آدا لاولیس و تاریخچه‌ای از اولین الگوریتم نوشته شده برای ماشین‌های مکانیکی

عکس Image result for ada lovelace %d8%a2%d8%af%d8%a7-%d9%84%d8%a7%d9%88%d9%84%db%8c%d8%b3-%d9%88-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae%da%86%d9%87%e2%80%8c%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d9%88%d9%84%db%8c%d9%86-%d8%a7%d9%84%da%af%d9%88 Tarikhema.org

تولد آدا

در دهمین روز از ماه دسامبر در سال ۱۸۱۵ میلادی دختری در لندن به دنیا آمد که هم اکنون از او به عنوان نخستین برنامه نویس کامپیوتری در سراسر تاریخ یاد می‌شود در حالی که آن روز‌ها هیچ کسی فکرش را هم نمی‌کرد که کامپیوتر‌ها بتوانند کاری غیر از محاسبات عددی انجام دهند. او کسی جز آدا لاولیس نبوده است. او فرزند شاعر معروف انگلیسی یعنی لرد بایرون بوده است.

قضیه از این قرار بود که آدا در حالی به دنیا آمد که پدرش می‌خواست صاحل یک پسر شود. در حالی که آدا تنها یک ماه داشت، آنابلا، مادر آدا از همسرش بایرون جدا شد و سرپرستی دخترش را بر عهده گرفت و به خانه‌ی پدر و مادر خود بازگشت.

در سال ۱۹۲۴ میلادی لرد بایرون از دنیا می‌رود در حالی که حتی یک بار هم با دختر خود ارتباط برقرار نکرده بود. آدا در ۱۴ سالگی دچار بیماری می‌شود و حدود یک ماه فلج شده و برای یک سال در خانه می‌مان. اما با این حال او از تحصیل دست نمی‌کشد .

مادر آدا به خاطر اختلافاتی که با بایرون داشت، علاقه نداشت که آدا به سمت علایق بایرون یعنی شعر و شاعری برود شاید به همین خاطر بود که آدا به سمت ریاضیات گرایش پیدا کرد و نبوغ و استعدادش در این زمینه پدیدار گشت.

 

ازدواج و آشنایی با بابیج

آدا در ۲۰ سالگی با ویلیام کینگ ازدواج کرد و صاحب ۳ فرزند شد. با گذشت زمان، او با افراد سرشناسی چون بابیج ، مایکل فارادی و چارلز دیکنز آشنا شد. در سال ۱۸۴۲، بابیج برای سخنرانی در رابطه به ماشین‌های تحلیلی به دانشگاه تورین دعوت شده بود. متن سخنرانی که برای او آماده شده بود، فرانسوی بود و بابیج از آدا خواست تا این متن را به انگلیسی ترجمه کند و این کار ۹ ماه تمام طول کشید.

اما آدا تنها به ترجمه‌ی این مطالب اکتفا نکرد بلکه متون و دستاورد‌های خود را هم به آن افزود. آدا در توضیحات خود بخشی با عنوان الگوریتم برای محاسبه‌ی اعداد برنولی نوشت که می‌توانست در یک رایانه‌ی مکانیکی اولیه به کار گرفته شود.

 

درگذشت آدا

آدا در ۳۶ سالگی به خاطر بیماری سرطان رحم از دنیا رفت و در جوار پدری که هیچ گاه نه او را دید و نه می‌شناخت، به خاک سپرده شد.
سال ها گذشت و آثار او از یادها رفت اما در سال ۱۹۵۳ میلادی یادداشت‌های او مجددا منتشر شد. وزارت دفاع آمریکا برای قدردانی از زحمات این بانوی بزرگ زبان برنامه نویسی به نام آدا را بنیان نهاد.

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها