کالستون در دوم نوامبر ۱۶۳۶ در بریستول زاده شد و در کلیسای تمپل همین شهر غسل تعمید دید اما بعدتر با خانواده خود به لندن رفت. کالستون از ۱۶۵۴ وارد یک شرکت پارچه‌‌فروشی شد و در ۱۶۷۲ در لندن کار بازرگانی خود را شروع کرد. او همچون پدرش در کار صادرات منسوجات از لندن و واردات روغن و نوشیدنی‌های مختلف از اسپانیا و پرتغال بود. او همچنین به تجارت ابریشم با ویرجینیا پرداخت و در کار تجارت ماهی کاد از نیوفاندلند، واقع در شرق کانادا، به ناپل هم بود.

در ۱۶۸۰ کالستون به عضویت کمپانی سلطنتی آفریقا درآمد؛ شرکتی که انحصار تجارت طلا، نقره، عاج و برده از کرانه باختری آفریقا را از ۱۶۶۲ در اختیار داشت. کالستون از اواخر دهه ۸۰ قرن هفدهم به مدت ۱۱ سال معاونت این کمپانی را بر عهده داشت اما همکاری وی با این کمپانی در ۱۶۹۲ پایان یافت. این کمپانی در اصل از سوی شاه چارلز دوم و برادرش، پادشاه بعدی، جیمز دوم تاسیس شده بود و جیمز دوم خود رئیس این شرکت بود.

در «کمپانی سلطنتی آفریقا» سرمایه‌گذاران مشهوری حضور داشتند که از آن میان باید از جان لاک فیلسوف و پزشک نامدار و نیز ساموئل پیپز، دولتمرد و نویسنده انگلیسی یاد کرد هر چند که لاک بعدها موضع خود را در باب تجارت برده تغییر داد.  برآوردها حاکی است که در دوره حضور ۱۱ ساله کالستون در کمپانی آفریقا، بیش از ۸۴هزار مرد، زن و کودک آفریقایی به‌عنوان برده به ناحیه کارائیب و سایر نواحی قاره آمریکا منتقل شده‌اند که از میان آنان، ۱۹ هزار تن در جریان این مهاجرت اجباری جان خود را از دست داده‌اند. این بردگان برای کار در مزارع تنباکو و به خصوص کشتزاران نیشکر فروخته می‌شدند زیرا مزرعه‌داران فکر می‌کردند آفریقایی‌ها بیش از کارگران بریتانیایی با شرایط آب و هوایی کارائیب-که شباهت‌های زیادی با غرب آفریقا داشت-سازگاری خواهند داشت.

در سال ۱۶۸۹ کالستون که اطمینان داشت حکومت جدید به رهبری ویلیام سوم پشتیبان کمپانی آفریقا خواهد بود بخش بزرگی از سهام خود را به این پادشاه بخشید. هر چند چند سال بعد از این کمپانی جدا شد اما به شکل خصوصی همچنان تجارت برده را ادامه داد. او در ۱۱ اکتبر ۱۷۲۱ درگذشت.