الواح هفتگانه آفرینش درباره چه موضوعی است؟

الواح هفتگانه یا اِنوما اِلیش (Enuma Elish) اولین افسانه مکتوب از جنگ خدایی با نام “مَردوک” و الهه ای به نام “تیامات” است.

مردوک

مردوک در تمدن بابلی ها، خدای باروری و آفرینش است و تیامات هم ایزدبانوی آب شور و تلخ است. تیامات در پی انتقام مرگ همسرش (آپزو – خدای آب شیرین) بود و به همین منظور، بقیه خدایان را شورانید.

نبردی طولانی بین این دو شکل می گیرد. در نبردی که بین مردوک و تیامات شکل گرفت، مردوک با یک تیر توانست تیامات را از وسط نصف کند. در آنجا بود که آبهای دجله و فرات از چشمان تیامات جاری شدند. سپس از بدن تیامات، آسمانها و زمین را خلق کرد. او با پیروزی در این نبرد توانست به رهبر خدایان تبدیل شود. او به هر یک از خدایان، وظایفی محول کرد.

مبارزه مردوک و تیامات

مردوک بعد از مدتی برای مشورت به پیش Ea (خدای حکمت) می رود و تصمیم می گیرند تا بشریت را با استفاده از بقایای خدایانی که توسط تیامات فریب خورده بودند بسازد. اولین انسان هم با نام “الا لالو” با خون کویئنگو که یکی از همین خدایان بود به وجود آمد.

مدتهای زیادی است که این الواح، به عنوان یکی از اصلی ترین و مهمترین منابع در مورد آفرینش استفاده می شود. البته بعضی ها هم بر این باور هستند که انوما الیش در مورد ماتریارشی و یا بعضی فاجعه های کیهانی دیگر هم سخن می گوید.

در سال ۱۸۷۶ فردی به نام جورج اسمیت، تکه هایی از لوح های شکسته را که در نینوا پیدا شده بود را به هم چسباند و در سال ۱۹۰۲ فردی به نام ویلیام کینگ، توانست لوح های هفتگانه را به زبان بابلی باستان برگرداند. از این رو توانستند تا نوشته های روی لوح را به زبان انگلیسی برگردانند.

منبع تاپ تن
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
فرشته

سلام
کسی میدونه این کیف هایی که دست خدایان باستانی تو تمدن های مختلفه چیه ؟ شبیه کیف هاییه که فضانوردا با خودشون میبرند