موزه آبادان

موزه آبادان

موزه آبادان

اگر میخواهید موزه های شهر جنوبی آبادان را مورد بررسی قرار دهید، موزه آبادان یکی از بهترین انتخاب ها است. این موزه جز بنا های تاریخی آبادان محسوب می‌شود که اطلاعات زیادی را از گذشته ایران به ما می‌دهد.

ما در این مطلب می‌خواهیم شما را با آثار و قسمت های این موزه آشنا سازیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

معرفی موزه

این بنا یکی از قدیمی ترین موزه های این مرز و بوم است. موزه آبادان در سال ۱۳۳۸ با آثاری ازدورهای مختلف از جمله قبل تاریخی، تاریخی و دوره های متاخر تا حکومت قاجاریه و همچنین آثاری که به دستان هنرمندان کارگاه های سنتی به جود آمده است، افتتاح گردید.

این موزه در قسمت جنوب غربی دانشکده نفت آبادان با مساحتی حدود ۱۸۰۰ مترمربع به دست علی هانیبال و همکاری شرک نفت تاسیس شد و در سال ۱۳۴۰ بهره برداری شد. در ادامه همراه ما باشید.

ساختمان موزه نفت

این موزه با معماری سنتی ساخته شده است. دارای گنبدی به طول ۵/۲۲ متر است که بر گرفته از مقبره دانیال نبی شوش است. این موزه در یک طبقه واقع شده است. این موزه از ۴ تالار در ابتدا تشکیل شده که مجموعه ای از آثار باستان شناسی و مردم شناسی را در این قسمت ها به نمایش گذاشته اند.

گنبد این موزه از ۸ ستون که ابتدا های آن ها به هم متصل می‌شوند تشکیل شده است. تالار های این موزه به یک تالار اصلی و دو تالار جانبی تقسیم می‌شود، که تالار اصلی مکان نگهداری آثر های دائمی موزه که به دست آمده از شوش و آثار دوره قاجاریه است.

همچنین آثار باستان شناسی و مردم شناسی در این قسمت به چشم می‌خورد. تالار های جانبی موزه به دو بخش مختلف که یک تالار برای برگزاری نمایشگاه است و دیگری کتابخانه و سالن اجتماعات است تقسیم می‌شود.

موزه آبادان

آثار موزه

در موزه آبادان آثار مردم شناسی و آثار باستانی به معرض نمایش گذاشته شده است و ظروف سفال تاریخی و اشعار نگاشته شده بزرگان شعر و ادب پارسی بر روی دیوار های آن قابل مشاهده است.

برخی از آثار موزه عبارتند از: بت های مفرغی، سرگرزه ها، دهانه های اسب، مجسمه حیوانات (ایلام و لرستان) و ظروف کروی لوله دار خاکستری رنگ ساخته شده به شیوه چرخ ساز، نیم تنه یک زن ساخته شده از سفال به رنگ آجری، تنگ لوله دار با کف ساده ساخته شده به شیوه چرخ ساز که از شوش به دست آمده است و… از جمله آثار این موزه هستند.

در ایامی که موزه استقبال بیشتری می‌باشد مانند ایام نوروز، نمایشگاه صنایع دستی که شامل صنایع دستی بومی از قبیل محصولات لیف خرما می‌باشد در بخشی از این موزه نمایش داده می‌شود و به فروش می‌رسد.

آثار موزه آبادان
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها