معمای ناپدید شدن کشتی‌های جنگی هلندی

وزارت دفاع هلند می‌گوید که سه کشتی جنگی این کشور که در زمان جنگ جهانی دوم در دریای جاوه غرق شده بودند به کل ناپدید شده‌اند و هیچ اثری از آن‌ها در کف دریا باقی نمانده. هر سه کشتی در جریان نبرد دریای جاوه در ۱۹۴۲ به دست نیروهای ژاپنی غرق شده بودند و لاشه‌هایشان در سال ۲۰۰۲ توسط غواصان کشف شده بود. ولی هیاتی که برای بزرگداشت هفتاد و پنجمین سالگرد این نبرد دریایی به منطقه اعزام شده می‌گوید لاشه کشتی‌ها کاملا ناپدید شده.

روزنامه گاردین، چاپ لندن گفته است سه کشتی بریتانیایی هم که در آن نزدیکی غرق شده بودند ناپدید شده‌اند. این روزنامه می‌گوید تنها چیزی که در تصاویر سه بعدی از کف دریا دیده می‌شود چاله‌های بزرگی است که سابقا ناو سنگین اچ‌ام‌اس اکستر، ناوشکن‌های اچ‌ام‌اس انکانتر و اچ‌ام‌اس الکترا، و همچین یک زیردریایی آمریکایی در آن‌ها قرار داشتند.

کارشناسان می‌گویند که اوراق کردن این لاشه‌ها نمی‌توانسته کار ساده‌ای باشد.وزارت دفاع هلند قصد دارد معمای ناپید شدن این کشتی‌ها را بررسی کند. مقامات هلندی می‌گویند که دو تا از کشتی‌ها کاملا ناپدید شده‌اند و تنها جای آن‌ها در تصاویر سونار دیده می‌شود. قطعات زیادی هم از کشتی سوم که یک ناوشکن است مفقود شده. به گفته آن‌ها “هتک حرمت گورهای جنگی جرم بزرگی است”.

کارل دورمان، دریابان هلندی، فرماندهی این نبرد را به عهده داشت. تئو دورمان، پسر ۸۲ ساله او، یکی از اعضای هیاتی بود که دو هفته پیش به این مناسبت به منطقه اعزام شده بود. یکی از برنامه‌های این هیات فیلمبرداری از لاشه این کشتی‌ها بود. او می‌گوید وقتی تصاویر سونار را دیده بود باورش نمی‌شد که تنها اثر باقی‌مانده شیاری است که کشتی پدرش در آن گیر کرده بود.

“راستش اصلا عصبانی نشدم. فقط ناراحت شدم. عصبانیت چیزی را حل نمی‌کند. در چند قرن گذشته رسم بر این بوده که کسی به گور دریانوردان دست نمی‌زند. رسمی که در این مورد خاص زیر پا گذاشته شده.”سرهنگ گیگ سیپاسولتا، سخنگوی نیروی دریایی، گفت “این ادعا که لاشه‌ها خیلی ناگهانی ناپدید شده‌اند چندان عاقلانه به نظر نمی‌رسد. این‌گونه فعالیت‌های زیرسطحی ممکن است ماه‌ها و حتی سال‌ها طول بکشند.”

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها