دریاچه ارواح ، ممرز نوشهر

معرفی 

اینبار نیز کوله بار سفر می‌بندیم و به شمال کشور عزیزمان سفر می‌کنیم، پا در استان سرسبز و مهمان نواز مازندران می‌گذاریم و به یکی از مکان‌های دیدنی این استان زیبا سری می‌زنیم. پس از گذر از پستی و بلندی های جاده و پشت سر گذاشتن انبوه درختان، در نهایت این دریاچه است که چشمان هر بیننده ای را مسحور خود می کند. دریاچه ممرز نوشهر یکی از مکانهای اعجاب انگیز خطه‌ی شمال کشور است. اگر می‌خواهید درباره‌ی این دریاچه بیشتر بدانید، مجله گردشگری تاریخ ما را در این مقاله همراهی کنید.

جاهای دیدنی نوشهر

دریاچه ممرز در ۵ کیلومتری شمال روستای چلندر از توابع نوشهر واقع است. در درون این دریاچه درختان خشک شده‌ای قرار دارند که منظره جالب و ترسناکی را ایجاد کرده‌اند و به خاطر همین ظاهر خوفناک و سکوت وهم‌انگیز دریاچه، این دریاچه به تالاب ارواح شهرت یافته است.

مردمی که امروزه اطراف این دریاچه زندگی می کنند، چیزی  از ارواح ندیده اند اما معتقدند ساکنین گذشته حتما اطلاعاتی داشته اند که این نام را برگزیدند. اما با نشستن و جستجو در سایت ها به پاسخ سوال‌هایتان نمی رسید و بهتر است خود دست به کار شوید و پا به این دریاچه مشکوک بگذارید.

دریاچه ممرز در میان جنگل انبوه پهن برگ در منطقه ملا کلا قرار گرفته است و در میان محلی‌ها با نام این منطقه نیز نامیده می‌شود. طول دریاچه در حدود ۷۰۰ متر و عرض آن ۳۰۰ متر است.

عکس دریاچه ارواح یا دریاچه ممرز %d8%af%d8%b1%db%8c%d8%a7%da%86%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d9%88%d8%a7%d8%ad-%d8%8c-%d9%85%d9%85%d8%b1%d8%b2-%d9%86%d9%88%d8%b4%d9%87%d8%b1 Tarikhema.org
دریاچه ارواح یا دریاچه ممرز

دریاچه ارواح یا ممرز، یک پدیده نمونه طبیعی تاریخی است که به منظور حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی آن به شماره ۴۰۲ ثبت ملی شده‌است. این دریاچه از نظر زمین‌شناسی احتمالاً مربوط به دوره «کرتاسه میانی» تا «کواترنری» است.

ممرز نامی یک نوع درخت بومی منطقه است با ارتفاع ۱۵ تا ۲۵ متر، تنه ای شیاردار و پوست صاف و مایل به رنگ سبز خاکستری که سالیان سال در دل دریاچه ریشه داشتند و به دلیل مجاورت دائم با آب اکنون پوسیده‌اند.

همانطور که از نامش پیداست، پوشش گیاهی غالب این منطقه درخت ممرز است. ممرز درختی با برگ پهن و خزان کننده است وآن را ازتیره فندق یا غان به شمار می آورند. تنه ی این درخت باشکوه، شیاردار و پوست آن سبزمایل به خاکستری است. علاوه بر درختان ممرز درختانی همچون راش، آنجیلی، بلوط، توسکا، زبان گنجشک وسرخدار نیز در منطقه دیده می شوند.

علت نامگذاری دریاچه ارواح

وی درباره دلیل نام گذاری این دریاچه می‌گوید: ساکنان گذشته برای وهم انگیز نشان دادن و جلب توجه ساکنان غیر بومی منطقه این نام را برای دریاچه برگزیدند، در این سال‌ها هیچگاه موجود ناشناسی در اطراف این دریاچه ندیده است.

فضای بکر اطراف دریاچه در اکثر روزهای سال آمیخته با مه و صدای حیوانات وحشی است که در هر لحظه به گوش می رسد.

منطقه ی ممرز هنوز منطقه‌ای  بکر و طبیعی است، دریاچه ممرزهم اکوسیستم طبیعی خود را حفظ کرده و موجوداتی نظیر مار و ماهی و وزغ و گونه هایی از آبزیان در آن دیده می شود. وجود گونه های مهاجر و حیوانات وحشی هم در فصول سرد سال گزارش شده است .در واقع این منطقه ی حفاظت شده، تنها جنگل جلگه ای و بکر و ازآخرین بازمانده های اکوسیستم جنگلی محسوب می شود.

نام محلی آن دریاچه ممرز است اما به دلیل باتلاقی بودن دریاچه و همچنین وجود درختان کمر شکسته که در اغلب اوقات نیز پوشیده از مه است به دریاچه ارواح بیشتر شناخته می‌شود.
نام محلی آن دریاچه ممرز است اما به دلیل باتلاقی بودن دریاچه و همچنین وجود درختان کمر شکسته که در اغلب اوقات نیز پوشیده از مه است به دریاچه ارواح بیشتر شناخته می‌شود.

این دریاچه بسیار زیباست اما هیچ گونه امکاناتی در اطراف آن وجود ندارد و هنوز آنچنان که باید، مورد توجه قرار نگرفته است،پس خریدهای خود را در شهر انجام دهید و سپس به سمت دریاچه به راه بیفتید. البته این نبود امکانات یکی از دلایل بکر ماندن این طبیعت تماشایی است و برای برخی از افراد یکی از جذاب ترین ویژگی ها به شمار می شود.

فراموش نکنید که به هنگام بارش باران و خیسی زمین، جاده این دریاچه را تنها با خودروهای آفرود می توانید طی کنید پس برنامه ریزی های لازم را انجام دهید.

دیدنی ها و تفریحات در دریاچه ممرز نوشهر:

درختان مرده

آنچه که در اولین نگاه به دریاچه ممرز، توجه شما را به خود جلب می کند، بازمانده هایی از تنه درختان هستند که در میان دریاچه قرار دارند و به درختان مرده مشهورند. حضور این درختان نیز بر وهم فضا می افزاید و یکی از شگفتی های این دریاچه به شمار می رود.

ممرز نامی یک نوع درخت بومی منطقه است با ارتفاع ۱۵ تا ۲۵ متر، تنه ای شیاردار و پوست صاف و مایل به رنگ سبز خاکستری که سالیان سال در دل دریاچه ریشه داشتند و به دلیل مجاورت دائم با آب اکنون پوسیده‌اند
ممرز نامی یک نوع درخت بومی منطقه است با ارتفاع ۱۵ تا ۲۵ متر، تنه ای شیاردار و پوست صاف و مایل به رنگ سبز خاکستری که سالیان سال در دل دریاچه ریشه داشتند و به دلیل مجاورت دائم با آب اکنون پوسیده‌اند

جنگل تماشایی

دریاچه ممرز در آغوش یک جنگل زیبا قرار دارد و در کنار تماشای دریاچه می توان، سری هم به درون این جنگل زده و از دیدن انبوه درختان سر به فلک کشیده که هر یک زیبایی خاص خودشان را دارند، لذت برد.

با توجه به اینکه این دریاچه در منطقه حفاظت شده قرار گرفته‌است هنوز هیچ گونه امکاناتی در اطراف آن وجود نداشته باشد.
با توجه به اینکه این دریاچه در منطقه حفاظت شده قرار گرفته‌است هنوز هیچ گونه امکاناتی در اطراف آن وجود نداشته باشد.

خوشگذرانی در سفر به دریاچه ممرز

آفرود: برای آنکه به دریاچه برسید، ناگزیر به استفاده از خودروهای کمک دار هستید و به نوعی، آفرود در میان جنگل را نیز تجربه می کنید.

پیک نیک: اگر قصد دارید بیشتر بمانید و از دریاچه لذت ببرید، حتما خوراکی های مورد نیازتان را بردارید و در آنجا پیک نیکی دوستانه یا خانوادگی برپا کنید.

گشت و گذار و عکاسی: می توانید به گشت و گذار در گوشه گوشه ی این طبیعت بپردازید و جاذبه هایی تازه را کشف کنید. یادتان نرود که با دوربین عکاسی می توانید این جاذبه ها را تا همیشه پیش خود داشته باشید و از دیدنشان غرق در لذت شوید.

دریاچه ارواح یا ممرز، یک پدیده نمونه طبیعی تاریخی است که به منظور حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی آن به شماره ۴۰۲ ثبت ملی شده‌است
دریاچه ارواح یا ممرز، یک پدیده نمونه طبیعی تاریخی است که به منظور حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی آن به شماره ۴۰۲ ثبت ملی شده‌است

چه فصلی را برای سفر به دریاچه ممرز نوشهر انتخاب کنیم

بهار و تابستان بهترین زمان سفر به این منطقه است، زیرا نه تنها منظره ی این منطقه در این فصول زیباتراست، بلکه فصول گرم سال هم به لحاظ دسترسی و هم امنیت مسیر به دلیل وجود حیوانات وحشی مطمئن ترهستند.

عکس این دریاچه از نظر زمین‌شناسی احتمالاً مربوط به دوره «کرتاسه میانی» تا «کواترنری» است. %d8%af%d8%b1%db%8c%d8%a7%da%86%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d9%88%d8%a7%d8%ad-%d8%8c-%d9%85%d9%85%d8%b1%d8%b2-%d9%86%d9%88%d8%b4%d9%87%d8%b1 Tarikhema.org
این دریاچه از نظر زمین‌شناسی احتمالاً مربوط به دوره «کرتاسه میانی» تا «کواترنری» است.

مسیر دسترسی

آدرس :مازندران – نوشهر ۵ کیلومتری شمال روستای چلندر

برای دسترسی به این دریاچه در کیلومتر ۱۲ مسیر نور به نوشهر پس از جاده ونوش، باید وارد جاده فرعی روستای چلندر و صلاح الدین کلای سفلی شد و بعد از عبور از روستا به محیط بانی خواهید رسید. بعد از انجام اقدامات اداری لازم در محیط بانی جاده شمالی را به طول ۱۰ کیلومتر ادامه دهید. پس از مشاهده تابلوی دشت و بند ممرز وارد جاده فرعی شوید. این جاده فرعی شما را به دریاچه بند ممرز خواهد رساند. توجه داشته باشید عبور از جاده فرعی نیاز به خودروهای کمک دار دارد و به دلیل بکر بودن منطقه امکان مواجهه با حیات وحش بسیار زیاد است.

عکس دریاچه ارواح %d8%af%d8%b1%db%8c%d8%a7%da%86%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d9%88%d8%a7%d8%ad-%d8%8c-%d9%85%d9%85%d8%b1%d8%b2-%d9%86%d9%88%d8%b4%d9%87%d8%b1 Tarikhema.org
دریاچه ارواح

منابع

۱ – تالاب ارواح، دریاچه ممرز نوشهر – کجارو

۲ – دریاچه ممرز نوشهر؛ سکونت گاه ارواح در مازندران – برترین ها

۳ – دریاچه ممرز نوشهر – اقامت

۴ – آشنایی با «دریاچه ممرز»  – بیتوته

۵ – دریاچه ارواح (دریاچه) – ویکی پدیا

۶ – دریاچه ی ممرز نوشهر – ایران هتل آنلاین

۷ – دریاچه ممرز نوشهر | سکونت گاه ارواح در طبیعت مازندران – کارناوال

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها