پیاده سازی یک پلتفرم دیجیتال برای نمایش سایت‌های فرهنگی

در همکاری با صندوق جهانی آثار تاریخی،این شرکت بزرگ فناوری اقدام به راه اندازی یک پلت فرم دیجیتال کرده  است  که سایت های فرهنگی درمعرض خطر مانند موصل و بابل را از طریق فیلم های هوایی، مدل های سه بعدی و فیلم های آموزشی در دسترس قرار می دهد.

در حال حاضر، عراق در زمین های تاریخی که بعدها به عنوان بین النهرین شناخته شد، قرار گرفته  است. این منطقه اغلب به عنوان “مهد تمدن” شناخته می شود که از آن اولین جامعه جهان بوجود آمد. اما امروز، در نتیجه جنگ ها، بسیاری از میراث فرهنگی عراق اگر نابود نشده باشد، به شدت تحت تاثیر قرار گرفته اند .

برای حفظ سایت های تاریخی کشور و گسترش دانش عمومی در مورد اهمیت آنها، صندوق هنرهای فرهنگی گوگل و صندوق آثار جهانی در اوایل ماه ژوئن یک پلت فرم آنلاین را راه اندازی کردند که داستان های خاصی از آثار ارزشمند عراق را نشان می دهد که در معرض خطر هستند. این سایت تعاملی با نام ” حفاظت از میراث عراق”، به مردم اجازه می دهد تا از طریق مجموعه ای از نمایشگاه های دیجیتالی جذاب  که توسط تیم باستان شناسان، محققان، مورخان و متخصصان محلی ایجاد شده، در هر جایی که هستند. قابل مشاهده هستند .

آثار باستانی

با تشکر از صندوق حمایت از آثار باستانی

بسیاری از سایت های باستانی نمادین عراق عمدا نابود شدند. پروژه حفاظت از آثار باستانی شامل عکس های هوایی از سایت تاریخی عراق،مستندهای تصویری کمیاب است که یا آسیب دیده یا نابود شده اند یا نیاز به ترمیم دارند. این پلت فرم آنلاین  همچنین دارای مدل های سه بعدی جذاب از معماری ریشه کن شده امروزی است، مانند دروازه ایشتار پادشاه مشهور بابل  است که در سال ۵۷۵ قبل از میلاد مسیح ساخته شد.

چانس کانور(“Chance Coughenour)، مدیر برنامه  فرهنگ و هنر گوگل ، در گفتگو با AFAR گفت:” این یک فرصت برای بیان یک داستان مفصل تر در مورد عراق است. مطمئنا، شما از بابل شنیده اید، اما آیا شما آن را در نمای سه بعدی دیده اید؟ هنگامی که تلفن خود را برمیدارید و این پلتفرم را پیدا می کنید، کاربران این فرصت را پیدا می کنند تا به شیوه ای کاملا جدید در میراث فرهنگی عراق ظاهر بشوند.”

ایجاد مجوزهای دیجیتال برای حفظ میراث عراق، همکاری زیادی را هم در سطح محلی و هم در سطح جهانی نیاز داشت. تحت مدیریت هیئت دولت آثار باستانی و تاریخی عراق و صندوق جهانی آثار باستانی، سازمان غیرانتفاعی CyArk، اطلاعات مفصلی از لیزری سایت های مختلف تاریخی انجام داند که بعدها به صورت مستند دیجیتالی ارائه دادند. اما نقشه های معماری، مدل های سه بعدی و تصاویر خیره کننده ای که در سراسر پلتفرم نشان داده شده اند، تنها برای تماشاگران کنجکاو نیستند. بخش عمده ای از اطلاعات می تواند به انتخاب نگهبانانی که برای حفاظت از این منطقه تلاش می کنند،کمک کند.

“بله، این پلت فرم با رندر  و تصاویر ساختارهای فرهنگی سروکار دارد، اما واقعا مهم است که مردم پشت سر آنها باشند. پاسخگویی به نیازهای این سایت ها جدا از پاسخگویی به نیازهای جوامع اطراف آنها نیست. “

یک نمونه برجسته ا ، تیسفون است، که یکی از نشانه های قابل تشخیص عراق در جنوب بغداد است. این سایت، که در قرن اول قبل از میلاد مسیح ساخته شد و پایتخت امپراتوری اشکانی بود، یادآوری مهمی از برخی از عمیق ترین ریشه های تمدن بشری است. اما به خاطر حمله ای که به رهبری ایالات متحده به عراق در سال ۲۰۰۳ و بعد از آن حملات داعش انجام شده ، این مکان تخریب شده است و نیاز به تعمیر قابل توجهی دارد که منابع مورد نیاز آن در دسترس نیست. نابودی این آثار باستانی نشان دهنده  یک اتفاق مهم تاریخی است، اما کمبود ابتکار عمل برای بازسازی آن نشان دهنده یک مساله اساسی است: حمایت ضعیف جامعه جهانی از بازسازی عراق پس از جنگ.

به گفته لیزا اکرمن، معاون اجرایی و مدیر اجرایی صندوق حمایت از آثار باستانی،می گوید:” تنها امید حفظ میراث عراق این است که  یک فرد بین المللی است که به طور معمول با این مسائل ارتباط ندارد را  مجبور کنیم  تا دانش خود را نسبت به میراث فرهنگی عراق بالا ببرد. درک و توجه بیشتر به این سایت ها، گامی کوچک اما ضروری برای کمک به حفظ این سایت ، مناطق و جوامعی است که آن را احاطه کرده است. ما همیشه ابزاز لازم را داریم، ما کتاب ، تصاویر و مستندات داریم؛ که این هم نوع از ابزار های جعبه ابزار است.”

آثار باستانی

پلت فرم آنلاین تلاش های خود را برای حفظ میراث فرهنگی در معرض تهدید عراق  ، مانند شیر بابل( در تصویر بالا )  نشان داده است.

یک پلتفرم مجازی مانند “حفظ میراث عراق” -که می تواند ابزار دیگری در جعبه ابزار باشد – در واقع قدرتمندترین ابزار برای نشر دانش در مورد عراق، کشوری با میراث فرهنگی مهم، است، اما همچنان با درگیری مواجه شده است.

دیوید گفت: “واقعیت این است که دستگاه قصه گویی زمان ما، تنها چیزی است که من در جیبم داشته ام.” بستر های نرم افزاری مانند این، یک راه مهم برای مردم است که می تواند آثار باستانی را حفظ کنند. ما در حال حاضر در لحظه ای هستیم که بسیاری از ملت ها به سمت ارتباط کمتر با خارج حرکت می کنند و دولت های مختلف انتقال از یک مکان به مکان دیگر را دشوار می کنند. اگر ما قصد داریم یک جامعه جهانی را در اطراف نیازهای جوامع فردی عراق بسازیم، برای ایجاد تغییرات مثبت باید قادر به گفتن داستان در این پلت فرم باشیم.

ترجمه : زهرا طاهری

منبع: 

https://www.afar.com

 

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
بابک
امتیاز :
     

مطلب جالب و مهمی که با بدترین و پر اشتباه ترین ترجمه ممکن تا حد زیادی غیر قابل درک شده! به نظر، مترجم محترم یا سردبیر سایت زحمت یک بار خواندن مجدد متن را به خود نداده باشند.
از وبگاه شما بعید است!