بزرگترین شهر زیرزمینی تاریخی دنیا

شهر زیرزمینی اویی بزرگترین نمونه معماری دستکند جهان ، بزرگترین شهر زیرزمینی تاریخی دنیا و نمونه‌ای منحصربه‌فرد از یک ساختار نظامی و دفاعی به شمار می‌رود.

   

شهر زیرزمینی اویی یا شهر زیرزمینی نوش‌آباد، شهری زیرزمینی و باستانی واقع در زیر بافت کنونی شهر نوش‌آباد از بخش مرکزی شهرستان آران و بیدگل است. حدود ۴ کیلومتر مربع این مجموعه در زیر زمین کنده شده است و قدمتی ۱۵۰۰ ساله داشته و نیز به دوره ساسانیان (صدر اسلام) تا دوره صفوی مربوط می‌گردد. در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۵ این اثر با شمارهٔ ثبت ۱۵۸۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

 

 

 این شهر زیرزمینی در واقع ساختارهای متراکم، پیچیده و گسترده‌ای چون دالان‌های باریک تودرتو و اتاق‌هایی در اندازه‌های کوچک است. در حقیقت طبقه اول کوره‌راه‌ها و دالان‌هایی بوده است برای گمراه کردن تعقیب‌کنندگان احتمالی. طبقه دوم و سوم نیز محل پناه گرفتن و زندگی در مواقع خطر و ذخیره آذوقه است. ورودی‌های متعددی برای شهر زیرین شناسایی شده که بسیاری از آنان توسط سیلاب سال‌های دور مسدود شده است. شهر دارای اتاق‌های کوچک و بزرگ، راه‌روهای پیچ در پیچ، تله‌های پدافندی و دفاعی بوده‌اند که گویا در هنگام هجوم دشمن استفاده می‌شده‌اند.

 

 

این شهر زیرزمینی در حال حاضر، دارای دو ورودی است که هر دو ورودی از راه‌پله‌های آب‌انبار است. مجموعه اول، کوچک‌تر و حدود ۱۰۰۰ متر مربع و مجموعه دوم حدود ۴۰۰۰ متر مربع و آب‌انبار آن به همان نسبت بزرگ‌تر و همانند چهار آب‌انبار به‌هم چسبیده و بزرگ است. مجموعه سوم نیز کشف شده‌است که حتی بزرگ‌تر از دو مجموعه پیشین و حدود ۷۰۰۰ متر مربع است اما هنوز برای بازدید همگانی باز نشده‌است.

در این شهر علاوه بر شهر زیرزمینی اویی، مسجد جامع و مسجد امام علی (ع) از آثار دوره مغول، قلعه خشتی سی زان، و پل تاریخی اسحاق‌آباد از آثار دوره سلجوقی از جاذبه‌های خاص گردشگری شهر نوش‌آباد هستند.

 

 

قلعه خشتی نوش‌آباد که امروز هم بقایای با شکوهی دارد، قلعه‌ای بزرگ است که ۹ برج بزرگ داشته و قُطر دیوارهای آن که تا ۷ متر می‌رسد، نشان می‌دهد برای بنای این قلعه تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است.

منار نوش‌آباد بلندترین بنای شهر در قدیم بوده است و نشان نور و راه و عظمت و حتی علم را با خود دارد. چرا که بر بدنه منقوش آن آیه العلم عندالله به خط معقلی و آجری تکرار شده است.

 

منبع خبرگزاری مهر
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها