شراب از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفت؟

نوشیدن مشروبات الکلی از دیرباز درتمام جوامع بشری امری رایج بوده،تنها تمایز دراین بوده که برخی آن را آشکارا و برخی در خفا می نوشیده اند و یا بر اساس فرهنگ و آیین جامعه نوشیدن نوع مشخصی از آن بیشتر شایع بوده است.

در ادیان جهانی نیز نوشیدن شراب جای مخصوصی دارد. شراب برای مسیحیان نماد خون عیسی مسیح است و یهودیان نیز در بیشتر مراسم های مذهبی شراب می نوشند. در اسلام نیز نوشیدن شراب از روز نخست حرام نبوده بلکه در طو دوران مشخصی مراحل حلال، مکروه و حرام را طی کرده است.

به هر حال هزاران سال است که الکل چه در هنگام شادی و خوشی در کشورهای اروپایی و آمریکایی و چه در هنگام ناراحتی و افسردگی مانند مراسم ترحیم در اروپای شرقی، جایگاه ویژه ای در فرهنگ مردم داشته است.

در مورد پیدایش و یافت اولیه آن هنوز اطلاع کافی در دسترس نیست. باستان شناسان در ایران و بین النهرین باقی مانده های آبجو و نسخه درست کردن آن را در خمره های سفالی مربوط به سالهای ۵۴۰۰-۳۵۰۰ قبل از میلاد یافته اند. بنابر اعتقاد بسیاری از باستان شناسان، خاورمیانه و بین النهرین مرکز اصلی پیدایش و یافت الکل به گونه ای تصادفی بوده است. در سال های ۶۰۰۰-۴۰۰۰ قبل از میلاد در منطقه ای ما بین دریای سیاه و خزر که ارمنستان کنونی است، کشت انگور برای تولید شراب معمول بوده است.

داستان و افسانه های مربوط به شیوه یافت شراب نیز کم نیست. آمده است که نزدک به ۵ هزار سال پیش در زمان پادشاهی جمشید شاه شراب برای نخستین بار، تصادفاً در ایران درست شده است. طبق این افسانه جمشید شاه که علاقه بسیاری به خوردن انگور داشته از نوکران خود می خواهد تا انگور زیادی را در خمره ها انبار کنند تا هر لحظه ای که امر کرد  مقداری از آن را برایش بیاورند. پس از گذشت چند ماهی خدمتکاران به اطلاع شاه رساندند که انگورها بدیل به مایع غلیظ و تیره رنگ شده اند. هم زمان یکی از زنان حرم که سالیان متوالی از سر دردی مزمن و طاقت فرسا در عذاب بوده، قصد خودکشی داشته و با دیدن علامت زهرین بر مره ها شروع به نوشیدن از این زهر گوارا می کند و به جای مرگ، خوشی و مستی نصیب او گشته، سر دردش نیز برطرف می شود. این بانو خبر یافت خود را برای شاه برده و جمشید شاه پس از نوشیدن شراب نام پزشکی شاهنشاهی بر آن می نهد.

یونانیان ۷۰۰ سال پیش از میلاد برای تولید شراب از انگور استفاده می کردند. چینی ها نیز با مخلوط کردن برنج و ارزن آبجو درست کرده و نام کیو بر آن گذاشته بودند. ۴ هزار سال پیش در مصر باستان غنی و فقیر آبجو می نوشیدند، همزمان نویسندگان مصری در نوشته های خود به تاثیر مخرب آبجو و شراب بر سلامتی انسان اشاره کرده اند. ۴ هزار سال پیش در شهر باستانی بابل که در مرکز عراق امروزی است، نوشیدن الکل به علت تاثیر مخرب آن در جامعه ممنوع شده بود.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها