پژوهش جدید: دی‌ان‌ای باستانی اسرار قربانیان پمپئی را فاش می‌کند

اجساد سنگ شده قربانیان آتشفشان وزوو در شهر پمپئی

 

پیش از فوران پمپئی، در سال ۷۹ میلادی ویرانگر کوه آتشفشان وزوویوس (وزوو) ، شهری پر رونق با جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزار نفر بود.

به گزارش «دیلی‌میل»، اکنون دانشمندان با تعیین توالی ژنوم مردی که ۱۹۰۰ سال پیش زیر خاکستر آتشفشان مدفون شد، نگاهی عمیق‌تر بر زندگی قربانیان این شهر باستانی رومی انداخته‌اند.

پژوهشگران در دانشگاه کپنهاگ دانمارک می‌گویند، که این مرد هنگام مرگ بین ۳۰ تا ۳۵ سال سن داشته و احتمالاً قبل از مرگش از بیماری سل نیز رنج می‌برده است.

بقایای فرد دیگر به نظر می‌آید که متعلق به یک زن باشد که هنگام مرگ به بیش از ۵۰ سال سن و نزدیک به یک ۱۵۰ سانتیمتر (یک متر و نیم) قد داشته است.

تیم پژوهشی دی‌ان‌ای باستانی را از هر دو فرد نیز استخراج کردند، اما آنها تنها توانستند ژنوم کامل را از بقایای استخوان‌های مرد به دست آوردند.

با مقایسه ژنوم این مرد با دی‌ان‌ای بقایای ۱۰۳۰ فرد باستانی دیگر و ۴۷۱ فرد مدرن از اوراسیای غربی، محققان تصویری از زندگی او را ترسیم کرده‌اند.

 

این عکس از جسد سنگ شده یکی از قربانیان آتشفشان پمپئی وحشت او را هنگام مرگ نشان می دهد

 

یافته‌ها نشان می‌دهد که این مرد بیشترین شباهت‌ها را با مردمان مدرن ایتالیای‌ مرکزی و سایر افرادی که در دوران امپراتوری روم در کشور ایتالیا زندگی می‌کردند، داشته است.

این تیم همچنین دریافته است که دی‌ان‌ای میتوکندریایی و کروموزوم «ایگرگ» Y این مرد نیز دارای ویژگی‌های ژنیتیکی است که در مردمان جزیره ساردینیا یافت می‌شود.

 

بقایای دو تن از قربانیان پمپئی در موزه پمپئی، ایتالیا

 

بازیابی دی‌ان‌ای باستانی اغلب می‌تواند مشکل باشد، اما عوامل محیطی همانند اکسیژن هوا می توانند دی‌ان‌ای را تجزیه کنند.

ولی محققان نیز پیشنهاد می‌کنند که در این یک مورد خاص، ممکن است ابری از خاکستر و گدازه آتشفشان، در واقع به حفظ دی‌ان‌ای این مرد کمک کرده باشد.

منبع وا نیوز
عضویت
اطلاع از
guest

41 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
نرگس

ملت ترک ایتالیااا 😂😂😂😂😂😂شیشه زدید توووورررچ ایتالیااااا تووورک تو ایتالیاااا اونموقع شما تو مغولستان بودید😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

امير

ترکها از مغولستان اومدن و ادعای کره ی زمین را می کنند. نازی‌ها ده گردان از ترکها را به خدمت در جنگ گرفتن… نازی‌ها گفتند ترکها موجوداتی بی رحم و خر مغز هستند….

هیلدا

تویی که تو قرن ۲۱ هنوز نژاد پرستی،از همه خر مغزتری

آریایی

از مریخ اومدن 😂😂😂

امپراتور

پس سعی کن بدستشان نیفتی وگرنه جرت میدند

آریایی

باز هم توهمات تورچ میلتی

امیر

خیلی وحشتناک واقعا تصورشم هولناک

نرگس

لطفا هرچه زودتر خسرو تورچ را به مراکز معتبر ترک اعتیاد ببرید

نرگس

تورک عزیز لطفا زودتر به مراکز درمانی مهاجرت کن داری میمیری ایتالیا کجاش ترکه مغول زاده شماها اصلا اونموقع هنوز وجود خارجی نداشتید تورک چینی😂😂😂😂😂😂

آخرین ویراییش 1 سال قبل توسط نرگس
سمیه بازرگانی

مهم نیست کیه ونژادش چیه ، مهم اینه بدونیم خارجی های نفهم هنوز میخان همه ی حوادث و معجزات رو از تو لوله آزمایش درکش کنند، زهی خیال باطل، مشخصه که خداوند اونها رو عذاب کرده و بجای اینکه دلیل عذاب رو بفهمند دنبال هواشی هستند،متاسفم،هیچ قدرتی بالاتر از قدرت خداوند بزرگ نیست.به امید ظهور منجی بشریت

خسرو لر

ایتالیا کجا ترک ها کجا؟ ترک ها اصالت مغول و ازبک دارن

رضا

سنگ نشدن ،،دوغاب گچ رو توی حفره های سفت شده ی خاکستر آتشفشانی که شهر رو پوشانده بوده ریختن (حفره ها از تجزیه جسد ساکنان شهر یا هر جانور دیگه بوده)بعد از سفت شدن گچ خاکستر سخت اطراف رو جدا کردن و این مجسمه های گچی رو دراوردن…

ق س
امتیاز :
     

واقعا دین اسلام چه دین خوبیه ولی ما انسانها به جز اندکمان چرا به چنین دینی ایمان نمی آوریم ؟گفتار بعضی از عزیزان نشانگر این است که هنوز افکارشان و گفتارشان در جاهلیت مانده وهنوز مثل عرب جاهلی از نژادپرستی و توهین به اقوام و تبعیض و برتری جویی و تکبر و غرور حرف می زند .خداوند هست که همه انسانها را آفریده و در نظر او هیچ کسی به دیگری برتری ندارد مگر کسی که عملش از همه نیکو باشد دوست عزیز، تویی که به قوم ترک توهین می کنی این را بدان که از پیامبر اسلام نقل شده… مطالعه بیشتر »

سالار

خسرو تورک قشقایی از نوادگان اغوزخان بزرگ و فرزند طاهرخان ایل بیگی از تفنگچی های صولت الدوله قشقایی! معذرت نمیخواهم شما ! طاهرخان ! ایل بیگی صولت الدوله سردار عشایر ! یا تفنگچی ایشون !کی هستی تو ! قشقایی ها همیشه ملی و مذهبی بودند نه فاشیست!با افتخار به اصالت و وطن و مذهب !تو کی باشید ! هرجا رسیدی یه فنگ انداختی ! آدم بزرگ اینکار رو نمیکنه !بزرگها اسمشون با اینکارها بزرگ نشدند! تو تاریخ هم حفظ شده اند !عقده ای ! ببخشید بنده خودم تورک قشقایی ام ! اما نام طاهرخان ! کجا بود شجره نامه خوانین… مطالعه بیشتر »

لر کاسی تبار

حضرت آقا سالارخان جنابعالی هم مانند خسرو تورک قشقایی یک شخصیت پارادوکس دارید ،چون ملی مذهبی ضد و نقیض هم هستند و همدیگه رو نقص می کنند مانند کسی که هم زن باشد و هم مرد ،یا هم سیاه باشد و هم سفید،پس این ملغطه ی ملی مذهبی رو دیگر بکار نبرید چون هیچ فرد مذهبی آدم ملی را قبول ندارد و هیچ فرد ملی گرا هم آدم مذهبی رو قبول ندارد

طغرل اتابکی از زنجان

دنیا با حقیقت تمدن بزرگ ما تورکان دارد دشمنی می کنید ما تورکان مادر تمدن های جهانی هستیم همین زبان انگلیسی ۷۰درصدش از زبان تورکی هست.زبان ایتالیایی زبان آلمانی سوئدی ژاپنی چینی تمام ریشه در زبان تورکی باستان دارند هرودوت کتزیاس دیودار تمام بزرگان تاریخ به حقیقت اذهان دارند.همین آمریکا را یک تورک خزری که یهودی شد به نام کریستف کلمپ پیدا کرد حتا خود قاره یک واژه ترکی هست که میگن قاره آمریکا.سویس یعنی آب گندیده چون آنجا اینقد باران می آمد که آب ها کند میشدند.خود آلمان ها و انگلیسی ها از قوم تورک سکایی هستند.امیدوارم اردوغان و… مطالعه بیشتر »

אמירעלי

سلام وقت بخیر عزیزان . توجه داشته باشید چه این مرد اصلا تورک باشه (خب به هر حال ممکنه) چه نه فرقی نداره . نژاد پرستی رو بگذارید کنار همونطور که ۱۴۰۰ ساله تو اسلام این مسئله حل شده یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ ای مردم، ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آن گاه شعبه‌های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شمایند، همانا خدا… مطالعه بیشتر »

حامد مخترع ایرانی

این ادمهای نادان این همه نشانه خداوند رو نمیبینن??! …. باز هم با دی ان ای دنبال کشف حقیقت هستن 😔😔 علم تو کوچیکتر از اونه که بتونه بفهمه … کافیه به قرآن سر بزنی متوجه میشی چرا این ادما سنگ شدن … نیازی به تحقیق گسترده و خبر سازی الکی برای جلب توجه نیست

محمد

با درود خدمت تمامی مردم پهناور ایران شهر که همه اقوام باهم یکی هستیم و دلمان برای ایران می‌تپد برادر گرامی دی ان ای و علم هستش که تاریخها و تمدنهارو میتونه بهتر بشناسانند به جهان این دی ان ای هستش که می‌توان با آن اثبات کرد که ملاگتها اول از کجا شکل گرفته و به کجاها کشیده شده حرف شما مانند یک خانم دکتر میمونه که ازش پرسیدم تمدن از کجا آمده بشر از کجا آمده و دنیا چندسال هستش که از عمرش میگذره گفت ۶الی۷هزارسال بعد از آمدن آدم و هوا بهش گفتم پس این اجساد و نشان‌ها… مطالعه بیشتر »

حامد

کی گفته از زمان خلقت حضرت آدم ۵الی ۶هزار سال میگزره بنده کارشناس دینی هستم تاریخ حضرت آدم زیاد است

אמירעלי

اون عزیزیم که ادعا میکنه از یه خانم دکتر پرسیده خانم دکتر اطلاع نداشتن بله حضرت ادم حتی ممکنه یکی از هومو ساپینس ها باشه نه حتی نیای اونها که خداوند به عنوان نیای انسان امروزی خلق فرموده که در علم هم تقریبا میشه گفت که مشابهش اثبات شده ادم کروموزوم ایگرگ و حوای میتوکندریایی نمیگم اینا لزوما همان ادم و حوا ع هستند ولی این گفته و اطلاع محض این بود که بدانید چیزی شبیه ادم و حوا در علم هم هست و قضیه ادم و حوا ع کاملا علمی و منطقیه .

مهدی

سلام درمورد اینکه میفرمایید انسان ۲۵۰ هزارسال پیش درروی کره زمین زندگی می‌کرده ازنظر دین اسلام این صحیح نیست جواب هم دارددرروایات اینگونه گفته شده زمانی که خداوندحضرت آدم راخلق کرد ملایکه سوال کردندخداوندا چرا اوراخلق کردی درحالی که قبل از حضرت آدم موجوداتی به شکل او خلق کردی وانهادرروی زمین فسادکردند خداوندفرمود ازنصل حضرت آدم کسی بنیامیاید که از جان گذشتگی اتمام ملائک حیرت می‌کنند واو وجود مقدس امام حسین ع هست ازاینکه وققتان راگرفت منظورم این بودکه این کسانی که دانشمندا پیدامیکنند واز نظرشون اینها انسان هستند ر اشتباهند اینها همان خلایق خداهستندکه فقط شکل انسانندبا قدمت ۲۰۰… مطالعه بیشتر »

میکائیل

تو زر نزن

هارون

دادا خودت فهمیدی چی گفتی!؟ خاک به سر علم که تو شدی مدافعش غلط املایی هم که ماشاالله بیداد میکنه گویی هنوز دوم رو پشت سر نگذاشتید توهین و تمسخر و تشبیه به حیوانات و جانوران هم که چه عرض کنم! اینم از ادب کاملتون لطفا کمی مطالعه داشته باشید این مردم همان مردم لوط پیمبر هستند که قران میشه بارانی از سنگ را بر سر انان نازل کردیم و سرزمینشان را زیر و رو کردیم لطفا برو نحوه نابودی این قوم رو ببین و اینکه چگونه اون شهاب باستانی موجب نابودی این تمدن شد امثال شما هستند که علم… مطالعه بیشتر »

خسرو تورک قشقایی

در جواب ارغوان فحش نده بخدا ما تورک ها آدم های با ادبی هستیم و فرهنگمان اجازه نمی دهد فحش بدهیم. هردوت می گوید دوهزار سال پیش مردم تمدن آتروسک که بنیان گذار ایتالیا هستند از مردم هیتی بودند که در خاک کنونی تورکیه زندگی میکردند که بعلت خشکسالی به ایتالیا کوچ کردند ایتالیا هم نامی الصاقی هست مانند مردم آفریقایی هوتسی که آنها هم تورک هستند مانند مردم تمدن اینکاها و مایاها و سامورایی های ژاپن که عموزادگان دور تمدن تورک سومر هست سامورایی گویش ژاپنی سومر هست یا مردم سرخ پوست قاره آمریکا هم تورک هست خود قاره… مطالعه بیشتر »

خسرو تورک قشقایی از هفتکل

این یک تمدن آتروسک یک تمدن تورکی بود
من خسرو تورک قشقایی از نوادگان اغوزخان بزرگ و فرزند طاهرخان ایل بیگی از محققان تورک قشقایی هستم من بعد دوهزار سال از طرف ملت تورک برای مردم داغدار تورک ایتالیا که ریشه ی تورکی دارند از صمیم قلب تسلیت عرض می کنم.

فرزاد

صنعتی و سنتی را باهم زدی

سبحان

بزرگوار ترک ها چند صد سال پیس از سوی ازبکستان و چین به اینطرف آمدند، این ترکیه و آذربایجان از لحاظ ژنتیکی ایرانی هستند نه ترک ، خواهشا این قدر حرف های چرت و پرت نزنید

ایرانی

تورک تورک ت رو ول کن پسر کی هستی نواده فلان خان رو ولش کن الان کجا و تو کدوم سرزمین داری زندگی می‌کنی و نون به بچه هات و زنت میدی و کجا زاد و ولد می‌کنی اینقدر هم به اصل و نسبت نناز تمدن ایران و آریایی ۲۵قرن قدمت داره و تمام مردم این سرزمین از بزرگ زادگان جهان هستند

نرگس

اینارو واقعا میگی یا داری مسخره بازی در میاری 😂😂😂😂😂😂😂😂از صبح به هرکی پیامتو نشون میده روده بر میشه انگار هنوز نمیدونی از مغولستان اومدید ایتالیاییا بفهمم رگشونو میزنن

حمید

خسرو تورکه بچه تهرون . زیاد زدی

ارغوان پیروزی

عزیزم چرا انقده دوست داری توف روانه ی صورتت بشه آخه جانکم تو کجا چندین قرن پیش کجا مادرم خواهرم برادرم آخه نوحم اینقده عمر نکرده برکمن مطمئنم تو یه بچه هستی که اومده چرت و پرت سرهم کرده تا کمی جو سازی کرده باشه به قول دوست عزیز یا واقعا باید ببریم تیمارستان با باسد ببریم مرکز ترک اعتیاد جانم دیگه خعلی زدی 🤔😂

خسرو تورک قشقایی

فحش نده من یک محقق هستم شما با دلیل بیا ثابت کن من اشتباه می کنم.من هرجا را بررسی میکنم ریشه تورکی دارند مردم اندونزی مردم سامورایی مردم قوم هوتسی که ناجوانمردانه در رواندا قتل عام شدند مردم سرخ پوست مردم عراق و سوریه و لبنان که باز ماندگان قوم سومر هستند لرها که بازماندگان تمدن تورک کاشی و عیلام هستند همه و همه تورکتبارن

محمد

سلام خسرو جان
زبان با تبار خیلی فرق داره
الان همه تو تهران فارسی صحبت میکنن، مگه همشون فارسن، مطمئن باش ۱۰۰سال دیگه توخونه هاشونم فارسی صحبت میکنن درمورد زبان ترکی وعربی خیلی ها اجباری این زبانها روانتخاب کردن به علت حکومت این مطلب رو به راحتی میتونی سرچ کنی،
وگرنه شاید ۷۰درصد ترک زبانهای دنیا زردپوستن مثل قرقیزها، به نظرت جدتو با قرقیزها یکیه؟

همشهری

قبل قوم سومر که ادعای بردگی گرفته شده از سوی فرازمینی ها داشتند مردم فلات ایران و آیین میترا ایسم بسیار کهن تر و متمدن بودن..چرا منشأ را سومر میدانید..مهر و زی حتی به قبل از سیل بزرگ برمیگردد.

ارغون خان مغول

داداش ، کتب سانسکریت و دینی آیمانی هم میگن ابتدا تورکی بود بعد به عربی و عبری ترجمه شد،
درسته؟

خسرو لر

من خسرو لر نواده علیخان کبیر دوم پسر خاقان خان اول هستم. ایتالیایی ها در اصل لر هستن. کی به کیه؟

شمس کورد

این دوستمون واقعا ی چیزش هست حالا که اینجوریه همه مردمان کره خاکی از کوردا هستن مخصوصا انگلیسی ها ههههههههه

همشهری

این حرفها و مستندهای که تاریخ خیلی کهن تر از بربرهای مغول دارد را در همین صد سال اخیر تنظیم کردن تا شما باور کنید نواده یک فرد بربری هستید که جز کشتن و غارت امر دیگری بلد نبوده ..

ارشک

سلام به همگی،ما ایرانی هستیم به حساب بسیار متمدن و با فرهنگ بالا لطفاً به همدیگه احترام بذاریم
پس نژادپرستی رو بذاریم کنار
ترک و لر و کرد و فارس و عرب همه آریایی هستیم تمام شد و رفت

خسرو تورک قشقایی

آفرین بر تو ارشک که جواب این نژاد پرست را دادی و بهش فهماندی ما تورکان چقدر متمدن و با فرهنگ علم دوست تمدن ساز و فهمیم هستیم