شهر تاریخی بابیلوس

شهر بابیلوس که در سواحل شمالی بیروت در لبنان واقع شده است و از مناطق باستانی بسیار قدیمی جهان محسوب می گردد . بقایای قرون وسطی و جنگهای صلیبی و حفاریهای بسیار آن را به یکی از مناطق باستان شناسی مهم در جهان تبدیل کرده است .

قدمت بابیلوس به ۷ هزار سال پیش بر می گردد گروهی کوچک از ماهیگیران عهد نو سنگی در سواحل بیروت ساکن شدند که هنوز وسایل و حتی کلبه هایی از بقایای آنها در منطقه وجود دارد .این منطقه در اوایل عصر برنز در هزاره سوم پیش از میلاد به یکی از مراکز مهم کشتیرانی بدل گشت و از آنجا که فراعنه و پادشاهی کشورهای دیگر  برای ساخت کشتی و مقبرهها و مراسم معنوی خود به چوب صنوبر و عنواع الوار احتیاج داشتند ارتباط وسیعی با این شهر بر قرار کردند و در ازای آنها نیز عنواع گنجینه های قیمتی به بابیلوس روانه کردند . این روند سالهل ادامه یافت تا اینکه قبایل آموریت از کویر به این منطقه ساحلی حمله کردند و بابیلوس را به آتش کشیدند  اما پس ساکن شدند در شهر ، شهر رادوباره ساختند .

مصر با فرستادن هدایای بسیار دوباره ارتباط خود را حفظ کرد . به راهتی می توان از گنجینه های بسیار در مقبره شاهان بابیلوس به ثروت سرشار این شهر پی برد .

در سال ۱۳۰۰ ق . م  گروهی معروف به انسانهای دریایی از شمال به شرق مدیترانه روی آوردند و در این منطقه ساکن شدند که امروزه آنها را به نام فینیقیه ای ها می شناسیم .

در همین دوران نوشتن و خط در بابیلوس بسیار رواج یافت و حتی در سال ۸۰۰ م به یونان راه یافت . در هزاره اول پیش از میلاد ، بابیلوس از تجارت با آشوریان و بابلیان سود بسیار می برد و پس از آن با ایران ارتباط بر قرار کرد . و کم کم این شهر در سالهای نخست عصر برنز به یکی از پایگاهای مهم دفاعی ایران محسوب می شد .

بعد از فتح بابیلوس به دست اسکندر مقدونی زبان یونانی در بابیلوس رواج یافت و فرهنگ و سنن مردم بابیلوس با یونانی ها در هم آمیخت

بعد از یونانیان رومیها بر بابیلوس حاکم شدند و معابد و حمامها و ساختمانهای دولتی بسیاری را در آن بنا نهادند . بابیلوس امروزه شهری پر رونق و نوین ، با قلبی تاریخی و کهن و آمیزه ای از سنن است . بندر قدیمی آن هم چنان در برابر دریا مقاومت می کند و در کنار آن بقایایی از حفاریهای شهر باستانی صلیبیون و کلیسا و بازار قدیمی و دیوارهای کهن قرون وسطی به همراه تعداد بیشماری از غذا خوری های متنوع و هتلها و فروشگاههای رنگارنگ ، خیابانهای زیبا که تلفیقی از معماری باستانی و نوین است به چشم می خورد .

امروزه شهر بابیلوس یکی از مناطق توریستی لبنان محسوب می گردد و سالانه هزاران گردشگر از مناطق مختلف جهان برای دیدن این شهر عازم این کشور می گردند .

بر گرفته از نوشته ندا کیانی ‌فر ، سایت رادیو گفتگو

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
علی

چرا اینقدر اشتباه تایپی؟
مثلاً
عنواع! یا راهتی! و …