مقدمه ای از سومریان متمدن

سومر از ایالت های کیش – – اوروک – اور- لاگاش – اکشک – انلیل – نانار- نینورتا – آنو – سپیار- – اکشک – لارک – نپیور – ادب – شوروپک – اوم – بدتیبیره – لارسا – اورو – اریدو است تشکیل شده است .
بسیاری از مردم سومر را منشا تمدن بشر می دانند ولی این موضوع به صراحت رد می شود اما دراینکه آنان خدمت بسیاری به بشر کرده اند و از قدیمی ترن های تمدن هستند شکی نبست، برای مثال کافی است بگویم که از اواسط قرن نوزدهم به بعد حدود نیم میلیون لوح با کتیبه پیدا شد که فقط ۵۰۰۰۰ از نیوا پیدا شد و این لوحها فقط مربوط به سومر است و این در حالی است که آشور – کلده – بابل و سام دارای هزاران هزار کتیبه و لوح کلی می باشند و بازهم این در حالی است که کل کتیبه های ایران و مصر شاید به ۱۰۰۰۰ نرسدu;sd hc lufn jg nv hf,
سومر ازتمدن ایران سه هزار سال (۳۰۰۰ سال) و مصر نه صد (۹۰۰) سال قدیمتر است و این جاست که به عمق مطلب پی می بریم و می فهمیم که دست بالای دست بسیار است ما ایرانیان خود را بهترین و قدیمی ترین فرهنگ ها می دانیم و شاید باشیم و لی با خدمتی که سومر در یک دوره ۵۰۰ ساله به بشر کرده است برابر است ؟ در تمام لوح ها حتی یک حرف خشونت بار به چشم نمی خورد و شاید همانند یک کتاب جامع دارای تمامی مسائل زندگی مانند : اسناد بازرگانی و قوانین و مسائل اداری و حقوقی ، شرح دستگاه اجتماعی سومری ، مذهب ، آئین ، ادبیات ، عشق ، کشاورزی ، اهلی کردن حیوانات ، ساختن ارابه ، سکه زدن ، حسابداری ، هنرها و صنایع ، اداره حکومت ، ریاضی ، علم پزشکی ، زهکشی زمین ، نجوم و هندسه ، ساعت و تقویم ، الفبا و فن نوشتن ، کتاب و کتابخانه ، آموزشگاه مدرسه ، موسیقی ، معماری ، نجاری ، لعاب دادن سفال ، قناعت به زناشویی با یک نفر ، جواهرات ، آرایش ، شطرنج ، مالیات ، شراب خوری و حتی خدای یگانه نیز و هزاران موضوع که دیگر نمی خواهم طولش بدهم لوح است.
عضویت
اطلاع از
guest

6 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
dozsoz

خسته نباشید بعد از حدود یک سال نظر بنده تائید شد!
من نمی دونم این سایت چی مشکلی با آزربایجانی ها و ترک ها داره
مگر ما از مریخ آمدیم؟
خیلی جالبه برای یونان ارمنستان و افغانستان باستان مطلب دارید ولی ترک ها نقشی در تاریخ ساختگی شما ندارند!
با این اوصاف دم از برابر و برادر بودن می کنید! و انتظار دارید وطن پرستی کنیم!

dozsoz

به نظر شما زبان سومری ها چی می تونه باشه؟ التصاقی؟
تمدن ایرانی همان تمدن فارس هست؟
منابع ؟

آرسلان ته‌گین غازی

اینکه زبان سومری التصاقی بوده ثابت شده است و اینکه تعداد زیادی از لغات سومری امروزه در زبان ترکی ( در حد زیاد ) و در زبان های مغولی ، کره ای و ژاپنی ( در حد کم ) استفاده می شود امری واضح است یعنی سومری از شاخه غربی زبان های آلتاییک است و با زبان دیگر اقوام بین النهرین یعنی آذ ار ها ، توروک ها ، سوو ار ها و کانگ ار ها ارتباط نزدیکی داشته است . ( کانگا = قونقا = گاری ) نام قوم کانگ ار در داستان قدیم ترکان یعنی اغوزنامه آمده است… مطالعه بیشتر »

atila

زبان سومری التصاقی بوده و ثابت شده است. می تونم بگم نزدیکی زبان ترکی با سومری بیشتر از لحجه فارسی با لحجه لری است. و همچنین زبان عیلامی ها نزدیکتر از زبان سومری به ترکی آذربایجانی است. در استان کذایی کرمانشاه باقیمانده عیلامی وجود دارد. که دقیقا عین ما صحبت میکنند و خودشان را اشکانی می نامند. در ضمن آقای duzsoz کی فارسها دم از برادری و برابری زدند؟ مگر کم حقمان را پامال کردند. توهین کردند. جوک درست کردند. ما اصلا انتظار برابری و برادری هم نداریم. به زودی همه چیز مشخص خواهد شد چه کسی بازنده و چه… مطالعه بیشتر »

mosinaight

درود
بازهم بازهم بازهم نژاد پرستیه پارسها
وقتى حرف از هخامنش میشود ما از جان برایش مایه میگذاریم
وقتى لرها صحبت از آریو برزن میکنند باجانو دل گوش میدهیم
افسوس وقتى منه ترک شیراز از نژاد اشکانیان [قشقایى] و امثالان من در تمامه ایران، دم از حقیقت ثابت شده خود میزنیم، باما دشمن میشوید
نچه ایل اولور سن بیلأى؟
بن کیمم سن کیمأى اون نا گیلأى

عبدالمبین "عالمی"

درمورد قانون سومری ها معلومات لطف کنید.