تاریخچه دودمان سونگ در چین باستان!

بسیاری از چیزهایی که مردم چین امروزه با آن سر و کار دارند، مثل برنج ، چای ، گندم و باروت، از سلسله سونگ سرچشمه گرفته است. در واقع بسیاری از اختراعات دنیا توسط سلسله چین رقم خوردند! با تاریخ ما همراه شوید تا تاریخچه دودمان سونگ در چین باستان! را بدانید.

 

پیدایش و سقوط دودمان سونگ

چین تا پایان سلسله سونگ، یکی از پیشرفته ترین جوامع چینی به شمار می رفت. جمعیت این کشور در طول قرن ۱۰ و ۱۱ دوبرابر شد، باروت کشف شد، آتش بازی محبوب شد و پیشرفت ها در صنعت چاپ، باعث پیشرفت ادبیات شد. دولت یک نیروی دریایی داشت و با قدرتهای خارجی وارد تجارت شد.

پس چطور ممکن است مغول ها چنین سلسله ای را شکست داده باشند؟

وقتی امپراطور تایزو  کشور را بعد از ۵ سلسله و ۱۰ پادشاهی، مجدد متحد ساخت ، سلسله سونگ به وجود آمد و به نظر می رسید هیچ قدرتی نمیتواند آن را متوقف سازد.تایزو، یک رهبر مقتدر بود که با صداقت حکومت کرد و بر اصول کنفسیوس پایدار بود.

او در ۹۷۶ مرد و جانشینان او نتوانستند دربرابر تهدیدات خارجی مقاومت کنند. شیا غربی، دسترسی سانگ به جاده ابریشم را محدود کرد. ویت در جنوب به سانگ حمله کرد و آنجا را فتح کرد. امپراطوری لیائو در شمال شرقی که تقریبا توسط سانگ شکست خورده بود، باعث شد حواس سانگ از سایر تهدیدات خارجی پرت شود. همچنین  ژورچن ها هم در شمال به سانگ حمله کردند.

زورچن ها در ابتدا به عنوان قبیله ای از لیائو شروع به کار کردند ولی در نهایت در طول سلسله جین در ۱۱۱۵ از آنها جدا شدند. در طول راه آنها با سلسله سانگ متحد شدند ولی زمانی که متوجه ضعف نظامی سانگ شدند، باز از آنها جدا شدند و به آنها حمله کردند. در سال های بعد سلسله سونگ به دو بخش تقسیم شد: سانگ شمالی و سانگ جنوبی..

سونگ جنوبی با اینکه کوچکتر بود ولی دوباره شکوفا شد و به نظر می رسید که این سلسله تا ابد باقی خواهد ماند. رهبران سانگ جنوبی در میان مغول ها دوستانی داشتند وبه سرعت در دنیا به یک قدرت جهانی تبدیل شدند. در همین دوران بود که بسیاری از اختراعات سلسله سانگ شکل گرفت. در نهایت رهبر شرور مغول، کوبلای خان، سلسله سانگ را به طور کلی در هم شکست و سلسله یوآن را اغاز کرد.

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها