تاریخچه دودمان تانگ در چین باستان!

در اینجا اطلاعاتی در مورد سلسله تانگ در اختیار شما قرار خواهیم داد. با تاریخ ما همراه باشید تا تاریخچه دودمان تانگ در چین باستان! را ارائه کنیم.

 

پیدایش و سقوط سلسله تانگ

دودمان تانگ، یکی از سلسله های بین المللی چین بود. چین بعد از سقوط سلسله هان ، ۳۵۰ سال هرج و مرج را پشت سر گذاشت و جنگ سالاران مدتها بر سر قدرت جنگیدند. به نظر می رسید که همه اینها بعد از تاسیس سلسله سویی به پایان خواهد رسید و سوئی هم ناکارامد و فاسد تر از این حرف ها بود. بعد از گذشت ۴۰ سال مبارزات نظامی پر هزینه و ناموفق علیه کره، یک ژنرال معروف به نام لی یوان روی کار آمد. لی نام خود را به امپراطور گائوزو تغییر داد و به سرعت مشغول به اصلاح سیاست هایی شد که منجر به سقوط سوئی شده بود.

فرزند لی، به نام تایزونگ در روزهای اوج سلسله تانگ روی کار آمد. تحت سلطنت او، مذاهبی مثل بودایی و مسیحی اجازه ورود به چین را پیدا کردند. وو زتیان به عنوان معشوقه تایزونگ هم وارد امور مملکت داری شد ولی به زودی با پسر تایزونگ، لی ژی وارد رابطه عاشقانه شد. بعد از مرگ تایزونگ، بر طبق اداب و روسوم آن زمان، وو سر خود را تراشید و به یک معبد رفت. لی که عاشق وو شده بود ، او را به دربار بازگرداند. وو قدرت زیادی پیدا کرد و تا زمان مرگ لی، از پشت صحنه مملکت را اداره می کرد و بعد از مرگ لی خود را ملکه نامید و نام سلسله را به ژو تغییر داد. وو زتیان مرزهای چین را از غرب تا آسیای مرکزی گسترش داد و برخی لقب بزرگترین رهبر چین باستان را به او داده اند.

در نهایت تاج و تخت از ملکه گرفته شد و نام سلسله به همان تانگ تغییر پیدا کرد. این سلسله تا اواسط قرن هشتم رونق داشت تا اینکه آن لوشان ، شورشی علیه رهبران تانگ انجام داد. بعد از آن سلسله سانگ روی کار آمد.

 

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها