مرور برچسب

پارس

ملکه تمیریس (تومیریس)

تمیریس . (اِخ ) ملکه ٔ سیته  (قوم بربر باستانی ساکن شمال شرقی اروپا و شمال غربی آسیا). درقرن ششم پیش از میلاد مسیح که پسرش بدست کورش کبیر گرفتار و کشته شد و تمیریس به پادشاه پارسها حمله کردو او را اسیر ساخت و دستور داد سرش را بریده در…

نوشته های گزنفون درباره بابل باستان

نوشته های کزنفون ، محاصره ٔ بابل (کتاب 7 فصل 5): کوروش چون ببابل رسید، قشون خود را در اطراف آن گذاشته خودش باتفاق دوستان و رؤساء عمده بمعاینه ٔ استحکامات شهر پرداخت ، پس از آن در حینی که میخواست سپاه خود را عقب بکشد یک نفر فراری از شهر…

بابل و بابلیان در دیدگاه هرودت

بابل و بابلیها از نظر هرودت : قبل از ختم این مبحث که راجع به تسخیربابل بدست کوروش بزرگ است ، مقتضی است توصیفی که هرودت از این شهر و اخلاق مردم آن کرده شمه ای ذکر کنیم چه مورخ مذکور تقریباً یکصد سال بعد از وقایعی که ذکرشد، بقول خودش ، این…

دین‌ در زمان‌ هخامنشی

دین‌ در زمان‌ هخامنشی ‌ از استاد رضی‌ -1- پژوهش‌ درباره‌ی‌ اینكه‌ هخامنشیان‌ دارای‌ دین‌ زرتشتی‌ بودند یا نه‌، مبحثی‌ است‌ طولانی‌ و بسیار پیچیده‌ میان‌ آنانی‌ كه‌ در تاریخ‌ هخامنشی‌ تحقیقات‌ و كاوشهایی‌ نموده‌ و صاحب‌ نظرند. البتّه‌ با…

شهر بابل در کتاب تاریخ دیودور دو سیسیل

دیودور دو سیسیل در کتاب تاریخ خود نوشته که : اسکندر دو مرتبه وارد بابل شد، اول درسنه ٔ 330 ق .م . بعد از آنکه در میدان اربل قشون دارارا شکست داده و آن پادشاه از مقابل قشون او منهزم وتا همدان فراراً روان شد و آنی نیاسود، با تجمل و شوکت تمام…

شهر بابل از آغاز تا پایان

بر وزن قابل ، شهری بوده بر کنار فرات و آن را قینان بن انوش بن شیث بن آدم بنا نهاده بودو تهمورس دیوبند آباد و معمور داشته ، چندی نیز دارالملک ضحاک شده او نیز در آنجا عمارت کرده کهن دز بهشت گنگ نام نهادند و سالها پس از او دارالملک نمارده…

پیشا زرتشتیان‌ به‌ روایت‌ وندیداد

وندیداد چیست‌؟ 8-1- وندیداد Viodaevo.data كه‌ بخشی‌ از اوستا می‌باشد، اندكی‌ پیش‌ از میلاد نوشته‌ شده‌ است‌، امّا با تمام‌ این‌ احوال‌ بسیاری‌ از جنبه‌های‌ دینی‌ و فرهنگی‌ پیش‌ از تاریخ‌ را در خود نگاه‌ داشته‌ است‌. این‌ واژه‌ در اصل‌ -…

اندیشه‌ ایرانی‌ قبل‌ از اسلام‌ به‌ روایت‌ بوزانی‌

یك‌ تذكر در اینجا روایت‌ آقای‌ بوزانی‌ استاد زبان‌ و ادبیات‌ فارسی‌ دانشگاه‌ ناپل‌ را كه‌ تحت‌ عنوان‌ «اندیشه‌ ایرانی‌ قبل‌ از اسلام‌» به‌ رشته‌ تحریر درآمده‌ و توسط‌ آقای‌ كامران‌ فانی‌ ترجمه‌ شده‌ و توسط‌ مركز نشر دانشگاهی‌ در كسوت‌…

ظهور زرتشت

در فضائی که کاهنان، ساحران، آتشبانان بی شمار به بهانه وساطت صدها خدا و خدای نما مردم ساده را گوسفندوار به کنار قربانگاهها، معابد و آتشگاه ها میکشیدند و با اوراد و آداب و اعمال اسرار گونه به جلب توجه قدرتهای ساختگی مافوق بشری تظاهر می…

داریوش در هلیوپولیس

داریوش در هلیوپولیس. پیكره داریوش جزو اسنادى است كه به تازگى پیدا شده است. این پیكره درگذشته در مدخل دروازه شوش، به نام «دروازه داریوش » جاى داشته است. بیانات خود داریوش معلوم مى كند كه پیكره را از مصر، كه محل ساختش است، به شوش آورده اند.…

داریوش و مصر

خشثرپاون و خشثروپان نشین ها . درباره سیاست داریوش در مصر اسناد فراوان و متنوعى در اختیار داریم. متون (مصرى، آرامى، یونانى) و اسناد باستان شناختى (پیكره داریوش، نقشها و پیكره ها، استلها، درونخانه هاى پرستشگاهها) به طور گویایى گواه فعالیت چند…

عطایاى سلطنتى هخامنشیان

یونانیان خوب مى دانستند كه با خدمتگزارى به شاه بزرگ امكان دریافت عطایا و هدایا را خواهند یافت ( ر. ک. هرودوت، كتاب 7، بند134 – 137 ؛ كتاب 8، بند 5 ؛ كتاب 9، بند 18 و غیره ). گزنوفون كه پیوسته به این ویژگى در ایدئولوژى و راه و رسم سلطنت…

ظهور زرتشت

در فضائی که کاهنان، ساحران، آتشبانان بی شمار به بهانه وساطت صدها خدا و خدای نما مردم ساده را گوسفندوار به کنار قربانگاهها، معابد و آتشگاه ها میکشیدند و با اوراد و آداب و اعمال اسرار گونه به جلب توجه قدرتهای ساختگی مافوق بشری تظاهر می…

شکارهاى سلطنتی شاهان هخامنشی

مانند تمام دربارهای خاور نزدیک ( و نقاط دیگر) در دوران باستان، شاهان به شكارهاى دسته جمعى طولانى علاقه داشتند. شكار آشكارا معرف یكى از اماكن ممتاز معاشرت اشراف و درباریان بود. تمرینهاى كاملى كه پارسیان جوان در این زمینه دریافت مى كردند…

جشن نوروز

بزرگترین جشن ملی ایران که در نخستین روز از نخستین ماه سال خورشیدی آن‌گاه که آفتاب جهانتاب به برج حمل انتقال یابد و روز و شب برابر گردد ـ آغاز می‌شود در ادبیات پارسی گاه به نام «جشن فروردین» خوانده می‌شود: جشن فرخندۀ فروردین است روز بازار…