آرامگاه فیروزه ای بوده و جلوه خوبی به این بنای مذهبی داده است. برای زیارت از این آرامگاه باید به مسیر گناوه – دیلم بروید. زیارتگاه دیگری نیز در این شهر با نام بیمره وجود دارد که محل زیارت مردم بومی و مسافران است.

تالاب حله زیستگاه پرستوهای دریایی

یکی از مکان های زیبایی که دیدن آن در سفر به بندر گناوه پیشنهاد می شود، تالاب حله نام دارد. این تالاب هر ساله میعادگاه تعداد زیادی از پرندگان مهاجر دریایی مثل حواصیل، پرستو، دراج و درنا است. یکی از نکات جالب این تالاب، شیوه پیدایش آن بوده که در اثر طغیان رود حله و در دهه ۴۰ به وجود آمده است. در اطراف این تالاب با پوشش وسیعی از نیزارها مواجه می شوید. روییدنی های نیز در این تالاب مشاهده می شود که گیاهان شورپسند نامیده می شوند.

ماهی های گوناگونی نیز در این تالاب زندگی می کنند که مشهورترین آنها، «ماهی خورک» نام دارد. هوای لطیف و مطبوع تالاب حله همراه با طبیعت زیبا و جذابش هر گردشگری را به ثبت لحظات آن همراه با عکس دعوت می کند. مشاهده پرندگان زیبای مهاجر و گشت و گذار در طبیعت زیبای آن تنها با یک ساعت رانندگی از گناوه میسر است.

کوه باستانی غار تو دیو

یکی از بناهای تاریخی زمان زرتشتیان که در نزدیکی گناوه واقع شده است، خانه دیوها یا غار تو دیو نامیده می شود. این کوه باستانی به احتمال زیاد دخمه زرتشتیان بوده است و در گذشته همانند استودان برای دفن مردگان استفاده می شد. یک راهروی پنج متری در خانه دیوها وجود دارد که به بازمانده هایی از چارتاقی منتهی می شود. اگر می خواهید به یک منظره زیبا از خلیج فارس دسترسی پیدا کنید به کوه غار تو دیو بروید. این بنای قدیمی در روستای قائد در نزدیکی گناوه قرار دارد.

جزیره زیبای خارک با آب هایی زلال

یکی از جاهایی که در سفر به بندر گناوه دیدن آن پیشنهاد می شود، جزیره خارک است. برای رسیدن به خارک باید ۲۷ کیلومتر از طریق دریا از گناوه به سمت جزیره دور شوید. اگر چه خارک به جزیره نفتی شهرت دارد ولی آب های زلال و سواحل رویایی آن محل استراحت و آرامش بسیاری از گردشگران و مسافران است. در خارک علاوه بر جاذبه های طبیعی بناهای تاریخی و مذهبی جذابی مانند قلعه پرتغالی ها، گور معبدهای پالمیران، امامزاده میر حنیفه و آتشکده ساسانی نیز قرار دارد.

بازدید و خرید از بازار دیدنی ماهی فروشان

اکثر مسافرانی که به جنوب سفر می کنند حتما سری هم به بازار ماهی فروشان می زنند. در این بازار پرهیاهو که در بلوار ملوان بندر گناوه قرار دارد؛ بهترین ماهی های جنوب کشور صید می شود و به فروش می رسد. اگر به غذاهای دریایی علاقه دارید می توانید از این بازار جانوران دریایی گوناگونی از قبیل ماهی شوریده، کوسه ماهی، شاه میگو و همینطور ماهی سرخو را خریداری کنید.

راهنمای سفر به بندر گناوه

روستاهای زیبای اطراف شهر گناوه

در سفر به بندر گناوه حتما از روستاهای اطراف آن نیز دیدن کنید. بسیاری از جذابیت های شهر بندری گناوه در دهات اطراف آن است. در روستاهایی نظیر قائد و مال خلیفه که با فاصله اندکی از شهر بندری گناوه قرار دارند، آثار تاریخی و طبیعی شگفت انگیزی وجود دارند که درباره برخی از آنها در این مطلب توضیحاتی بیان کردیم. می توانید صنایع دستی زیبا و آیین و سنت های نابی را در این روستاها مشاهده کنید.

کلام پایانی

گناوه یکی از شهرهای بندری جنوب ایران است که دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است. شما در این شهر علاوه بر خریدهای مقرون به صرفه می توانید از دیدن مناطق دیدنی و جذاب این شهر نیز لذت ببرید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها