داستان قدیمی ترین کشورهای جهان را می دانید؟

با اینکه زندگی بشر از میلیون‌ها سال قبل آغاز شده بود، اولین نشانه‌هایی از تمدن‌های انسانی در همین اوایل خط زمانی بشر ظاهر شده است. برخی از اولین تمدن‌ها حدود ۶۵۰۰ سال قبل و در زمانی شکل گرفته بودند که مردم از زندگی عشایری فاصله گرفتند و یک‌جا نشینی و توسعه در یک منطقه را پیشی گرفتند. اولین ساکنان هم شهرهای بزرگ را سروسامان دادند و ایده کشورها و ملت‌های جداگانه را در سر داشتند. بعضی از اولین کشورها هم مدتی بعد از متمدن شدن شکل گرفتند و تمام کشورهای فهرست امروز از هزاران سال قبل شکل گرفته‌اند.

۱۰- سن مارینو

سال تاسیس: ۳۰۱ سال بعد از میلاد مسیح

بنیانگذار(ها): سنت مارینوس

پایتخت: شهر سن مارینو

جمعیت فعلی: ۳۳.۳۴۴ (تخمین سال ۲۰۱۸)

قدیمی‌ترین کشور

با اینکه کشورهای زیادی هستند که تاریخچه طولانی دارند، اما کشور سن مارینو بارها و بارها به عنوان قدیمی‌ترین شهر دنیا شناخته می‌شود، چون از ۳۰۱ سال بعد از میلاد مسیح بدون هیچ توقفی به اقتدارانه‌اش ادامه داده است. تاریخ رسمی تاسیس این کشور هم به ۳ سپتامبر سال ۳۰۱ بعد از میلاد مسیح برمی‌گردد که سنت مارینوس کلیسایی را در مونت تیتانو ساخت. این کلیسای کوچک هم در شهر سن مارینو، پایتخت این کشور کوچک بزرگ دارد.

این کشور، یکی از کوچک‌ترین کشورهای دنیاست و بخشی از شبه جزیره ایتالیا محسوب می‌شود. این کشور پررونق است و اقتصادش هم بیشتر روی سرمایه‌گذاری، گردشگری، خدمات‌رسانی و صنایع متکی است و یکی از پایین‌ترین میزان بیکاری، پایین‌ترین میزان بدهی ملی و مازاد بودجه را در کشورهای اروپایی دارد.

آیا می‌دانستید؟

سن مارینو یکی از قدیمی‌ترین دولت‌های برتر مستمر محسوب می‌شود و همچنین قدیمی‌ترین قانون سیاسی دنیا را دارد که قدمتش به ۸ اکتبر سال ۱۶۰۰ برمی‌گردد. هرچند، همه قوانین این کشور وضع نشده است و این‌جاست که قانون اساسی ایالات متحده آمریکا اغلب به عنوان قدیمی‌ترین قانون اساسی دنیا در نظر گرفته می‌شود.

۹- ایران – تاسیس شده در حدود ۵۵۰ سال قبل از میلاد مسیح

سال تاسیس: حدود ۵۵۰ سال قبل از میلاد مسیح

بنیانگذار(ها): کوروش دوم

پایتخت: تهران

جمعیت فعلی: ۸۱.۶۷۲.۳۰۰ (تخمین سال ۲۰۱۸ میلادی)

قدیمی‌ترین کشور

ایران باستان که تا سال ۱۹۳۵ میلادی در دنیای غرب به پرشین شناخته می‌شد، امپراتوری هخامنشیان آن را حدود ۵۵۰ سال قبل از میلاد مسیح تاسیس کردند. قبل از ظهور امپراتوری پرشین، گروه‌های از مردم در این منطقه مانند ایلامی‌ها زندگی می‌کردند و ایران امروزی را شکل می‌دادند. ایلامی‌ها تمدن پیش از ایرانیان بودند که در منطقه دوردست غرب و جنوب غربی ایران و مادهای امروزی ساکن شدند که کنترل بیشتر بخش‌های سرزمین ایران را به دست گرفته بودند تا اینکه پرشین‌ها (ایرانیان / پارس‌ها) ظهور کردند.

کوروش دوم (که بیشتر به کوروش کبیر مشهور است) بعد از فتح امپراتوری‌های ماد، لیدیا و بابل و به دست گرفتن کنترل ایران، امپراتوری پرشین (پارس) را حدود ۵۵۰ سال قبل از میلاد مسیح بنیان گذاشت. امپراتوری هخامنشی بر ایران حکمفرما بود تا اینکه اسکندر کبیر (اسکندر مقدونی) امپراتوری پرشین را در ۳۳۰ سال قبل از میلاد مسیح فتح کرد. ایران امروزی هم در سال ۱۹۷۹ میلادی و بعد از زمانی شکل امروزی‌اش را به خود گرفت که انقلاب ایرانیان به رژیم سلطنتی پایان داد و جمهوری اسلامی شکل گرفت.

آیا می‌دانستید؟

این کشور بزرگ، تاریخ غنی دارد و در حال حاضر هم ۲۲ مکان فرهنگی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسانده است و در این حوزه در رده سوم آسیا و یازدهم جهان به شمار می‌رود.

۸- ژاپن

سال تاسیس: ۶۶۰ سال قبل از میلاد مسیح

بنیانگذار(ها): امپراتور جیمو (افسانه‌ای)

پایتخت: توکیو

جمعیت فعلی: ۱۲۶.۴۴۰.۰۰۰ (آمارهای سال ۲۰۱۸ میلادی)

قدیمی‌ترین کشور

کشور ژاپن زمانی که اولین امپراتورش، امپراتور جیمو روی تخت سلطنت نشست و سلسله امپراتوری ژاپن را آغاز کرد، قدمتش به ۶۶۰ سال قبل از میلاد مسیح تخمین زده می‌شود. امپراتور جیمو هم که به عنوان یک امپراتور افسانه‌ای و اسطوره‌ای ژاپن تصور می‌شود و باوری وجود دارد که او از نوادگان الهه خورشید، آماتراسو است و به عنوان اولین امپراتور ژاپن در دو دوره کوجیکی و نیهون شوکی حاکم بود. اولین امپراتوری‌های ژاپن بعد از امپراتور جیمو هم افسانه‌ای تلقی می‌شوند و از همین‌جاست که مستندات کافی از این مورد در دسترس نیست که آیا آن‌ها واقعا وجود داشتند یا نه.

از آنجاکه مورخان مطمئن نیستند این امپراتوری‌های اولیه واقعا وجود داشتند یا نه، اما این را می‌دانند که مردم در این منطقه از حدود ۱۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح از سرزمین‌های اصلی آسیا به ژاپن آمده بودند و اولین تاریخ ثبت‌شده ژاپن هم نشان می‌دهد که ژاپن در حین دوره کوفون (حدود ۲۵۰ – ۵۳۸ سال بعد از میلاد مسیح) شکل گرفته بود. با اینکه داستان امپراتور جیمو به احتمال زیاد به یک اسطوره شبیه است، اما ژاپن روز تاسیس ملی‌اش را در روز یازدهم فوریه و به احترام عروج امپراتور جیمو در ۶۶۰ سال قبل از میلاد مسیح را جشن می‌گیرد.

آیا می‌دانستید؟

یکی از چیزهایی که ژاپن به آن مشهور شده، عمر طولانی شهروندانش است. امید به زندگی کشور ژاپن در دنیا بسیار بالاست و بسیاری از مردم این کشور هم بیش از ۱۰۰ سال عمر می‌کنند.

۷- یونان – تاسیس شده در حدود ۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

سال تاسیس: حدود ۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

بنیانگذار(ها): ناشناس

پایتخت: آتن

جمعیت فعلی: ۱۰.۷۶۸.۴۷۷ (تخمین سال ۲۰۱۷ میلادی)

قدیمی‌ترین کشور

از زمانی که کشور یونان پایه و اساسش را در دوره کلاسیک یونانی نشاند که به خاطر بنیانگذاری پایه‌های تمدن امروزی غربی شناخته می‌شود، دوره تاریخی‌اش یکی از دوره‌های زمانی برجسته این کشور محسوب می‌شود. دوره تاریخ یونان در چیزی حدود ۸۰۰ سال بعد از میلاد مسیح و بعد از زمانی آغاز شد که یونان از قرون تاریک برخواست.

یونانی‌ها در همان دوره تاریخی، در هنر، در سفالگری و در فناوری رشد و پیشرفت‌های داشت، منتها برجسته‌ترین و مهم‌ترین چیزهایی که در حین این دوره زمانی در یونان اختراع شد، پولیس یا دولت-شهرها بود. شهرها می‌رفت تا زندگی سیاسی یونانی را برای هزاران سال تعریف کند. الفبای یونانی و اولین نهادهای دموکراسی در این دوره زمانی به خوبی توسعه یافته بودند. یونان رومی، یونان بیزانس و یونان عثمانی بعد از یونان باستان بر این منطقه حاکم شدند و در نهایت یونان امروزی بعد از انقلاب این کشور در سال ۱۸۲۱ میلادی آغاز شد.

آیا می‌دانستید؟

آتن، پایتخت یونان از هزاره اول بعد از میلاد مسیح مهم‌ترین شهر این کشور محسوب می‌شود.

۶- اتیوپی – تاسیس شده در حدود ۹۸۰ قبل از میلاد مسیح

سال تاسیس: حدود ۹۸۰ قبل از میلاد مسیح

بنیانگذار(ها): ناشناس

پایتخت: آدیس آبابا

جمعیت فعلی: ۱۰۲.۴۰۳.۱۹۶ (تخمین سال ۲۰۱۶ میلادی)

قدیمی‌ترین کشور

از آنجایی که قطعه‌هایی از اسکلت‌هایی در این منطقه متعلق به استرالوپیتکوس آفارنسیس، مخلوفات میمون‌مانند که احتمالا اجداد انسان‌های امروزی بوده‌اند، در این منطقه کشف شده‌اند و تصور می‌شود قدمتشان به حدود ۳.۴ میلیون – ۲.۹ میلیون سال قبل برمی‌گردد، نشان می‌دهد زندگی انسان‌ها برای میلیون‌ها سال در اتیوپی جریان داشته بود. از زمانی هم که زندگی در اتیوپی شکوفا شد، جوامع پیچیده در این کشور توسعه یافتند و یکی از اولین امپراتوری‌هایش، دی مت (D’mt) را تاسیس کرد که از حدود ۹۸۰ سال قبل از میلاد مسیح تا حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح ادامه‌دار بود.

مردم این امپراتوری برنامه‌های آبیاری داشته و گاوآهن‌ها، کاشت ارزن و ساخت ابزارها و سلاح آهنی را توسعه داده بودند. پادشاهی آکسومیت بعد از سقوط دی مت (D’mt)، قدرت را در حدود ۱۰۰ بعد از میلاد مسیح در اتیوپی به دست گرفت و قدرتش در همان حدود ۹۴۰ سال بعد از میلاد مسیح هم به پایان رسید. این امپراتوری به پیروی از سلسله زاگو و سلسله سلیمانیک ظهور کرده بود. اتیوپی سرآخر تا سال ۱۹۷۴ زیر حکمرانی یک رژیم سلطنتی مدیریت می‌شد.

آیا می‌دانستید؟

اتیوپی یکی از تنها کشورهای آفریقایی است که قدرت کشورهای اروپایی هیچ‌وقت نتوانستند آن را به مستعمرات‌شان در بیاروند، اما ایتالیایی‌ها آن را از سال ۱۹۳۶ – ۱۹۴۱ میلادی اشغال کرده بودند.

۵- گرجستان

سال تاسیس: حدود قرن پانزدهم قبل از میلاد مسیح

بنیانگذار(ها): کلشی‌ها

پایتخت: تفلیس

جمعیت فعلی: ۳.۷۲۹.۶۰۰ (تخمین سال ۲۰۱۶ میلادی)

قدیمی‌ترین کشور

تاریخ کشور گرجستان ریشه‌اش به پادشاهی افسانه‌ای کلخیس و امپراتوری کارلتی / ایبریا برمی‌گردد. هر دوی این امپراتوری‌ها در حین قرن برنز اروآسیا در حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح مهم بودند. بیشتر در اساطیر یونانی، به خصوص در قصه پشم طلایی و جیسون و آرگونات‌ها به امپراتوری کلخیس اشاره می‌شد. با اینکه این داستان‌ها می‌توانند افسانه باشند، اما قبیله‌های قدرتمندی در این منطقه بودند که دولت‌های کوچکی را در گرجستان در قرن دوازدهم قبل از میلاد مسیح شکل دادند.

بعد از فتح کوتاه روم در حدود ۶۶ سال قبل از میلاد مسیح، دولت‌های روم و ایرانی برای بیش از ۷۰۰ سال بر سر گرجستان می‌جنگیدند. حتی مسلمانان اولیه در قرن هفتم بعد از میلاد مسیح هم گرجستان را شکست داده بودند و این کشور بعد از آن بود که زیر فرمانروایی پرشین (ایران) و روس‌ها افتاد. این کشور سال‌ها بعد هم که از امپراتوری روسیه مستقل شده بود، پس از دوره کوتاهی دوباره رفت دو دل اتحادیه جماهیر شوروی. اما در نهایت در سال ۱۹۹۱ میلادی استقلال حقیقی‌اش را پس گرفت.

آیا می‌دانستید؟

گرجستان به دومین کشوری تبدیل شده است که دین مسیحیت را در حدود اوایل قرن چهارم بعد از میلاد مسیح قبول کرده بود و کلیسای ارتدکس گرجستان در آن‌جا هم یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای مسیحی جهان به حساب می‌آید.

۴- چین – تاسیس شده در حدود ۲۰۷۰ سال قبل از میلاد مسیح

سال تاسیس: حدود ۲۰۷۰ سال قبل از میلاد مسیح

بنیانگذار(ها): یو کبیر

پایتخت: پکن

جمعیت فعلی: ۱.۴۰۳.۵۰۰.۳۶۵ (تخمین سال ۲۰۱۶ میلادی)

قدیمی‌ترین کشور

اولین سلسله چین، یعنی سلسله شیا از حدود ۲۰۷۰ سال قبل از میلاد مسیح – ۱۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در چین دوام آورد. از آنجایی که تاریخ مکتوب چین به سلسله شانگ (حدود ۱۶۰۰ سال بعد از میلاد مسیح –  ۱۰۴۶ سال بعد از میلاد مسیح) برمی‌گردد، هیچ سند دسته اولی از سلسله شیا وجود ندارد. هرچند در کتاب‌هایی تاریخی مانند سالنامه بامبو، کلاسیک تاریخ و سوابق تاریخ بزرگ به سلسله شیا در دوره‌های تاریخی اشاره شده است.

بسیاری از مردم معتقد بودند که سلسله شیا بیشتر از اینکه حقیقت داشته باشد، یک اسطوره است، تا اینکه مکان‌هایی در چین در حفاری‌های دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی، شواهد قوی از وجود سلسله شیا را به ما نشان می‌دادند. دوره سلسله‌ای چین تا سال ۱۹۱۲ میلادی که سلسله چینگ به پایان رسیده بود، ادامه داشت و حکومت این کشور به جمهوری تبدیل شد، جمهوری خلق چین در سال ۱۹۴۹ میلادی پایه‌گذاری شد و این حکومت در چین امروزی هنوز هم ادامه‌دار است.

آیا می‌دانستید؟

با اینکه مردم چین باستان در آن زمان چیزهای زیادی خلق کرده بودند که امروزه به کارمان می‌آید، اما چهار اختراع بزرگ آن‌ها یعنی قطب‌نما، پودر باروت، کاغذ و چاپ در فرهنگ چینی به خاطر اهمیت تاریخی‌شان و به خاطر تبدیل شدن به نمادهای فناوری و دانش پیشرفته چین باستان، در چین جشن گرفته می‌شود.

۳- افغانستان

سال تاسیس: حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

بنیانگذار(ها): ناشناس – احتمالا تمدن دره سند

پایتخت: کابل

جمعیت فعلی: ۳۱.۵۷۵.۰۱۸ (تخمین سال ۲۰۱۸ میلادی)

قدیمی‌ترین کشور

این باور وجود دارد که تمدن دره سند در اوایل ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، کلونی‌هایی در افغانستان داشته‌اند و یکی از اولین شهرهای جهان، موندیگک در نزدیکی قندهار امروزی را تاسیس کرده‌اند. البته باستان‌شناسان شواهدی از کلونی‌های کوچک تمدن دره سند را در بخش‌های دیگری از این کشور پیدا کردند.

موج‌هایی از مردم نیمه-عشایری در گذر زمان با فرهنگ‌شان از آسیای مرکزی به افغانستان آمده بودند و در آن‌جا ساکن شدند. افغانستان به دست داریوش اول پرشین (ایران) و بعدها هم به دست اسکندر کبیر و امپراتوری‌های مختلف فتح شده بود. حتی انگلستان هم در سال ۱۹۷۳ میلادی به این کشور نفوذ کرد. اما این کشور امروز به جمهوری اسلامی واحد ریاست جمهوری تبدیل شده است.

آیا می‌دانستید؟

با اینکه افغانستان یک جامعه اسلامی است، اما مذهب بودایی در قرنی بین قرن اول قبل از میلاد مسیح تا قرن سوم بعد از میلاد مسیح زیر نظر امپراتوری کوشان شکوفا شد.

۲- هند

سال تاسیس: حدود ۳۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

بنیانگذار(ها): تمدن دره سند

پایتخت: نیو دهلی

جمعیت فعلی: ۱.۳۲۴.۱۷۱.۳۵۴ (تخمین سال ۲۰۱۶ میلادی)

قدیمی‌ترین کشور

مردم از همان حدود ۳۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در این منطقه از شبه قاره هند زندگی می‌کردند و تمدن دره سند هم از زمان آغاز شد. با اینکه مردم اولیه این منطقه یکی از اولین تمدن‌های شهری جهان را شکل دادند، شروع هند به عنوان یک ملت با دوره ودایی شروع شد که از حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح – حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح دوام داشت. این دوره زمانی نامش از متون «وداها» آمده که به زبان سانسکریت ودایی و جزئیات فرهنگ ودایی را شرح می‌دهد.

تمدن ودایی پایه و اساس هندوئیسم (متون ودایی هنوز هم در هندوهای امروزی مقدس است)، همچنین دیدگاه فرهنگی از شبه قاره هند را بنا کرد که تا امروز هنوز وجود دارد. اولین امپراتوری‌ها یا جاناپادا از حدود ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح شروع شدند و تا پایان دوره ودایی دوام آوردند. پایان دوره ودایی باعث شد تا هندوئیسم، جنیسم و بودیسم در هند ظهور کنند و آغازی شود بر سلسله‌های قدرتمندی که برای سه هزار سال بعد در هند حکمفرما بشوند. هند امروزی اما بعد از اینکه استقلالش را از امپراتوری بریتانیا پس گرفت، در سال ۱۹۴۷ بنیان گذاشته شد.

آیا می‌دانستید؟

کشور هند از لحاظ وسعت جز هفت کشور بزرگ دنیا و با جمیعت بیش از ۱.۳۲ میلیاردی‌اش بعد از کشور چین، دومین کشور پرجمعیت جهان محسوب می‌شود.

۱-مصر

سال تاسیس: حدود ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

بنیانگذار(ها): شاه نارمر (معروف به منس)

پایتخت: قاهره

جمعیت فعلی: ۹۴.۷۹۸.۸۲۷ (آمار سال ۲۰۱۷ میلادی)

قدیمی‌ترین کشور

با اینکه ریشه تاریخی تمدن مصر باستان به حدود ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و گروه‌های متنوعی از شکارچی-گردآورنده‌ها در دره رود نیل ساکن بودند، اما اولین سلسله مصر تاریخش به حدود ۳۱۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد که در آن‌جا ظهور کرد. علیا (منطقه بالایی) و سفلی (منطقه پایینی) مصر را پادشاهی یکتای شاه منس در آن دوره زمانی متحد کرده بود و منس هم واقعا کلمه مصری برای بنیانگذار است که بسیاری از مورخان معتقدند نارمر، حاکم مصر بوده است. این‌ها باعث می‌شود مصر قدیمی‌ترین کشور جهان به شمار برود.

شاه نارمر این توانایی را داشت که کنترل کل عرض ناوگان رود نیل را در اختیار بگیرد و شهر ممفیس در نزدیکی قاهره امروزی را پایتخت آن زمان مصر قرار دهد. اولین سلسله مصر شروعی بود برای ظهور اولین مجموعه سلسله‌های این تمدن که برای سه هزار سال بعد در مصر حاکم باشند، تا اینکه اسکندر کبیر (اسکندر مقدونی) این کشور را در ۳۳۲ سال قبل از میلاد مسیح فتح کرد. مصر امروزی بعد از انقلاب مصر سال ۱۹۵۲، در سال ۱۹۵۳ بنیان گذاشته شد.

آیا می‌دانستید؟

با اینکه جمعیت مصر بسیار است، بیشتر شهروندانش در امتداد رود نیل، جایی که تنها زمین قابل‌کشت (حدود ۴۰.۰۰۰ کیلومتر مربع (۱۵.۰۰۰ مایل مربع) دارد، زندگی می‌کنند.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
حمید
امتیاز :
     

چرا تاریخ تحریف میکنید پس کنج تبه . جیرفت و سیلک کاشان چی چرا هیچ کدوم از مورخ ها و باستان شناسان نمیگن که سیلک کاشان متعلق به تمدنی بوده که ۸۰۰۰ سال پیش داراب شهر بوده نوشتید مصر ۶۰۰۰ سال پبش از میلاد بوده ولی ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد دارای شهر و تمدن شده پس با این نظر سیلک کاشان ۱۰۰۰۰ سال پیش یا ۸۰۰۰ پیش از میلاد مردم رو گرد هم آورده و ۸۰۰۰ سال پیش یا ۶۰۰۰ پیش از میلاد زمانی که داخل مصر فقط مردم مثل غار نشین ها زندگی میکردن دارای تمدن بوده برید… مطالعه بیشتر »

فاطمه

با توجه به اینکه در مورد مصر گفته شده که شش هزار سال پیش از میلاد مردم ساکن بودند اما سه هزار سال پیش از میلاد دارای تمدن شدند پس با این حساب میشه گفت که تقریبا همه جای کره زمین قدیمی بوده و انسان ها زندگی میکردند پس فقط تمدن ها رو میشه مقایسه کرد و اگر اینجوری باشه خیلی تمدن های دیگه مثل جیرفت و .. وجود دارند که خیلی قدیمی تر هستند پس با آگاهی کامل مقاله بنویسد