کهن ترین کاکتوس های جهان کدامند؟

کاکتوس‌ها در کل از قوی‌ترین گیاهان جهان هستند که می‌توانند برای چندین سال به زندگی‌شان ادامه دهند. ساگوارو با عمر بین ۱۵۰- ۱۷۵ سال و گیاه کاردون بزرگ مکزیکی با عمر بالای ۳۰۰ سال از گیاهان کاکتوس با عمر طولانی هستند. با اینکه محققان بسیاری کاکتوس‌های قدیمی را شناسایی کردند، تنها بعضی‌شان ثبت و در رسانه‌ها دیده شده‌اند. در ادامه مقاله کهن‌ترین کاکتوس‌های شناخته‌شده جهان را جمع‌آوری کردیم که همه‌شان ساگوارو هستند و گونه‌های کاردن بزرگ مکزیکی را هم یک معرفی کوتاهی می‌کنیم.

۴- گیاه ساگوارو دره اورو

عمر: بالای ۲۰۰ سال

گونه: ساگوارو «Carnegiea gigantean» (کارنجیا جیجانتی)

مکان: دره اورو، آریزونا

ارتفاع: ۴۰ فوت (۱۲.۲ متر)

هنوز زنده است؟: خیر

کهن‌ترین کاکتوس‌های جهان

در سال ۲۰۰۲ میلادی تصمیم گرفته شد از بیش از ۲۰۰ کهن‌ترین کاکتوس ساگوارو در شهر دره اورو (در شمال توسان، آریزونا) در برابر توسعه جاده محافظت شود. این شهر با متخصصان گیاهان بیابانی تماس گرفت تا کمک‌شان کنند که ساگوارو را به خانه جدیدش منتقل کنند.

این کاکتوس ۴۰ فوتی قبل از اینکه در سال ۲۰۰۳ میلادی بمیرد، به عنوان بلندترین درخت ملی تایید شد. با اینکه پیوند این گیاه موفقیت‌آمیز بود، رعدوبرق یک سال بعد از جابجایی ساگوارو باستانی به این گیاه آسیب زد. متاسفانه، این کاکتوس یا آسیب‌های شدیدی که دیده و توفان تندری که ریشه‌کنش کرده بود، از بین رفت.

۳- گیاه گرند وان (گیاه بزرگ)

عمر: ۱۸۰ – ۳۰۰ سال

گونه: ساگوارو «Carnegiea gigantean» (کارنجیا جیجانتی)

مکان: جنگل ملی تونتو مجاور دریاجه هورس شو، آریزونا

ارتفاع: ۴۶ فوت (۱۴ متر)

هنوز زنده است؟: خیر

کهن‌ترین کاکتوس‌های جهان

چند سال قبل از اینکه گیاه «گرند وان» در سال ۲۰۰۷ میلادی بمیرد، این کهن‌ترین کاکتوس ساگوارو را به بلندترین ساگوارو شناخته‌شده در جهان می‌شناختند. ارتفاع این گیاه ۴۶ فوت (۱۴ متر و ۷ فوت (۲.۱۳ متر) و از روزی زمین ۱۰ اینچ (۲۵.۴ سانتی متر) اندازه‌گیری شده بود. این گیاه عظیم به خاطر اندازه‌اش در سال ۲۰۰۴ میلادی به عنوان بزرگ‌ترین درخت در فهرست ملی این کشور قرار گرفت.

وقتی که گیاه «گرند وان» به عنوان بزرگ‌ترین درختان ثبت شد، عمرش بین ۱۸۰ – ۳۰۰ سال تخمین زده می‌شد. فقط یک سال بعد از اینکه بلندترین کاکتوس دنیا را روی این گیاه گذاشتند، آتش گرفت و برای دو سال تلاش شد تا از آن محافظت شود تا اینکه در سال ۲۰۰۷ میلادی از بین رفت.

۲- گیاه کاردون عظیم مکزیکی

عمر: حدود ۳۰۰ سال

گونه: «Pachycereus pringlei» (پاشیسرئوس پرینگلی)

مکان: باجا کالیفرنیا، باجا کالیفرنیا سور و سونورا، مکزیک

ارتفاع: بالای ۶۰ فوت (۱۸.۳ متر)

هنوز زنده است؟: بله

کهن‌ترین کاکتوس‌های جهان

کاردون عظیم مکزیکی یک کاکتوس تنها نیست، بلکه از گونه‌ای از کاکتوس محسوب می‌شود که از لحاظ اندازه و عمر با ساگوارو رقابت می‌کند. ارتفاع کاکتوس کاردون حتی می‌تواند بالای ۶۰ فوت (۱۸.۳) هم برسد که حدود ۲۰ فوت بلندتر از بعضی از بلندترین ساگوراروهای محسوب می‌شود. کادون‌ها نه تنها از بلندترین کاکتوس‌های جهان هستند، بلکه می‌توانند تا بالای ۳۰۰ سال هم عمر کنند.

کاردون از زمانی به این گیاه می‌گفتند که اسپانیایی هیئتی را در سال ۱۵۳۵ به باجا کالیفرنیا فرستاد. کورتس

۱- گیاه گرندددی کهن (پدربزرگ پیر)

عمر: حدود ۳۰۰ سال

گونه: ساگوارو «Carnegiea gigantean» (کارنجیا جیجانتی)

مکان: پارک ملی ساگوارو در توسان، آریزونا

ارتفاع: بیش از ۴۰ فوت (۱۲.۲ متر)

هنوز زنده است؟: خیر

کهن‌ترین کاکتوس‌های جهان

گیاه گرندددی کهن (پدربزرگ پیر) حدود ۳۰۰ سال سن داشت تا اینکه در دهه ۱۹۹۰ میلادی از بین رفت. این گیاه، کهن‌ترین کاکتوس دنیاست که تا به الان کشف شده است و قبل از مرگش، نه تنها از کهن‌ترین‌ها محسوب می‌شد، بلکه بالای ۴۰ فوت ارتفاع و ۵۲ بازو داشت.

بر اساس پارک ملی ساگوارو، جایی که گرندددی کهن (پدربزرگ پیر) در آنجا قرار گرفته بود با آسیب‌های باکتریایی نکروز که معمولا روی کهن‌ترین کاکتوس‌ها تاثیرگذار هستند مواجه شده بود. آسیب واردشده به گرندددی کهن باعث پوسیدگی‌اش شد، رنگش را به قهوه‌ای تغییر داد و حتی بازوهایش هم افتادند. قبل از اینکه گرندددی کهن از بین برود، به عنوان پربازدیدترین و از  عکاسی‌شده‌ترین کاکتوس‌ها در پارک ملی ساگوارو محسوب می‌شد.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها