مواد غذایی که هر هفته باید بخوریم؟

کانورسیشن نوشت، تحقیقات منتشر شده در می ۲۰۲۱ و بررسی بر روی بیش از ۵۰۰ هزار نفر طی ۲۵ سال نشان داد، افرادی که بیشترین غذاهای گیاهی را مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که مصرف کمتری دارند میانگین عمری بیشتری از پنج تا ۲۵ سال را تجربه کردند. در ذیل برخی از مواد غذایی مفید ارائه شده است.

گوجه‌فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین سی(C) و لیکوپن (یک کاروتنوئید) است. کاروتنوئیدها رنگدانه‌هایی هستند که توسط گیاهان تولید می‌شوند و به سبزیجات رنگ می‌دهند. محققان دریافتند افرادی که یک تا ۱.۵ گوجه‌فرنگی بزرگ یا یک تا ۱.۵ فنجان آب گوجه‌فرنگی را روزانه برای حدود ۶ هفته مصرف کرده بودند، سطح تری گلیسیرید خون (نوعی چربی در خون که خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد) همچنین سطح کلسترول کل و کلسترول بد را در مقایسه با افرادی که گوجه‌فرنگی مصرف نمی‌کنند را کاهش داده‌اند. همچنین سطح کلسترول خوب این افراد نیز افزایش یافت.

محققان دریافتند مصرف هر گونه فرآورده گوجه فرنگی منجر به کاهش شدید فشار خون سیستولیک می‌شود. با این حال، هیچ تاثیری بر فشار دیاستولیک مشاهده نشد. فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در گروهی که فشار خون بالا داشتند، پس از مصرف محصولات گوجه‌فرنگی در مقایسه با دارونماها کاهش یافت.

نتایج بررسی بر روی ۲۶۰ هزار مرد نشان داد، افرادی که بیشترین مصرف گوجه‌فرنگی پخته، سس گوجه‌فرنگی و غذاهای حاوی گوجه‌فرنگی (معادل حدود یک فنجان در هفته) را داشتند، ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند.

کدو تنبل

کدو تنبل سرشار از بتاکاروتن است که یک کاروتنوئید (رنگدانه گیاهی) نیز هست.

در بدن به ویتامین آ(A) تبدیل و در تولید آنتی‌بادی‌هایی استفاده می‌شود که با عفونت مبارزه می‌کنند. همچنین برای حفظ یکپارچگی سلول‌های چشم، پوست، ریه‌ها و روده لازم است.

 

در مطالعات انجام شده، افرادی که بیشترین مصرف غذاهای غنی از بتاکاروتن (مانند کدو تنبل، هویج، سیب‌زمینی و سبزی‌های برگدار) را داشتند، ۸ تا ۱۹ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، سکته‌ مغزی یا مرگ به هر دلیلی بودند.

قارچ

قارچ‌ها سرشار از مواد مغذی با خواص آنتی‌اکسیدانی قوی هستند. فرآیندهای معمول بدن باعث ایجاد استرس اکسیداتیو می‌شود که رادیکال های آزاد تولید می‌کند.

اینها ذرات کوچکی هستند که به دیواره‌های سلولی آسیب می‌رسانند و باعث مرگ سلول‌ها می‌شوند.

 

اگر این مواد توسط آنتی‌اکسیدان‌ها خنثی نشوند می‌توانند باعث التهاب، پیری و ایجاد برخی سرطان‌ها شوند. بررسی ۱۷ مطالعه در مورد قارچ و سلامت نشان داد افرادی که بیشترین قارچ را می‌خورند در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف را دارند، ۳۴ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به هر نوع سرطانی قرار دارند و برای سرطان سینه، خطر ۳۵ درصد کمتر بود.

جو دوسر

خوردن دانه‌های جو دوسر منجر به کاهش قابل‌توجهی گلوکز خون و پاسخ انسولین می‌شود. جو دو سر منبع خوبی از بتا گلوکان  و فیبر محلول است که به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند.

در ۵۸ مطالعه که در آن افراد با رژیم‌ غذایی خاصی حاوی حدود ۳.۵ گرم بتا گلوکان جو دو سر در روز تغذیه می‌شدند، سطح کلسترول بد به‌طور قابل‌توجهی در مقایسه با گروه کنترل کمتر بود. نتایج پنج بررسی نشان داد که تاثیر جو دوسر بر فشار خون اندک است اما همین میزان کاهش در فشارخون بسیار مهم است.

منبع عصر اقتصاد
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها