بهترین جاهای کابل را بیشتر بشناسید!

بهترین جاهای کابل

به کابل جان سلام!‌ احتمالا شما هم این عبارت را در جایی دیده یا شنیده‌اید. این عبارت که در اوج زیبایی اشاره به سختی‌ها و اتفاقات اخیر کابل دارد. کابل تاریخی و درحال پیشرفت امروز جاهای دیدنی بسیاری برای تماشا دارد، آیا بهترین جاهای کابل را می‌شناسید؟ می‌دانید در شهر کابل چه فرهنگ،‌ تاریخ،‌ تمدن و رسومی وجود دارد؟

شاید امروزه سفر به افغانستان گزینه‌ی خوبی به نظر نرسد اما دانستن بعضی نکات باعث می‌شود بتوانیم پیوند ایران و افغانستان را دریابیم، چرا که همراه جهان‌گردی و تاریخ شناسی با موضوع پیوند فرهنگی ملت‌ها همراه بوده و هست. اگر علاقه دارید به طور کلی با کشور افغانستان آشنا شوید مقاله‌ی راهنمای سفر به افغانستان و راهنمای سفر به کابل را از سایت تاریخ ما مطالعه کنید.

در مورد کابل

کابل پایتخت کشور افغانستان و در مرکز این کشور قرار گرفته و منطقه‌ای کوهستانی محسوب می‌شود. کابل یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین شهرهای دنیا به شمار می‌آید،‌ طبیعت آن زیبا است و به طور کل تاریخ و طبیعت منحصر به فرد خودش را دارد. در کتاب‌های مقدسی چون ویدا و اوستا نام کابل به صورت « کبه » و « کوب‌ها » آمده است. در مهابهاراتا کابل بهشت و جایگاهی برای تفکر در مورد خدا معرفی شده.

کابل با قدمتی پنج هزار ساله مرکز بسیاری از تحولات علمی و سیاسی جهان بوده و در دوران قدیم یکی از مراکز محبوب علمی و فرهنگی شرق ایران به حساب می‌آمده است. مردم کابل به زبان فارسی دری صحبت می‌کنند. دری به معنای درباری است و نشان از همبستگی تاریخی دارد.

بهترین جاهای دیدنی کابل 

بهترین جاهای کابل ممکن است در میان باغ‌های سرسبز و زیبای کابل قرار داشته باشد، یا زیارتگاهی تاریخی باشد، یا محله‌ی توسعه یافته و تقریباً مدرنی که سرگرمی‌هایی مانند کافه،‌گیم و…  دارد. کابل پر است از اماکن تاریخی، زیارتگاه یا محل سکونت شاعران و نویسنده‌های بزرگ. در ادامه چند نمونه را به اختصار برای شما شرح می‌دهیم.

بنای عاشقان و عارفان

از شنیدن این اسم زیبا تعجب کردید؟ راستش را بخواهید همان قدر که این اسم ممکن است در گوش ما خوش بنشیند، مکان آن برای کابلی‌ها بسیار خوش است. یکی از بهترین جاهای کابل بنای زیارتگاه عاشقان و عارفان است. این بنا در شهر کهنه کابل قرار داشته و روزهای چهارشنبه و جمعه بیشترین بازدیدکنندگان را دارد.

عاشقان و عارفان پسران خواجه عبدالله انصاری بوده که پس از حمله اعراب وارد کابل می‌شوند. کابلی‌ها این دو برادر را صاحب کرامت می‌شمارند و از حضور این دو برادر در کابل داستان‌های معنوی زیادی نقل می‌کنند. یکی از موارد ترویج اسلام در کابل حضور این دو برادر بزرگوار است.

مسجد شاه دو شمشیره

یکی دیگر از بهترین جاهای کابل در مرکز شهر، میان خیابان و جمعیت آدم‌ها و ماشین‌ها بنایی است که به نام مسجد شاه دو شمشیره معروف شده. این مسجد تاریخی پس از سال‌ها سالم مانده و محل عبادت کابلی‌ها است. علت نام‌گذاری این مسجد به واقعه‌ی تاریخی جنگ مسلمانان و لیث بن قیس بن عباس مربوط می‌شود. زمانی که لیث وارد میدان جنگ می‌شود دو شمشیر در دست داشته و پس از شهادت در همین مکان به خاک سپرده می‌شود. دو قرن پیش به دستور ملکه سوریا همسر امان الله خان، اولین پادشاه افغانستان مقبره‌ای درخور برای این بنا ساخته می‌شود.

قصر دارالامان

زمانی که امان الله خان حکومت را به دست داشت و میان افغانستان و آلمان روابط خوبی برپا بود یکی دیگر از بناهای تاریخی افغانستان به دست ۲۲ مهندس آلمانی و زیر نظر والتر هارتن یکی از بهترین مهندسان آلمانی ساخته شد. این قصر با داشتن معماری غربی و زیبا، دارای ۱۵۰ اتاق است. اگر چه این قصر باشکوه در طول درگیری خراب شد اما در سال ۱۳۹۵ با یک بازسازی مجدد به طور نمادین توسط رئیس جمهور آن زمان مورد استفاده قرار گرفت. بی‌شک یکی از بهترین جاهای کابل قصر دارالامان است.

موزه ملی افغانستان

موزیم ملی افغانستان یکی از بهترین جاهای کابل است که در آن می‌توانید تاریخ ،‌فرهنگ و میراث این کشور را از نزدیک لمس کنید. در این موزه حدود ۱۰۰ هزار آثار تاریخی وجود دارد که شامل سکه‌ها،‌ لباس‌ها،‌ نگارخانه، سنگ نبشته‌ها، عاج‌ها، کوزه‌ها و… می‌شود. یکی از جالب‌ترین آثاری که در این موزه نگه‌داری می‌شود آثار استاد کمال الدین بهزاد است.

آرامگاه سید جمال الدین اسدآبادی

آیا می‌دانستید یکی از بهترین جاهای کابل دانشگاه کابل و حیاط آن است؟ هنگامی که سید جمال الدین اسدآبادی در ترکیه فوت نمود، در سال ۱۲۷۵ خورشیدی به دستور حکومت وقت آن زمان و با خواهش از دولت ترکیه جسد دفن شده‌ی وی به افغانستان منتقل شد و در حیاط دانشگاه کابل به خاک سپرده شد.  پس از آن نام دارالفنون بر آن دانشگاه نهادند. سید جمال الدین اسدآبادی یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های مبارزه با استبداد و استکبار بود که برای متحد کردن مسلمانان کشورهای اسلامی بسیار کوشید. بعضی او را افغان و بعضی او را ایرانی می‌دانند، اما از شواهد و وقایع پیش آمده می‌توان گفت به احتمال بسیار وی افغان بوده است.

کوچه آنتیک فروشی شهر نو

یکی از کوچه‌های مهم کابل در شهر نو، کوچه آنتیک فروشی است. این کوچه حدود هفتاد سال پیش به نام کوچه مرغ‌ها شناخته می‌شد اما اکنون پر از مغازه‌های آنتیک فروشی شده. بیشتر محصولات این کوچه شامل صنایع هنری و دستی، مانند پارچه،‌ چرم، عقیق و نقره، زرگری و حکاکی می‌شود. شهر نو کابل یکی از محله‌هایی است شهروندان خارجی در آن زندگی می‌کنند و از امنیت بالاتری برخورد می‌باشد.

زیارتگاه سخی در کابل

یکی از زیباترین بناهای زیارتی در کابل زیارتگاه سخی است که به دست احمد خان ابدالی در سال ۱۱۳۴ قمری تا ۱۱۸۶ قمری احداث شد. این مسجد تاریخی داستانی طولانی دارد و برگرفته از واقعه‌ای است که در همان زمان رخ داده. اکنون این مسجد محل زیارت و عبادت اهل سنت و تشیع می‌باشد.

سخن آخر

بهترین جاهای کابل ممکن است از نظر کابلی‌ها موارد بیشتر و جالب‌تری باشد،‌اما در این مقاله فقط سعی شد چند نمونه معروف معرفی شود. اگر می‌خواهید در مورد بهترین جاهای کابل اطلاعات بیشتری داشته باشید این موارد را جست‌و‌جو کنید: کوچه خرابات، تپه بی بی مهرو،‌ قصر چهلستون،‌ تپه مرنجان،‌ تپه توپ، باغ بربر و…

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها